Sunday, September 23, 2012

Keluarkan ayam daripada balang


Seorang guru sedang mengajar mata pelajaran bahasa Arab di dalam sebuah bilik darjah.

Tiba-tiba seorang murid menyampuk:

Murid 1: Mu'allim, bahasa Arab ni susahlah!

Sebelum sempat murid tersebut menghabiskan kata-katanya, murid-murid lain menyampuk dengan serentak menyetujui apa yang dikatakan oleh murid tadi. Bukan sekadar itu, mereka menambah pula dengan bermacam-macam alasan, sehingga kelas menjadi hingar bingar.

Guru yang agak panik dengan suasana yang tidak diduga dengan tiba-tiba itu berkata dengan suara yang agak kuat bagi melawan kebisingan yang sedang memuncak.

Mu'allim: Baiklah! Kalau begitu, hari ini kita tidak akan belajar bahasa Arab. Saya akan tukar dengan permainan.

Seketika mereka bersorak kegembiraan dan seterusnya diam menanti permainan yang dijanjikan mu'allim.

Mu'allim melukis di atas papan putih sebiji balang kaca yang runcing di sebelah atas. Dilukisnya pula seekur ayam di dalam balang tersebut. Kemudian dia berkata: "Siapa yang dapat keluarkan ayam daripada balang ini dengan syarat balang tidak pecah dan ayam tidak mati."

Mulalah mereka mencuba memberikan pandangan bermacam-macam cara. Namun semuanya tidak berjaya. Akhirnya seorang murid yang duduk di barisan paling belakang berkata dengan nada putus asa:

Murid 2: Mu'allim, kita tidak dapat keluarkan ayam itu kalau tidak dipecahkan balang atau dipotong-potong ayam terlebih dahulu.

Mu'allim: Tidak boleh. Itu telah melanggar syarat!

Murid 2: (Dengan nada mengejek) Kalau begitu, suruhlah orang yang telah memasukkan ayam itu ke dalam balang mengeluarkannya sebagaimana yang dia masukkan!

Kata-kata itu disambut gelak ketawa murid-murid di dalam kelas. Tetapi gelak ketawa itu tidak lama. Ia telah dipatahkan oleh jawapan guru.

Mu'allim: Betul, betul! Itulah jawapan yang sebenarnya. Sesiapa yang memasukkan ayam ke dalam balang, dia sahajalah yang boleh mengeluarkannya. Begitu jugalah kamu semua!

Ayat terakhir itu membuatkan mereka tercengang. Apa pula kaitan ayam dalam balang dengan diri mereka? Guru meneruskan syarahannya...

Mu'allim: Kamu sudah letakkan anggapan di dalam minda kamu bahawa bahasa Arab itu susah. Macam manapun saya cuba untuk mengajar kamu supaya kamu faham, kamu tetap akan rasa susah kecuali kamu keluarkan dulu anggapan yang kamu telah letakkan itu. Keluarkan sendiri tanpa bantuan orang lain sebagaimana anggapan itu kamu telah letakkan sendiri tanpa bantuan sesiapapun.

No comments: