Wednesday, January 16, 2013

Kembali ke bumi Anbiaa' bumi sahabat

Alhamdulillah, syukur tak terhingga tanpa diduga dalam masa satu bulan Allah hantar diri yang hina ini sekali lagi menjejaki bumi Anbiaa', bumi sahabat, lembah Nil yang subur. Kesuburannya bukan terbatas pada aspek muka buminya, malah kaya dengan ilmu, budaya, khazanah insan yang berjasa kepada umat manusia dan dunia seluruhnya.

Pada 3 Disember 2012 yang lepas aku menjejakkan kaki di bumi ini sebagai persinggahan menuju ke bumi Ghazzah yang penuh barakah. 8 dan 9 Disember 2012 singgah lagi dalam perjalanan pulang ke tanahair. Dan pada pagi 10 January 2013 aku diizinkan tiba lagi di bumi yang banyak menyimpan sejarah hidupku lebih 30 tahun yang lalu.


Lebih bermakna lagi kedatangan kali ini membuka peluang bagiku bertemu dan mendengar ucapan seorang tokoh, mujahid fi sabilillah yang disanjungi kawan dan digeruni lawan, Abu al-Walid Khalid Mish'al.


Berkesempatan melawat tempat persemadian seorang yang sangat berjasa kepada umat manusia, mujaddid abad ke 20 yang fikrahnya tersebar dan menjalar di merata pelusuk dunia.


Melawat Markaz sebuah gerakan Islam tersohor, Ikhwan Muslimun yang diasaskan oleh asy-Syahid Hasan al-Banna, yang sudah berdekad-dekad lamanya ditekan dan dihalang dari bernafas dengan selesa di bumi kemunculannya. Kini dengan izin Allah ia tegak berdiri sesuai dengan kedudukan dan sumbangannya yang sangat besar terhadap umat Islam khususnya dan manusia umumnya.


Dan paling manis dipertemukan dengan Ukhti Murabbiah ketika aku berkelana di sini pada akhir tahun 70an yang lalu. Kami dipisahkan oleh jarak selama 34 tahun, sejak bulan Mac 1979, dan kedatanganku kali ini membuka peluang untuk kami melepaskan rindu yang tak pernah padam.

Tidak kurang pentingnya sempat bersama anak-anak, akhawat penggerak di Mesir dan Jordan




Selain itu, setelah 34 tahun berlalu sempat menjenguk dan menghimbau kenangan lalu di Imarah 25 dan 26 ketika mana benih-benih tarbiah mula ditabur dan terus subur hingga kini dan selamanya dengan izin Allah.




Ya Allah, sebagaimana Engkau himpunkan kami di dunia ini di atas landasan ukhuwwah di jalanMu maka himpunkanlah kami di jannahMu pada hari kami kembali ke pangkuanMu nanti.

No comments: