Wednesday, May 15, 2013

Tidakkah Sudah Tiba Masanya Bagi Kemanusiaan Yang Tersiksa Untuk Kembali Kepada Fitrah?



رسالة من: أ.د. محمد بديع- المرشد العام للإخوان المسلمين

Segala puji bagi Allah, Rabb semesta alam, selawat dan salam ke atas pemimpin para nabi,  penyudah para rasul, dan ke atas keluarga baginda, para sahabat, tabi’in serta semua yang mengikuti dengan sebaiknya sehingga ke hari pembalasan. Amma ba’du..

Sesungguhnya Islam adalah agama samawi terakhir  yang merupakan penyudahnya. Islam adalah manhaj rabbani yang diturunkan Allah untuk memimpin manusia yang teraba-raba dalam kesesatan. Matlamatnya ialah untuk merealisasikan ubudiyyah yang sempurna untuk Allah semata-mata. Dengan pengabdian yang sempurna kepada Allah Ta’ala semata-mata, wujudlah kebebasan yang sempurna. Manusia memiliki kehendak yang benar-benar bebas. Kebebasan yang tercetak dengan sibghah Allah Ta’ala. Ia menjadi contoh nilai murni, model akhlak terpuji demi kebaikan sekelian makhluk dan kemakmuran sejagat.

Sesungguhnya satu-satunya agama yang diiktiraf di sisi Allah adalah Islam kerana Islam merupakan agama fitrah yang meliputi semua tuntutan hidup: kemasyarakatan, pendidikan, akhlak, siasah, kesihatan, ekonomi dan lain-lain. “(Setelah jelas kesesatan syirik itu) maka hadapkanlah dirimu (engkau dan pengikut-pengikutmu, wahai Muhammad) ke arah agama yang jauh dari kesesatan; (turutlah terus) agama Allah, iaitu agama yang Allah menciptakan manusia (dengan keadaan bersedia dari semulajadinya) untuk menerimanya; tidaklah patut ada sebarang perubahan pada ciptaan Allah itu; itulah agama yang betul lurus, tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui.” (Ar-Rum:30)
Nabi s.a.w. bersabda maksudnya: “Setiap anak dilahirkan dalam keadaan fitrah. Lalu kedua ibu bapanya menjadikannya Yahudi atau Nasrani atau Majusi.”

Fitrah ialah sifat yang ada pada setiap yang wujud sejak awal kejadiannya. Manusia dilahirkan dalam keadaan fitrah mengakui keesaan Allah ‘Azza wa Jalla. Pengakuan itu merupakan janji setia yang telah diikat dengan Allah sebagaimana dinyatakan di dalam firmanNya yang bermaksud: “Dan (ingatlah wahai Muhammad) ketika Tuhanmu mengeluarkan zuriat anak-anak Adam (turun-temurun) dari (tulang) belakang mereka dan Dia jadikan mereka saksi terhadap diri mereka sendiri, (sambil Dia bertanya dengan firmanNya): Bukankah Aku Tuhan kamu? Mereka semua menjawab: Benar (Engkaulah Tuhan kami), kami menjadi saksi. Yang demikian supaya kamu tidak berkata pada hari qiamat kelak: Sesungguhnya kami adalah lalai (tidak diberi peringatan) tentang (hakikat tauhid) ini.” (Al-A’raf:172)

Maka manusia, mengikut  fitrahnya yang suci mengenali Tuhannya, berdamping denganNya, bergantung kepadaNya ketika ditimpa bencana, lebih-lebih lagi ketika tidak ada manusia yang menulungnya, tidak ada apa-apa yang membantunya. Ketika itu fitrahnya akan kembali kepada Allah dan memohon pertulunganNya. “Dan apabila kamu terkena bahaya di laut, (pada saat itu) hilang lenyaplah (dari ingatan kamu) makhluk-makhluk yang kamu seru selain dari Allah; maka apabila Allah selamatkan kamu ke darat, kamu berpaling tadah (tidak mengingatiNya); dan memanglah manusia itu sentiasa kufur (akan nikmat-nikmat Allah). (Al-Israa’:67)

Kaum musyrikin pada masa turunnya al-Quran mengenali Tuhan yang menciptakan mereka. Fitrah mereka berkata benar ketika ditanya. Hal ini dijelaskan di dalam al-Quran yang bermaksud: “Tanyakanlah (wahai Muhammad): Kepunyaan siapakah bumi ini dan segala yang ada padanya, kalau kamu mengetahui? Mereka akan menjawab: Kepunyaan Allah. Katakanlah: Mengapa kamu tidak mahu ingat (dan insaf)? Tanyakanlah lagi: Siapakah Tuhan yang memiliki dan mentadbirkan langit yang tujuh dan Tuhan yang mempunyai Arasy yang besar? Mereka akan menjawab: (Semuanya) kepunyaan Allah. Katakanlah: Mengapa kamu tidak mahu bertakwa? Tanyakanlah lagi: Siapakah yang memegang kuasa pemerintahan tiap-tiap sesuatu, serta dia dapat melindungi (segala-galanya) dan tidak ada sesuatupun yang dapat disembunyi daripada kekuasaannya? (Jawablah) jika kamu mengetahui! Mereka akan menjawab: (Segala-galanya) dikuasai Allah. Katakanlah: Jika demikian, bagaimana kamu tertarik hati kepada perkara yang tidak benar?” (Al-Mu’minun:84-89)

Dan naluri ini tidak terbatas pada manusia sahaja. Bahkan fitrah mengenal Allah ini meliputi semua makhluk; haiwan, burung-burung, batu-batan, kayu-kayuan dan lain-lain. Semuanya diciptakan di atas landasan fitrah yang sama: pengabdian kepada Allah, bertasbih, memuji dan mengagungkanNya. “Langit yang tujuh dan bumi serta sekalian makhluk yang ada padanya, sentiasa mengucap tasbih bagi Allah dan tiada sesuatupun melainkan bertasbih dengan memujiNya; akan tetapi kamu tidak faham akan tasbih mereka. Sesungguhnya Dia adalah Maha Penyabar, lagi Maha Pengampun.” (Al-Israa’:44)

Kenapakah Islam merupakan agama fitrah?

Sesungguhnya Islam adalah agama fitrah kerana ia tidak meninggalkan satupun pintu yang menyampaikan manusia kepada kesempurnaan dan kebahagiaan melainkan ditunjukkannya, diperintah supaya memasukinya serta dijanjikan pahala ganjaran yang baik untuknya. Pada masa yang sama, ia tidak meninggalkan satupun pintu yang membawa kepada kebinasaan, kejahatan dan kehancuran kecuali diperingatkan dan dilarang dari mendekatinya serta diancam balasan siksa yang dahsyat dan mengerikan.

Islam agama fitrah kerana ia sejajar dengan sunnatullah di dalam penciptaan insan; ia memberikan kepada jasad haknya dan kepada ruh haknya. Ia berjalan seiring dengan kedua-duanya secara seimbang sehingga mencapai mercu kesempurnaannya.

Islam agama fitrah kerana ia menghormati akal, menjulang tinggi ilmu dan ulamak serta mengangkat darjat mereka. “Allah meninggikan darjat orang-orang yang beriman di antara kamu dan orang-orang yang diberi ilmu pengetahuan agama (dari kalangan kamu) beberapa darjat” (Al-Mujadilah:11)

Islam agama fitrah kerana ia memacakkan tiang-tiang rahmah. Sesungguhnya risalah yang dibawa oleh Muhammad, tiada lain kecuali rahmah bagi semesta alam. “Dan tiadalah Kami mengutuskan engkau (wahai Muhammad), melainkan untuk menjadi rahmah bagi sekalian alam.” (Al-Anbiaa’:107) Dalam konteks ini Nabi s.a.w. bersabda maksudnya: “Kamu tidak beriman sehinggalah kamu berkasih sayang. Mahukah aku tunjukkan kamu sesuatu yang membuatkan kamu berkasih sayang?” Mereka menjawab: “Ya, wahai Rasulullah.” Baginda bersabda: “Hebahkan salam di kalangan kamu. Maka demi Tuhan yang jiwaku di TanganNya, kamu tidak akan masuk syurga sehinggalah kamu sayang menyayangi.” Mereka berkata: “Wahai Rasulullah, kami semua saling sayang menyayangi.” Baginda bersabda: “Bukan rahmah (sayang menyayangi) antara kamu secara khusus, tetapi rahmah yang umum.”

Islam agama fitrah kerana ia merealisasikan keadilan yang sempurna, merangkumi manusia seluruhnya termasuk dengan musuh. Allah Ta’ala berfirman maksudnya: “Wahai orang-orang yang beriman, hendaklah kamu semua sentiasa menjadi orang-orang yang menegakkan keadilan kerana Allah, lagi menerangkan kebenaran dan jangan sekali-kali kebencian kamu terhadap sesuatu kaum itu mendorong kamu kepada tidak melakukan keadilan. Hendaklah kamu berlaku adil (kepada sesiapa jua) kerana sikap adil itu lebih hampir kepada takwa dan bertakwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui dengan mendalam akan apa yang kamu lakukan. (Al-Maidah:8)

Islam agama fitrah kerana ia mengiktiraf prinsip persamaan sesama manusia. Tidak ada kelebihan bagi orang Arab ke atas orang ‘ajam (bukan Arab) kecuali dengan taqwa. “Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu dengan yang lain). Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih takwanya di antara kamu. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Mendalam PengetahuanNya (akan keadaan dan amalan kamu).”  (Al-Hujurat:13)

Islam agama fitrah kerana ia menegaskan bahawa kebebasan itu sesuatu yang suci sehinggakan manusia diberikan kebebasan sepenuhnya untuk menganut apa saja agama yang dipilihnya. “Tidak ada paksaan dalam agama (Islam) kerana sesungguhnya telah nyata kebenaran (Islam) dari kesesatan (kufur). (Al-Baqarah:256). Islam menganggap kebebasan lahir bersama kelahiran manusia itu sendiri. Khalifah Umar bin al-Khattab pernah mengungkapkan kata-kata yang masyhur tentang kebebasan: “Bilakah kamu (diberikan hak untuk) memperhambakan manusia, padahal mereka dilahirkan oleh ibu-ibu mereka sebagai insan yang merdeka?”

Islam agama fitrah kerana ia datang membawa kemuliaan akhlak yang mengangkat darjat manusia dan meninggikan nilai mereka. Bahkan Islam menjadikan  kemuliaan akhlak sebagai matlamat pengutusan risalah yang terakhir. Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya: “Sesungguhnya aku diutuskan hanyalah untuk menyempurnakan akhlak yang baik.”

Islam agama fitrah kerana ia bersifat syumul. Ia merangkumi dasar-dasar serta prinsip-prinsip asas yang mengatur semua aspek kehidupan: akhlak, kemasyarakatan, ekonomi, politik dan lain-lain. Tidak ada satu bidangpun ditinggalkan. Semuanya diatur rapi. “Tiada Kami tinggalkan sesuatu pun di dalam kitab Al-Quran ini; (Al-An’am:38)  “Kami telah menerangkannya satu persatu (dalam Al-Quran) dengan sejelas-jelasnya.”  (Al-Israa’:12)

Islam agama fitrah kerana ia agama yang seimbang. Objektifnya kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat. Ia menekankan aspek kesihatan jasmani dan kesucian rohani. Menseimbangkan antara fizikal dan spritual, antara keperluan dan nillai-nilai murni. “Dan tuntutlah dengan harta kekayaan yang telah dikurniakan Allah kepadamu akan pahala dan kebahagiaan hari akhirat dan janganlah engkau melupakan bahagianmu (keperluan dan bekalanmu) dari dunia dan berbuat baiklah (kepada hamba-hamba Allah) sebagaimana Allah berbuat baik kepadamu (dengan pemberian nikmatNya yang melimpah-limpah) dan janganlah engkau melakukan kerosakan di muka bumi; sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang berbuat kerosakan. (Al-Qasas:77) Terdapat serangkap athar: “Beramallah untuk duniamu seolah-olah engkau  akan hidup selama-lamanya. Dan beramallah untuk akhiratmu seolah-olah engkau akan mati esok hari.”

Sebab-sebab perubahan fitrah

Apabila kita mengatakan bahawa beragama itu satu fitrah di dalam diri manusia, maka apa yang ada di sekitarnya menjadi sebab fitrah yang lurus suci itu terseleweng. Rasulullah s.a.w. menjelaskan hal ini di dalam sabdanya yang bermaksud: “Setiapa anak dilahirkan dalam keadaan fitrah. Lalu kedua ibu bapanya menjadikannya Yahudi atau Nasrani atau Majusi.”

Justeru, fitrah akan terseleweng dengan sebab-sebab berikut:

1.   Bisikan syaitan dari kalangan jin. Syaitan telah berjanji pada diri sendiri akan menyesatkan bani Adam sebagaimana dinyatakan di dalam firman Allah yang bermaksud: “Iblis berkata: Demi kekuasaanmu (wahai Tuhanku), aku akan menyesatkan mereka semuanya, Kecuali hamba-hambaMu di antara zuriat-zuriat Adam itu yang dibersihkan dari sebarang kederhakaan dan penyelewengan.” (Sad:82-83) Di dalam sepotong Hadis Qudsi, Allah berfirman maksudnya: “Dan sesungguhnya Aku telah menciptakan hamba-hambaKu bersifat lurus murni semuanya. Dan syaitan-syaitan mendatangi mereka lalu memesongkan mereka dari agama mereka. Syaitan-syaitan mengharamkan ke atas mereka apa yang Aku halalkan untuk mereka. Syaitan-syaitan menyuruh mereka supaya mempersekutukan Aku dengan perkara yang tidak punya apa-apa kuasa.” Dan segala faktor dan rintangan-rintangan yang berikut semuanya merupakan tentera-tentera syaitan dan talibarutnya. Manusia tidak akan terlepas dari jerat syaitan kecuali dengan memohon perlindungan daripada Allah dan bergantung denganNya.

2.   Apa yang disemai oleh ibu bapa di dalam diri anak-anak mereka. “Lalu kedua ibu bapanya menjadikannya Yahudi atau Nasrani atau Majusi.”

3.   Apa yang diajar oleh mereka yang mendakwa berilmu, mengkaji dan menyelidik. Rasulullah s.a.w. mentafsirkan ayat “Mereka menjadikan pendeta-pendeta dan ahli-ahli agama mereka sebagai pendidik-pendidik selain dari Allah dan juga (mereka mempertuhankan) Al-Masih Ibni Mariam, padahal mereka tidak diperintahkan melainkan untuk menyembah Tuhan Yang Maha Esa; tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia. Maha Suci Allah dari apa yang mereka sekutukan.” (At-Taubah:31) dengan sabdanya yang bermaksud: “Adapun mereka itu tidak menyembah padri dan pendeta mereka. Tetapi mereka ikut apa yang padri itu halalkan dan apa yang padri itu haramkan.”

4.   Kejahilan dan taqlid buta, walaupun dengan bertaqlid itu membuatkan mereka binasa “ Dan apabila dikatakan kepada mereka (yang ingkar): Turutlah akan apa yang telah diturunkan oleh Allah. Mereka menjawab: (Tidak), bahkan Kami hanya menurut apa yang Kami dapati datuk nenek kami melakukannya. Patutkah mereka (menurut datuk neneknya) sekalipun Syaitan mengajak mereka itu (melakukan perbuatan yang menjerumuskan mereka) ke dalam azab api Neraka yang marak menjulang?”  (Luqman:21)

5.   Teman-teman jahat yang ada di sekeliling, yang fitrahnya telah rosak dan menganggap kerosakan itulah yang elok. “Dan (ingatkanlah) perihal hari orang-orang yang zalim menggigit kedua-dua tangannya (marahkan dirinya sendiri) sambil berkata: Alangkah baiknya kalau aku (di dunia dahulu) mengambil jalan yang benar bersama-sama Rasul? Wahai celakanya aku, alangkah baiknya kalau aku tidak mengambil si dia itu menjadi sahabat karib! Sesungguhnya dia telah menyesatkan daku dari jalan peringatan (Al-Quran) setelah ia disampaikan kepadaku dan adalah Syaitan itu sentiasa mengecewakan manusia (yang menjadikan dia sahabat karibnya). (Al-Furqan:27-29). Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya: “Seseorang itu mengikut agama teman setianya. Maka hendaklah seseorang kamu meneliti siapakah yang jadi teman setianya.”

Gejala-gejala penyelewengan fitrah

Orang yang melihat kepada reality akan nampak dengan jelas gejala-gejala terselewengnya fitrah dari landasannya yang lurus. Antaranya:  lunturnya nilai-nilai akhlak kemanusiaan yang murni seperti tidak ada sifat malu, merebaknya dusta, khianat, pergaduhan, kezaliman, permusuhan yang melampau. Munculnya puak-puak yang mengajak kepada kerosakan dan merosakkan di muka bumi sehingga ke tahap merosakkan tanaman, keturunan, meruntuhkan pembangunan, memusnahkan institusi, menghancurkan apa saja yang boleh dicapai oleh tangan mereka. Mereka menghalalkan harta, darah dan maruah manusia. Ciri-ciri yang ada pada mereka tepat seperti apa yang digambarkan di dalam friman Allah “Dan di antara manusia ada orang yang tutur katanya mengenai hal kehidupan dunia, menyebabkan engkau tertarik hati (mendengarnya) dan dia (bersumpah dengan mengatakan bahawa) Allah menjadi saksi atas apa yang ada dalam hatinya, padahal dia adalah orang yang amat keras permusuhannya (kepadamu). Kemudian apabila dia pergi (dengan mendapat hajatnya), berusahalah dia di bumi, untuk melakukan bencana padanya dan membinasakan tanaman-tanaman dan keturunan (binatang ternak dan manusia); sedang Allah tidak suka kepada bencana kerosakan.” (Al-Baqarah:204 – 205)

Dan lebih menakjubkan lagi mereka menganggap munkar itu ma’ruf  dan ma’ruf itu munkar. Bukan sekadar itu. Bahkan mereka menyuruh kepada munkar dan mencegah dari ma’ruf. “Orang-orang munafik lelaki dan perempuan, setengahnya adalah sama dengan setengahnya yang lain; mereka masing-masing menyuruh dengan perbuatan yang jahat dan melarang dari perbuatan yang baik dan mereka pula menggenggam tangannya (bakhil kedekut). Mereka telah melupakan (tidak menghiraukan perintah) Allah dan Allah juga melupakan (tidak menghiraukan) mereka. Sesungguhnya orang-orang munafik itu, merekalah orang-orang yang fasik. (At-Taubah:67)

Dan boleh jadi bencana yang berlaku di kebanyakan negara merupakan balasan dari Allah Ta’ala kerana rosaknya fitrah. Hal ini pernah dikhabarkan oleh Nabi s.a.w. Baginda  maksudnya: “Bagaimana keadaan kamu apabila wanita-wanita kamu telah melampau batas, pemuda-pemuda kamu telah fasiq dan kamu meninggalkan jihad?” Mereka bertanya: “Adakah perkara sedemikian akan berlaku wahai Rasulullah?” Baginda menjawab: “Ya. Dan lebih dahsyat daripada itu akan berlaku. Bagaimana keadaan kamu apabila kamu tidak menyuruh yang ma’ruf dan tidak melarang dari yang munkar?” Mereka bertanya: “Dan perkara itupun akan berlaku?” Baginda menjawab: “Ya.  Dan lebih dahsyat daripada itupun akan berlaku. Bagaimana keadaan kamu apabila kamu melihat ma’ruf itu munkar dan munkar itu ma’ruf?” Mereka bertanya: “Dan perkara itupun akan berlaku?” Baginda menjawab: “Ya.  Dan lebih dahsyat daripada itupun akan berlaku. Bagaimana keadaan kamu apabila kamu menyuruh yang munkar dan kamu mencegah dari yang ma’ruf?” Mereka bertanya: “Dan perkara itupun akan berlaku?” Baginda menjawab: “Ya.  Dan lebih dahsyat daripada itupun akan berlaku. Allah ‘Azza wa Jalla berfirman: Demi DiriKu Aku bersumpah, Aku akan datangkan kepada mereka ujian sehingga orang yang sabarpun berada dalam kebingungan?”

Rawatan

Wahai umat Islam di semua tempat,

Sesungguhnya rawatan yang paling berkesan dan ubat yang paling mujarab ada pada agama fitrah yang dibawa oleh penutup nabi-nabi dan rasul-rasul. Di situlah ubat dan penawar bagi segala jenis penyakit, penyembuh bagi segala jenis wabak. Apabila kita tegakkan agama itu di dalam hati dan reality, kita laksanakan ajarannya, kita tunaikan haknya dengan sempurna, Tuhan kita redha dan kita akan memperolehi kebaikan akhirat dan dunia. Imam al-Banna berkata: “Sesungguhnya Allah Ta’ala telah mengutus RasulNya sebagai rahmah kepada alam semesta hingga ke hari qiamat. Dia mengutuskan bersama dengannya kitabNya yang benar sebagai nur, petunjuk sehingga ke hari Qiamat. Sesungguhnya kepimpinan Rasulullah s.a.w. kekal sehingga kini dengan sunnahnya. Sesungguhnya kekuasaan al-Quran tetap kuat dengan hujjahnya. Dan sesungguhnya manusia akan menuju ke arah keduanya, tidak ada jalan lain lagi untuk mereka sama ada dengan rasa bangga atau hina, pada masa yang singkat atau lambat, sehingga terlaksanalah firmanNya yang bermaksud: “supaya Dia memenangkannya dan meninggikannya atas segala bawaan agama yang lain;” (Al-Fath:28)

Maka jadilah kamu orang yang melangkah dahulu dengan nama Rasulullah s.a.w. dengan membawa botol ubat daripada doktor al-Quran demi menyelamatkan dunia yang tersiksa sakit yang tenat.

Sesungguhnya langkah ini merupakan langkah yang berani tetapi dijamin tepat insya Allah. Dan Allah pasti menang di dalam segala urusan. “dan pada ketika berlakunya (kemenangan) itu, orang-orang yang beriman akan bergembira; Dengan kemenangan yang diberi Allah. Dia memberi kemenangan kepada sesiapa yang dikehendakiNya dan Dialah jua Yang Maha Kuasa, lagi Maha Mengasihani.”  (Ar-Rum:4-5)

Pada masa lain, beliau berkata: Dan sesungguhnya antara kewajipan kita, yang mana di tangan kita ada unggun cahaya, ada botol ubat, kewajipan kita ialah melangkah ke hadapan, kita perbaiki diri kita dan kita seru orang lain. Andainya kita berjaya, maka itu harapan kita. Jika tidak, maka cukup sekurang-kurangnya kita telah menyampaikan risalah, menunaikan amanah dan menginginkan kebaikan untuk manusia. Kita tidak harus sama sekali memandang rendah kepada diri kita. Orang yang membawa risalah dan memikul tanggungjawab dakwah, cukuplah bagi mereka memiliki faktor-faktor kejayaan yang berikut: Mereka hendaklah beriman dengan risalah yang dibawa, ikhlas kepadanya dan berjihad di jalannya. Biarlah masa yang menantinya, dan dunia tertunggu-tunggu kehadirannya. Maka adakah sesiapa yang menyahut?

Setiap pendakwah di semua masa dan tempat selalu berkata “Wahai kaumku! Tiadalah aku meminta sebarang upah daripada kamu tentang (ajaran yang aku sampaikan) itu. Upahku hanyalah dari Allah yang menciptakan daku;” (Hud:51) 
Dan Allah jua matlamat kami. Dialah yang memberi petunjuk ke jalan yang lurus.
والله أكبر ولله الحمد

                                    القاهرة في: الخميس 29 جمادى الآخرة 1434هـ، 9 مايو 2013م. 

Sumber:

1 comment:

ENCIK MUSAB said...

Subhanallah.