Solat adalah tiang agama. Amalan paling
utama dalam kehidupan seorang muslim. Mukmin yang benar sentiasa rindu untuk
menunaikan solat. Nabi s.a.w. mendapat ketenangan dan kerehatan di dalam solat.
Berbeza dengan orang munafiq. Bagi mereka
solat amat berat dan membebankan. Allah mengkhabarkan di dalam al-Quran bahawa
mereka tidak solat kecuali dalam keadaan malas dan hanya bertujuan untuk
menunjuk-nunjuk.
"Sesungguhnya orang-orang munafik itu
melakukan tipu daya (terhadap agama) Allah (dengan perbuatan pura-pura beriman
sedang mereka kafir pada batinnya) dan Allah pula tetap membalas tipu daya
mereka (dengan membiarkan mereka dalam keadaan munafik). Mereka pula apabila
berdiri hendak solat, mereka berdiri dengan malas. Mereka (hanya bertujuan)
riak (memperlihatkan solatnya) kepada manusia (supaya disangka bahawa mereka
orang yang beriman) dan mereka pula tidak mengingati Allah (dengan mengerjakan solat)
melainkan sedikit sekali (jarang-jarang).”
(An-Nisaa’:142)
"Dan tidak ada yang menghalangi
mereka, untuk diterima derma-derma mereka melainkan kerana mereka kufur kepada
Allah dan RasulNya dan (kerana) mereka tidak mengerjakan solat melainkan dengan
keadaan malas dan mereka pula tidak mendermakan hartanya melainkan dengan perasaan
benci.” (At-Taubah:54)
Solat itu sendiri berat bagi mereka, apa
lagi solat subuh dan isyaa'? Isyaa' adalah waktu bertenang dan berehat.
Manakala subuh adalah waktu tidur. Kedua-duanya boleh dikatakan waktu di
kegelapan malam. Tujuan untuk menunjuk-nunjuk sukar terlaksana kerana tidak
ramai insan yang menyaksikan. Itulah sebabnya subuh dan isyaa' merupakan solat
yang paling berat bagi mereka. Abu Hurairah r.a. meriwayatkan bahawa Rasulullah
s.a.w. bersabda maksudnya: "Sesungguhnya solat yang paling berat dirasakan
oleh munafiqin ialah solat isyaa' dan solat subuh. Andainya mereka mengetahui
kelebihan kedua-duanya nescaya mereka pasti datang walaupun dalam keadaan
merangkak. Sesungguhnya aku bercita-cita untuk menyuruh seseorang menjadi imam
solat bersama orang ramai, kemudian aku pergi ke tempat orang yang tidak datang
solat berjamaah bersama beberapa orang lelaki yang membawa bersama mereka
seberkas kayu api, lalu aku bakar rumah-rumah mereka." Riwayat Muslim.
Hadis lain yang menunjukkan besarnya pahala
kedua-dua solat itu jika dilakukan secara berjamaah, Uthman bin Affan r.a.
berkata, aku mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya: "Sesiapa yang
solat isyaa' berjamaah, maka seolah-olah dia qiam separuh malam. Dan sesiapa
yang solat subuh berjamaah, maka seolah-olah dia qiam sepenuh malam."
Riwayat Muslim
Menurut riwayat al-Baihaqi: "Kalau aku
dapat solat subuh berjamaah, nescaya lebih aku sukai daripada aku solat satu
malam penuh. Dan kalau aku dapat solat isyaa' berjamaah, nescaya lebih aku
sukai daripada aku solat separuh malam."
"Kalau aku dapat hadir solat isyaa'
dan subuh berjamaah, nescaya lebih aku sukai daripada aku menghidupkan
waktu-waktu antara keduanya." Dikeluarkan oleh Ibn Abi Syaibah daripada
Ibn Umar.
Nabi s.a.w. sering memerhati dan mengambil
tahu siapa yang hadir solat subuh berjamaah. Ahmad dan lain-lain meriwayatkan
daripada Ubai bin Ka'ab r.a. pada suatu hari di waktu subuh, Nabi s.a.w.
bertanya: "Adakah fulan itu hadir solat?" Mereka menjawab:
"Tidak!" Baginda bertanya lagi: "Fulan itu?" Mereka
menjawab: "Tidak!" Lalu baginda bersabda maksudnya: "Sesungguhnya
dua solat ini merupakan solat paling berat ke atas munafiqin. Kalaulah mereka
mengetahui kelebihan kedua-duanya nescaya mereka akan datang walaupun dalam
keadaan merangkak. Dan saf pertama seperti saf para malaikat. Sekiranya kamu
tahu kelebihannya, nescaya kamu akan bersegera mendatanginya. Dan solat seorang
lelaki bersama seorang lelaki lain lebih subur daripada solatnya seorang diri.
Dan solat seorang lelaki bersama dua orang lelaki lain lebih subur daripada
solatnya bersama seorang lelaki. Dan semakin ramai bilangan mereka, maka ia lebih
disukai Allah 'Azza wa Jalla."
Bertolak daripada Hadis ini, Ibn Umar r.a.
berkata: "Apabila seorang lelaki tidak hadir solat isyaa' dan subuh
bersama kami, kami mula bersangka buruk terhadapnya." Riwayat al-Baihaqi.
Baliau sendiri (Ibn Umar r.a.) terlepas solat isyaa' berjamaah pada suatu
malam, maka beliau solat sepenuhnya pada malam itu untuk menampung apa yang
luput daripada solat isyaa' berjamaah.
No comments:
Post a Comment