Wednesday, August 06, 2014

Solat Subuh dan Isyaa' Berjamaah


Solat adalah tiang agama. Amalan paling utama dalam kehidupan seorang muslim. Mukmin yang benar sentiasa rindu untuk menunaikan solat. Nabi s.a.w. mendapat ketenangan dan kerehatan di dalam solat.

Berbeza dengan orang munafiq. Bagi mereka solat amat berat dan membebankan. Allah mengkhabarkan di dalam al-Quran bahawa mereka tidak solat kecuali dalam keadaan malas dan hanya bertujuan untuk menunjuk-nunjuk.
"Sesungguhnya orang-orang munafik itu melakukan tipu daya (terhadap agama) Allah (dengan perbuatan pura-pura beriman sedang mereka kafir pada batinnya) dan Allah pula tetap membalas tipu daya mereka (dengan membiarkan mereka dalam keadaan munafik). Mereka pula apabila berdiri hendak solat, mereka berdiri dengan malas. Mereka (hanya bertujuan) riak (memperlihatkan solatnya) kepada manusia (supaya disangka bahawa mereka orang yang beriman) dan mereka pula tidak mengingati Allah (dengan mengerjakan solat) melainkan sedikit sekali (jarang-jarang).” (An-Nisaa’:142)
"Dan tidak ada yang menghalangi mereka, untuk diterima derma-derma mereka melainkan kerana mereka kufur kepada Allah dan RasulNya dan (kerana) mereka tidak mengerjakan solat melainkan dengan keadaan malas dan mereka pula tidak mendermakan hartanya melainkan dengan perasaan benci.” (At-Taubah:54)

Solat itu sendiri berat bagi mereka, apa lagi solat subuh dan isyaa'? Isyaa' adalah waktu bertenang dan berehat. Manakala subuh adalah waktu tidur. Kedua-duanya boleh dikatakan waktu di kegelapan malam. Tujuan untuk menunjuk-nunjuk sukar terlaksana kerana tidak ramai insan yang menyaksikan. Itulah sebabnya subuh dan isyaa' merupakan solat yang paling berat bagi mereka. Abu Hurairah r.a. meriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya: "Sesungguhnya solat yang paling berat dirasakan oleh munafiqin ialah solat isyaa' dan solat subuh. Andainya mereka mengetahui kelebihan kedua-duanya nescaya mereka pasti datang walaupun dalam keadaan merangkak. Sesungguhnya aku bercita-cita untuk menyuruh seseorang menjadi imam solat bersama orang ramai, kemudian aku pergi ke tempat orang yang tidak datang solat berjamaah bersama beberapa orang lelaki yang membawa bersama mereka seberkas kayu api, lalu aku bakar rumah-rumah mereka." Riwayat Muslim.

Hadis lain yang menunjukkan besarnya pahala kedua-dua solat itu jika dilakukan secara berjamaah, Uthman bin Affan r.a. berkata, aku mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya: "Sesiapa yang solat isyaa' berjamaah, maka seolah-olah dia qiam separuh malam. Dan sesiapa yang solat subuh berjamaah, maka seolah-olah dia qiam sepenuh malam." Riwayat Muslim

Menurut riwayat al-Baihaqi: "Kalau aku dapat solat subuh berjamaah, nescaya lebih aku sukai daripada aku solat satu malam penuh. Dan kalau aku dapat solat isyaa' berjamaah, nescaya lebih aku sukai daripada aku solat separuh malam."

"Kalau aku dapat hadir solat isyaa' dan subuh berjamaah, nescaya lebih aku sukai daripada aku menghidupkan waktu-waktu antara keduanya." Dikeluarkan oleh Ibn Abi Syaibah daripada Ibn Umar.

Nabi s.a.w. sering memerhati dan mengambil tahu siapa yang hadir solat subuh berjamaah. Ahmad dan lain-lain meriwayatkan daripada Ubai bin Ka'ab r.a. pada suatu hari di waktu subuh, Nabi s.a.w. bertanya: "Adakah fulan itu hadir solat?" Mereka menjawab: "Tidak!" Baginda bertanya lagi: "Fulan itu?" Mereka menjawab: "Tidak!" Lalu baginda bersabda maksudnya: "Sesungguhnya dua solat ini merupakan solat paling berat ke atas munafiqin. Kalaulah mereka mengetahui kelebihan kedua-duanya nescaya mereka akan datang walaupun dalam keadaan merangkak. Dan saf pertama seperti saf para malaikat. Sekiranya kamu tahu kelebihannya, nescaya kamu akan bersegera mendatanginya. Dan solat seorang lelaki bersama seorang lelaki lain lebih subur daripada solatnya seorang diri. Dan solat seorang lelaki bersama dua orang lelaki lain lebih subur daripada solatnya bersama seorang lelaki. Dan semakin ramai bilangan mereka, maka ia lebih disukai Allah 'Azza wa Jalla."

Bertolak daripada Hadis ini, Ibn Umar r.a. berkata: "Apabila seorang lelaki tidak hadir solat isyaa' dan subuh bersama kami, kami mula bersangka buruk terhadapnya." Riwayat al-Baihaqi. Baliau sendiri (Ibn Umar r.a.) terlepas solat isyaa' berjamaah pada suatu malam, maka beliau solat sepenuhnya pada malam itu untuk menampung apa yang luput daripada solat isyaa' berjamaah.


No comments: