Bagaikan baru semalam Ramadhan disambut
dengan penuh keinsafan mengharap rahmat dan keampunan. Kini dia telahpun pergi
membawa bersama kerinduan dan kesedihan hati para mukminin. Hati mukminin
disimbah perasaan pilu dan sayu, mungkinkah akan bertemu lagi dengan Ramadhan
pada tahun akan datang?
Apapun, yang pergi tetap pergi. Tidak
mungkin akan kembali lagi. Yang penting setiap orang daripada kita mesti
memeriksa dan muhasabah diri, apa yang Ramadhan tinggalkan untuk kita sebagai
bekalan meneruskan kehidupan di dunia yang sementara ini? Bagaimana keadaan
kita sekarang? Adakah bertambah taqwa atau berkurangan? Diriwayatkan bahawa
Sayyidina Ali bin Abi Talib menyeru pada malam terakhir Ramadhan dengan seruan:
"Wahai alangkah beruntungnya kalau aku
dapat mengetahui orang yang diterima amalnya, lalu aku mengucapkan tahniah
kepadanya. Dan aku mengetahui orang yang tidak diterima amalnya, lalu aku
mengucapkan takziah kepadanya."
Kata-kata itu menggambarkan bahawa keadaan
manusia selepas menjalani ibadah sepanjang Ramadhan tidak sama. Ada yang
diterima amalannya dan ada yang ditolak. Maka kita termasuk dalam golongan
mana?
Hal ehwal manusia selepas Ramadhan :
Pertama: Golongan yang sedia berada dalam
kebaikan dan ketaatan kepada Allah sepanjang masa. Bila tiba Ramadhan mereka
bertambah rajin dan bersungguh-sungguh menambah amal: berpuasa, tilawah
al-Quran, solat malam, bersedekah, menjaga silatul-rahim dan lain-lain lagi.
Apabila berlalunya Ramadhan, hati mereka cukup terkesan. Sedih dan pilu tidak
dapat digambarkan. Amalan yang dilakukan tidak menjadikan mereka puas dan yakin
diri akan terselamat dari siksa. Keadaan mereka digambarkan di dalam firman
Allah yang bermaksud: “Sesungguhnya
orang-orang yang sentiasa bimbang disebabkan takut kepada (kemurkaan) Tuhan
mereka. Dan orang-orang yang beriman kepada ayat-ayat Tuhan mereka. Dan
orang-orang yang tidak mempersekutukan sesuatu yang lain dengan Tuhan mereka.
Dan orang-orang yang memberi apa yang mereka berikan sedang hati mereka
gementar kerana mereka yakin akan kembali kepada Tuhan mereka. Mereka itulah
orang-orang yang segera mengerjakan kebaikan dan merekalah orang-orang yang
mendahului pada mencapainya. (Al-Mukminun:57-61)
Aishah r.a. bertanya Rasulullah s.a.w.
tentang ayat "Dan orang-orang yang memberi apa yang mereka berikan sedang
hati mereka gementar kerana mereka yakin akan kembali kepada Tuhan mereka."
Apakah "mereka" yang dimaksudkan di dalam ayat ini orang-orang yang
minum arak dan mencuri? Baginda menjawab: "Bukan. Sebaliknya mereka yang
dimaksudkan ialah orang-orang yang berpuasa, menunaikan solat dan bersedekah.
Dalam pada itu mereka takut amalan-amalan mereka tidak diterima." Riwayat
at-Tirmizi dan lain-lain.
Setengah ahli ibadah berkata: "Orang
yang mengenali Allah, kebimbangan mereka selepas melakukan ketaatan lebih
daripada kebimbangan mereka selepas melakukan kesilapan kerana kesilapan
terhapus dengan taubat, sedangkan ketaatan menuntut keikhlasan di samping
pelaksanaan dengan cara yang betul dan menepati syarak."
Diriwayatkan bahawa Sayyidina Ali r.a.
sentiasa menangis kerana takut. Dua perkara yang amat ditakutinya: panjang
angan-angan dan mengikut nafsu. Beliau berkata: "Adapun orang yang panjang
angan-angan, menjadikannya lupa akhirat. Orang yang mengikut nafsu,
menghalangnya dari kebenaran. Ingatlah bahawa dunia berpaling ke belakang untuk
berlalu pergi dan akhirat pantas melangkah ke mari. Untuk kedua-duanya itu ada
anak-anaknya. Maka jadilah kamu anak-anak akhirat. Janganlah kamu jadi
anak-anak dunia. Sesungguhnya hari ini hari beramal, tiada perhitungan. Dan
esok hari perhitungan, tiada lagi amal dapat dilakukan." Dikeluarkan oleh
Ahmad
Golongan ini sentiasa dalam ketaatan, memelihara
amal kebaikan secara berterusan sebagaimana Hadis yang disampaikan oleh Aishah
r.a. bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya: "Amalan yang paling
disukai Allah ialah yang berterusan walaupun sedikit." Riwayat al-Bukhari
dan Muslim.
Kedua: Golongan yang sebelum Ramadhan
berada dalam keadaan leka dan lalai. Bila tiba Ramadhan mereka kelihatan begitu
rajin dan bersungguh-sungguh melakukan ibadah: solat, puasa, sedekah, tilawah
dan lain-lain. Namun selepas berlalu Ramadhan, mereka kembali kepada cara hidup
mereka yang lama. Masjid tidak lagi dikunjungi, al-Quran tersimpan di dalam
almari lagi. Mereka seolah-olah telah merungkai kembali tenunan yang mereka
kemaskan dengan tangan sendiri seperti yang digambarkan di dalam firman Allah
maksudnya:
"Dan sempurnakanlah pesanan-pesanan
dan perintah-perintah Allah apabila kamu berjanji dan janganlah kamu merombak
(mencabuli) sumpah kamu sesudah kamu menguatkannya (dengan nama Allah), sedang
kamu telah menjadikan Allah sebagai Penjamin kebaikan kamu; sesungguhnya Allah
sedia mengetahui akan apa yang kamu lakukan. Dan janganlah kamu menjadi seperti
perempuan yang telah merombak satu persatu benda yang dipintalnya, sesudah dia
selesai memintalnya kuat teguh;” (An-Nahl:91-92)
Basyar al-Hafi ditanya tentang manusia yang
rajin beribadah di bulan Ramadhan tetapi tidak begitu pada bulan-bulan yang
lain, lantas beliau menjawab: "Seburuk-buruk kaum adalah mereka yang tidak
mengenali Allah kecuali pada bulan Ramadhan!"
Ketiga: Golongan yang tidak memperdulikan
sama ada Ramadhan datang atau tidak. Keadaan mereka tetap sama. Tenggelam dalam
maksiat, leka dan alpa dengan dunia. Alangkah ruginya mereka.
Daripada Abu Hurairah r.a. Rasulullah
s.a.w. bersabda maksudnya: "Celakalah orang yang namaku disebut di
sisinya, namun dia tidak berselawat ke atasku. Celakalah orang yang sempat
memasuki Ramadhan kemudian keluar daripada Ramadhan dalam keadaan dosanya tidak
diampunkan. Celakalah orang yang sempat bersama kedua ibu bapanya yang telah
tua, namun dia tidak dapat masuk syurga (kerana tidak berbakti kepada
keduanya)." Riwayat at-Tirmizi, Ahmad dan al-Hakim.
Marilah sama-sama kita muhasabah dan
memerhati keadaan diri, di dalam golongan manakah kita berada?
No comments:
Post a Comment