Sunday, August 17, 2014

Yusuf dan Zulaikha


Kisah Nabi Yusuf 'alaihis-salam telah diceritakan dengan lengkap dan ditil di dalam satu surah, iaitu surah Yusuf.

Terlalu banyak pengajaran dan ibrah yang terselit di sepanjang perjalanan kisah Nabi yang mulia ini.

Namun, cerita paling masyhur mengenai Nabi Yusuf adalah kisah cintanya dengan wanita yang dikenali sebagai Zulaikha.

Siapakah Zulaikha sebenarnya?

Nama Zulaikha pastinya tidak terdapat di dalam al-Quran. Nama itu muncul di dalam beberapa kitab tafsir ketika menghuraikan ayat ke 21 bermaksud: "Dan (setelah Yusuf dijualkan di negeri Mesir), berkatalah orang yang membeli Yusuf kepada isterinya: "Berilah dia layanan yang sebaik-baiknya; semoga dia berguna kepada kita, atau kita jadikan dia anak". Dan demikianlah caranya Kami menetapkan kedudukan Yusuf di bumi (Mesir untuk dihormati dan disayangi) dan untuk kami mengajarnya sebahagian dari ilmu takbir mimpi dan Allah Maha Kuasa melakukan segala perkara yang telah ditetapkanNya, akan tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui.” (Yusuf:21)

Menurut Allah Yarham Sa'eid Hawwa di dalam kitab al-Asas fi at-Tafsir:
"Taurat yang ada sekarang tidak menyebut nama isteri pembesar yang membeli Yusuf. Namun mufassirin muslimin mengatakan bahawa namanya Zulaikha. Sebahagian mereka mengatakan namanya Ra'eil. Ibn Ishaq mengatakan bahawa Zulaikha adalah adik beradik kepada Raja ar-Rayyan bin al-Walid. Namun di sana tidak ada sumber bagi riwayat-riwayat ini melainkan daripada ahli kitab semasa kepada mufassirin. Dan kebanyakannya tidak sahih untuk dijadikan sebagai sandaran." (Halaman 2650)

Ibn Kathir menyebut daripada Ibn Abbas r.a. bahawa al-Aziz atau pembesar yang membeli Yusuf ialah Qatfir, menteri yang bertanggungjawab ke atas khazanah Mesir. Raja ketika itu bernama ar-Rayyan bin al-Walid. Nama isteri Qatfir ialah Ra'eil. Riwayat lain mengatakan namanya Zulaikha.

At-Tobari juga membawa riwayat Ibn Ishaq yang mengatakan bahawa namanya Ra'eil binti Ra'aeil.

Tasir al-Alusi menyebut  riwayat daripada Mujahid, namanya Ra'eil binti Ra'abil. Manakala riwayat lain menyatakan namanya Zulaikha binti Talmikha. Yang lain pula berkata dia bernama Ra'eil, gelarannya Zulaikha. Ada pula yang berkata sebaliknya, iaitu namanya Zulaikha dan gelarannya Ra'eil.

Kisah seterusnya berkaitan wanita ini dapat diikuti di dalam ayat berikut:

Dan perempuan yang Yusuf tinggal di rumahnya, bersungguh-sungguh memujuk Yusuf berkehendakkan dirinya; dan perempuan itupun menutup pintu-pintu serta berkata: "Marilah ke mari, aku bersedia untukmu". Yusuf menjawab: "Aku berlindung kepada Allah (dari perbuatan yang keji itu); sesungguhnya tuanku telah memeliharaku dengan sebaik-baiknya; sesungguhnya orang-orang yang zalim tidak akan berjaya". (23)
Dan sebenarnya perempuan itu telah berkeinginan sangat kepadanya, dan Yusuf pula (mungkin timbul) keinginannya kepada perempuan itu kalaulah dia tidak menyedari kenyataan Tuhannya (tentang kejinya perbuatan zina itu). Demikianlah (takdir Kami) untuk menjauhkan dari Yusuf perkara-perkara yang tidak baik dan perbuatan-perbuatan yang keji kerana sesungguhnya dia dari hamba-hamba Kami yang dibersihkan dari segala dosa. (24)
Dan mereka berdua pun berkejaran ke pintu, serta perempuan itu mengoyakkan baju Yusuf dari belakang; lalu terserempaklah keduanya dengan suami perempuan itu di muka pintu. Tiba-tiba perempuan itu berkata (kepada suaminya): Tidaklah ada balasan bagi orang yang mahu membuat jahat terhadap isterimu melainkan dipenjarakan dia atau dikenakan azab yang menyiksanya". (25)
Yusuf pula berkata: "Dia lah yang memujukku berkehendakkan diriku". (Suaminya tercengang mendengarnya) dan seorang dari keluarga perempuan itu  tampil memberi pendapatnya dengan berkata: "Jika baju Yusuf koyak dari depan maka benarlah tuduhan perempuan itu, dan menjadilah Yusuf dari orang-orang yang dusta. (26)
Dan jika bajunya koyak dari belakang, maka dustalah perempuan itu dan Yusuf adalah dari orang-orang yang benar". (27)
Setelah suaminya melihat baju Yusuf koyak dari belakang, berkatalah ia: "Sesungguhnya ini adalah dari tipu daya kamu orang-orang perempuan; sesungguhnya tipu daya kamu amatlah besar pengaruhnya. (28)
Wahai Yusuf, lupakanlah hal ini. Dan engkau (Wahai isteriku), mintalah ampun bagi dosamu, sesungguhnya engkau adalah dari orang-orang yang bersalah!" (29)

Jelas sekali apa yang diceritakan di dalam ayat-ayat Allah di atas, bahawa ibu angkatnya berusaha untuk menggoda Yusuf. Namun dengan rahmat dan 'inayah Allah, Yusuf terpelihara dari terjebak ke dalam perbuatan durjana yang dirancang ibu angkatnya.

Setelah kejadian yang sangat memalukan itu tersebar, apakah reaksi rakyat jelata mengenainya? Al-Quran menceritakan:

Dan (sesudah itu) perempuan-perempuan di bandar Mesir (mencaci hal isteri al-Aziz dengan) berkata: Isteri Al-Aziz itu memujuk hambanya (Yusuf) berkehendakkan dirinya, sesungguhnya cintanya (kepada Yusuf) itu sudahlah meresap ke dalam lipatan hatinya; sesungguhnya kami memandangnya berada dalam kesesatan yang nyata." (30)
Maka apabila dia (Isteri al-Aziz) mendengar cacian mereka, dia pun menjemput mereka dan menyediakan satu jamuan untuk mereka, serta memberikan kepada tiap-tiap seorang di antara mereka sebilah pisau. Dan pada ketika itu berkatalah dia (kepada Yusuf): "Keluarlah di hadapan mereka". Maka ketika mereka melihatnya, mereka tercengang melihat kecantikan parasnya, dan mereka dengan tidak sedar melukakan tangan mereka sambil berkata: "Jauhnya Allah dari kekurangan! Ini bukanlah seorang manusia, ini tidak lain melainkan malaikat yang mulia!" (31)
(Isteri al-Aziz) berkata: "Inilah orangnya yang kamu tempelak aku mengenainya! Sebenarnya aku telah memujuknya berkehendakkan dirinya tetapi dia menolak dan berpegang teguh kepada kesuciannya; dan demi sesungguhnya kalau dia tidak mahu melakukan apa yang aku suruh tentulah dia akan dipenjarakan dan akan menjadi dari orang-orang yang hina." (32)
Yusuf (merayu ke hadrat Allah Taala dengan) berkata: "Wahai Tuhanku! Aku lebih suka kepada penjara dari apa yang perempuan-perempuan itu ajak aku kepadanya. Dan jika Engkau tidak menjauhkan daripadaku tipu daya mereka, mungkin aku akan cenderung kepada mereka, dan aku menjadi dari orang-orang yang tidak mengamalkan ilmunya". (33)
Maka Tuhannya memperkenankan doanya, lalu dijauhkan daripadanya tipu daya mereka; sesungguhnya Allah jualah yang Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui. (34)
Kemudian timbullah fikiran bagi suami perempuan itu, serta orang-orangnya hendak memenjarakan Yusuf sesudah mereka nampak tanda-tanda (yang menghendaki supaya Yusuf dijauhkan) hingga ke suatu masa. (35)

Walaupun dikecam pada mulanya, akhirnya perempuan itu bukan saja berjaya mempertahankan tindakan jahatnya, malah berjaya membalikkan isu. Orang yang tidak bersalah terhumban ke dalam penjara beberapa tahun lamanya.

Kisah mengenai perempuan itu bersambung lagi di dalam ayat-ayat yang berikut:

Dan (apabila mendengar tafsiran mimpi itu) berkatalah raja Mesir: "Bawalah dia kepadaku! "Maka ketika utusan raja datang kepada Yusuf (menjemputnya mengadap raja), Yusuf berkata kepadanya: Kembalilah kepada tuanmu kemudian bertanyalah kepadanya: "Apa halnya perempuan-perempuan yang melukakan tangan mereka? Sesungguhnya Tuhanku Maha Mengetahui tipu daya mereka". (50)
(Setelah perempuan-perempuan itu dipanggil), raja bertanya kepada mereka: "Apahal kamu, semasa kamu memujuk Yusuf mengenai dirinya?" Mereka menjawab: JauhNya Allah dari segala cacat cela, kami tidak mengetahui sesuatu kejahatan terhadap Yusuf". Isteri Al-Aziz pun berkata: "Sekarang ternyatalah kebenaran (yang selama ini tersembunyi), akulah yang memujuk Yusuf berkehendakkan dirinya (tetapi dia telah menolak); dan sesungguhnya dia adalah dari orang-orang yang benar. (51)
"(Pengakuanku) yang demikian supaya dia (suamiku) mengetahui, bahawa aku tidak mengkhianatinya semasa dia tidak hadir (bersama di sini); dan bahawa Allah tidak menjayakan tipu daya orang-orang yang khianat. (52)
"Dan tiadalah aku berani membersihkan diriku; sesungguhnya nafsu manusia itu sangat menyuruh melakukan kejahatan, kecuali orang-orang yang telah diberi rahmat oleh Tuhanku (maka terselamatlah dia dari hasutan nafsu itu). Sesungguhnya Tuhanku Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani." (53)

Itulah kesudahan kisah perempuan isteri al-Aziz yang cuba menggoda anak angkatnya, Yusuf. Kesudahannya dia mengaku bahawa anak angkatnya itu tidak bersalah. Dan al-Quran tidak lagi menyebut tentang apa yang berlaku ke atasnya selepas pengakuan itu.

Di dalam kitab-kitab tafsir juga tidak ditemui kisah perempuan itu selanjutnya. Allah Yarham Sa'eid Hawwa memetik daripada kitab Taurat yang ada sekarang mengenai kisah Nabi Yusuf 'alaihis-salam. Sebahagian petikan itu:

"Di dalam kitab Taurat Ishah 41 menyebut bahawa raja memanggil Yusuf dengan nama Sofanat Fa'anih. Dia mengahwinkan Yusuf dengan Asnat anak perempuan Futiy Farie Kahin Aun. Ketika itu Yusuf berusia 30 tahun. Beliau menjelajah ke
serata pelusuk Mesir.
Selama 7 tahun berturut-turut bumi mengeluarkan hasil dengan banyaknya. Dalam masa itu Yusuf dikurniakan dua orang anak lelaki dilahirkan oleh isterinya Asnat binti Futiy Farie Kahin Aun. Anak pertama dinamakan Qannasa. Yusuf berkata, ini kerana Allah telah menjadikan aku lupa segala kepenatanku dan apa yang berlaku di rumah ayahku. Anak kedua dinamakan Afraiym kerana katanya, Allah menjadikan aku sebab setiap bumi yang aku pijak subur dan berbuah."

Dalam petikan itu juga tidak menyebut apa-apa kisah berkaitan dengan hubungan Yusuf dengan ibu angkatnya. Jadi dari manakah kisah cinta yang begitu popular di kalangan sebahagian orang Islam sehingga dijadikan sebahagian daripada teks doa di majlis-majlis walimah agar pengantin disatukan sebagai pasangan yang serasi dan intim seperti Yusuf dengan Zulaikha. Walhal nama Zulaikha itu sendiri tidak disebut di dalam Taurat dan tidak sepakat di kalangan mufassirin?



No comments: