Monday, October 10, 2016

Hairan Saya!!


Apabila timbul inisiatif WBG, yang mana seorang daripadanya adalah muslimah dari Malaysia, Dr Fauziah binti Mohd Hasan, tiba-tiba ramai yang bersuara menyatakan hukum tidak syar'ei, tidak patut, tidak ikut sunnah membiarkan wanita belayar tanpa mahram, mengangkat wanita di barisan hadapan dan bermacam-macam lagi.

Di manakah suara menegur kaum lelaki yang diam membongkam membiarkan Palestin lebih 60 tahun dijajah, masjid al-Aqsa diancam bahaya, penduduk muslim dihalau, warga tua, wanita, pemuda, kanak-kanak ditangkap, dibunuh, dipenjara tanpa belas kasihan?

Apakah hukumnya mereka yang tidak langsung bergerak dari tempat duduk, tidak bangun dari tidur yang lena sedangkan Allah memanggil mereka: "Dan apakah yang menghalang kamu (maka kamu) tidak mahu berperang pada jalan Allah (untuk menegakkan agama Islam) dan (untuk menyelamatkan) orang-orang yang tertindas dari kaum lelaki, perempuan dan kanak-kanak, iaitu mereka yang selalu (berdoa dengan) berkata: “Wahai Tuhan kami! Keluarkanlah kami dari negeri ini, yang penduduknya zalim, dan jadikanlah bagi kami dari pihakMu pemimpin yang mengawal (keselamatan agama kami), dan jadikanlah bagi kami dari pihakMu pemimpin yang membela kami (dari ancaman musuh)”. "‪[An-Nisaa’:75]

Apakah hukum mereka, khususnya lelaki yang tidak endah kepada agama dan umat Islam yang ditindas di mana-mana, walhal Nabi s.a.w. mengancam dengan sabdanya yang bermaksud: “Sesiapa yang mati, sedangkan dia tidak pernah berperang (di jalan Allah) dan tidak pernah terlintas di dalam dirinya untuk berperang, dia mati di atas satu cabang daripda nifaq (munafiq)” Riwayat Muslim

Pada pendapat saya yang dhaif ini, daripada kita berbalah tentang wajar atau tidak wanita musafir tanpa mahram, wanita ke depan di medah jihad membebaskan Palestin tercinta, pada hal ia merupakan masalah khilafiah, lebih baik kita focus perbincangan kepada apa lagi yang patut kita buat agar Palestin segera bebas dan kita sama-sama dapat solat di Masjid Aqsa dengan aman dan selesa. Seluruh warganya yang diusir lebih 60 tahun dapat kembali ke tanah air mereka dengan selamat. Penduduk Gaza yang dikurung di dalam penjara terbesar di bumi sendiri terlepas bebas ke sana ke mari mencari keperluan hidup di bumi Allah yang luas ini. Orang tua, kanak-kanak, wanita, para pemuda yang ditahan zionis di dalam penjara sejak sekian lama dibebaskan dengan segera. Orang-orang sakit, yang cedera kerana dibom dan ditembak penjahat zionis mendapat rawatan yang sebaik-baiknya.

Mari kita bincang dan ambil langkah yang segera. Jangan kata itu masalah orang Arab!!! Mereka yang dok berbalah sesama sendiri. Biar mereka selesaikan masalah mereka. Sesungguhnya Palestin bukan masalah Arab. Palestin adalah masalah kita. Pusat kepada segala masalah agama kita apabila kita memisahkan dua masjid yang Allah kaitkan di dalam satu ayat di dalam kitab suciNya, Allah gabungkan di dalam satu peristiwa besar di dalam sejarah perjuangan kekasihNya, Muhammad s.a.w. “Maha Suci Allah yang telah menjalankan hambaNya (Muhammad) pada malam hari dari Masjid Al-Haraam (di Makkah) ke Masjid Al-Aqsa (di Palestin), yang Kami berkati sekelilingnya, untuk memperlihatkan kepadanya tanda-tanda (kekuasaan dan kebesaran) Kami. Sesungguhnya Allah jualah yang Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui.” (Al-Israa' 17:1)



No comments: