Monday, October 31, 2016

BERAMAL DENGAN AMALAN YANG PALING AFDHAL


At-Tobrani meriwayatkan daripada hadis Umar r.a. secara marfu': "Amalan yang paling afdhal ialah menggembirakan orang mukmin; kamu beri pakaian yang menutup auratnya, atau makanan yang mengenyangkannya dari kelaparan, atau kamu tunaikan hajatnya."

Status hadis: sanad dhaif, maksud sahih kerana terdapat banyak hadis-hadis lain yang membawa maksud yang sama. Maka statusnya adalah hasan dengan sokongan-sokongan lain. (Jami' al-Ulum wal-Hikam, Ibn Rajab)

Kata kunci di dalam hadis di atas, amalan yang paling afdhal ialah menggembirakan orang yang beriman. Contoh-contohnya adalah memberi pakaian, makanan dan menunaikan hajatnya. Hakikatnya ruang untuk beramal dengan amalan yang paling afdhal itu sangat luas. Mukmin bukan sekadar memerlukan pakaian atau makanan. Mukmin perlukan layanan yang baik, kata-kata yang memberangsangkan, teman seperjuangan seiring sejalan, sahabat setia ketika susah dan senang dan lain-lain yang tidak terhitungkan.


Pengajarannya, siapapun kita, di manapun kita berada, peluang sentiasa terbuka untuk meraih pahala beramal dengan amalan yang paling afdhal. Fikirkan apa yang membuat orang lain gembira. Pastinya tidak sukar. Dengan melerek sebaris senyuman di bibir di hadapan seseorang mungkin dapat meleraikan gumpalan duka yang sedang membelit jiwanya ... dan siapa tahu Allah catatkan senyuman itu sebagai satu amal yang paling afdhal untuk anda pada hari itu!?

No comments: