Tuesday, October 25, 2016

WBG dan Melancong ke Masjid al-Aqsa

 
Beberapa kali berpeluang mendengar pengalaman Dr Fauziah di dalam misi WBG yang amat mencabar, pahit getir dilambung ombak yang kadang-kadang ganas, dipukul ribut yang kadang-kadang kencang, ditahan dan dihalang oleh tentera zionis yang berhati binatang; saya teringat kepada sebahagian kita yang begitu selesa dan dengan bangganya menganjurkan program pelancongan setiap bulan ke Masjid al-Aqsa yang juga berada di bawah cengkaman zionis durjana. Mereka yang menyekat WBG, mereka itulah juga yang membenarkan orang yang hendak melancong masuk dengan selesa.
 
Kalau difikirkan, itulah sebenarnya bukti yang cukup jelas bahawa tanah air kita Palestin tercinta, Masjid kita yang mulia kini berada di bawah penguasaan musuh yang kejam dan rakus itu. Nak ziarah masjid kepunyaan kita sendiri mesti dengan kebenaran mereka. Tidakkah ini secara tidak langsung menunjukkan kita memperakui penguasaan mereka? Mengapa mereka membenarkan kita pelancong ke Masjid al-Aqsa? Adakah kerana mereka terlalu baik dan menghormati hak kita? Kalau ya, kenapa rakyat tempatan, warga Palestin yang bermestautin di tanah tumpah darah sendiri dihalang, disekat, ditangkap, dipenjara dan dibunuh sesuka hati mereka kerana bangkit berjuang untuk mempertahankan masjid al-Aqsa dan membebaskannya dari cengkaman mereka?
 
Sesungguhnya keizinan mereka kepada sebahagian umat Islam masuk melancong ke Masjid al-Aqsa hanyalah suatu helah untuk menunjukkan kepada dunia bahawa mereka sebenarnya 'baik'. Mereka tidak menghalang umat Islam bersolat di masjid ke tiga mulia di sisi umat Islam itu. Oleh itu, kenapa mereka mesti diperangi dan dinyahkan dari bumi yang diberkati itu? Mereka tidak ada masalah untuk membenarkan sesiapa untuk solat di Masjid al-Aqsa kecuali orang yang berjihad untuk membebaskannya!
 
Lantaran itu, WBG yang terdiri dari hanya 13 orang wanita, majoritinya berpangkat nenek tidak boleh dibiarkan mendarat di pantai Gaza dengan selamat. Mereka mesti disekat. Mesti dihalang kerana mereka membawa satu misi yang besar, misi yang menggugat penguasaan zionis ke atas bumi Palestin dan rakyatnya yang sah, yang tidak henti-henti berjuang dan berusaha untuk membebaskan tanah air mereka, mengembalikan kedaulatan dan kesucian Masjid al-Aqsa dari kezaliman dan kedurjaan zionis yang hina.
 
Pergilah anda ribuan kali sekalipun untuk melancong. Mereka tidak ada halangan untuk keluarkan surat kebenaran masuk. Namun anda jangan dilihat ada niat untuk jihad menentang zionis yang menjajah bumi barakah itu. Niat untuk memerdekakan Palestin adalah satu jenayah yang amat digeruni dan dibenci oleh zionis.
 
Inilah sebahagian daripada alasan sesetengah ulamak yang tidak bersetuju dengan aktiviti pelancongan ke Masjid al-Aqsa pasa masa kini. Sheik Yusuf al-Qaradhawi pernah berkata, pergilah kamu ke sana sebagai muharrir (pembebas) bukan sebagai saeh (pelancong).

No comments: