Thursday, June 27, 2024

(عَسَىٰ )

“Saya sangat seronok membaca ayat ini: (عَسَىٰ رَبُّنَا أَن يُبْدِلَنَا خَيْرًا مِّنْهَا) (Boleh jadi Tuhan kita akan memberi kita sesuatu yang lebih baik daripadanya).
Allah SWT mengetahui bahawa saya telah menghayati banyak rahsia taqdir dalam hidup saya dan kehidupan orang-orang yang saya kenali. Maka berapa banyak dan betapa banyak kebaikan yang Allah tunjukkan melalui ungkapan ‘عَسَىٰ yang bermaksud boleh jadi, juga ayat “dan Allah mengetahui sedangkan kamu tidak mengetahui”.
Dengan ayat ini:
Terpadamnya api penyesalan atas satu peluang yang terlepas,
Tugasan yang tidak terlaksana
jawatan yang telah terlucut,
kekasih yang terputus di pertengahan jalan,
kawan yang disangka berhati mulia. tetapi rupanya serigala pengkhianat dan teman yang tidak boleh dipercayai.
Semoga Tuhan kita menggantikan kita dengan hari-hari yang lebih baik darpada hari-hari yang dipenuhi dengan kesengsaraan, keletihan, dan kesusahan sebelum ini.
Semoga Dia menyembuhkan hati yang telah hancur luluh dan memulihkan hati yang telah pecah berkecai.
Mudah-mudahan Tuhan kita akan menyembuhkan orang yang sakit dengan kesembuhan baik berkat kesabarannya dan akan menyejukkan hati dengan siraman air yang nyaman.
Semoga Tuhan kita menampal hati yang retak dan jiwa yang penat dengan keriangan dan kegembiraan.
Semoga hati yang pilu kerana berpisah dengan insan tersayang, dan mata yang tidak henti menangis menanggung nestapa diganti dengan nikmat bertemu semula dan manisnya berhimpun di syurga yang aman sejahtera.
Semoga orang yang mencari yang halal dan bersabar dalam meninggalkan yang haram akan mendapat pahala serta kenikmatan yang berlipat ganda.
Semoga kepahitan kesabaran yang ditanggung oleh jiwa di atas pengkhianatan dan hubungan yang meletihkan, diganti dengan ketenangan hati dan kelapangan dada di negeri yang tiada lagi penat dan lelah.
Moga-moga kita akan sama-sama membaca ayat ini di atas pelamin-pelamin di Syurga menghadap satu sama lain dengan penuh rasa bahagia. (عَسَىٰ) adalah satu perkataan yang membawa konotasi: harapan dan cita-cita, yang mengetuk pintu-pintu baik sangka terhadap Allah SWT, sentiasa bergantung kepdaNya dan terus terikat dan berhajat kepada pertulunganNya.

Kami merawat diri kami dengan (عَسَىٰ).
* Dr. Mohammed Maher

No comments: