Sunday, June 30, 2024

DR MUHAMMAD MURSI DALAM KENANGAN

Bergenang air mataku membaca catatan Dr Tariq Suwaidan di bawah. 

Beliau berkata:

Seorang Akh warganegara Amerika keturunan Pakistan menghubungi saya untuk mendapatkan ijazah mengajar al-Quran.

Saya meminta beliau membaca beberapa ayat yang asas untuk mengetahui tahap kebolehannya menguasai pembacaan al-Quran.

Maka saya dapati bacannanya bagus, makhraj hurufnya tepat.

Saya bertanya: “Dari manakah anda belajar menghafaz al-Quran?”

Beliau menjawab: “Saya belajar dari ayah saya. Dan ayah saya belajar dari Dr Muhammad Mursi.”

Saya sangka, Dr Muhammad Mursi yang dia maksudkan ialah seorang imam yang berasal dari Mesir, yang menetap di Amerika. Tetapi bila saya bertanya lebih lanjut, beliau berkata: “Dr Muhammad Mursi (rahimahullah) mantan presiden Mesir, ketika al-marhum tinggal di Amerika suatu ketika dulu. Al-Marhum selalu menunaikan solat dengan ayah saya, dan beliau mengajar ayah saya bacaan dengan tajwid yang betul dan makhraj huruf yang tepat.”

Suatu pengiktirafan yang datang tanpa dirancang. Persaksian yang benar tentang seorang lelaki yang telah bersemadi di perut bumi. Justeru saya rasakan kisah ini merupakan satu amanah yang tidak harus saya sembunyikan.

Semoga Allah merahmatimu wahai saudaraku, Dr Muhammad Mursi.


No comments: