Monday, November 02, 2009

CITA-CITA



Setiap orang yang hidup mesti ada cita-cita, sehingga ada yang berkata orang yang tidak mempunyai cita-cita itu sebenarnya telah mati sebelum ajal.

Benarkah begitu?

Di pandang dari segi pentingnya mempunyai cita-cita, mungkin ungkapan itu ada benarnya. Tetapi kalau dipandang dari segi maksud bahawa orang yang tidak mempunyai cita-cita itu adalah mati, secara tidak langsungnya membawa maksud orang mati itu tidak mempunyai cita-cita, maka ungkapan itu boleh dipersoalkan. Sebenarnya orang mati juga mempunyai cita-cita!

Benar! Orang mati juga mempunyai cita-cita! Mungkin lebih hebat daripada cita-cita kita yang masih hidup ini.

Apakah cita-cita mereka? Bagaimana kita mengetahuinya?
Tidak ada siapapun di antara kita yang sempat menemuramah orang yang mati untuk mengetahui cita-cita mereka.

Satu-satunya saluran untuk mengetahui apakah cita-cita mereka adalah apa yang diberitahu kepada kita oleh Nabi s.a.w. berdasarkan wahyu yang diterimanya daripada Allah Yang Memiliki kehidupan dan kematian sekelian hambaNya.
Orang yang telah mati terbahagi kepada dua golongan: soleh (baik/beruntung) dan toleh (jahat/rugi).

Cita-cita orang soleh

i. Ketika diusung ke tanah perkuburan dia bercita-cita untuk segera sampai ke tempat persemadiannya. Abi Sa’eid al-Khudri meriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya: “Apabila diletakkan jenazah di atas keranda, lalu dia diusung oleh beberapa orang pengusung, jika dia terdiri dari orang soleh maka dia berkata: Qaddimuni! Qaddimuni! (Ayuh segera hantarkan saya! Ayuh segera hantarkan saya!)” HR Al-Bukhari

ii. Ketika berada di alam barzakh dia berharap agar segera terjadinya qiamat. Rasulullah s.a.w. meneceritakan bahawa seseorang hamba yang beriman, apabila telah selesai menjawab soalan dua malaikat di dalam kuburnya, suara dari langit akan berseru maksudnya: “hambaKu telah berkata benar. Maka sediakan untuknya hamparan daripada syurga, pakaikan dia pakaian daripada syurga, bukakan untuknya pintu ke syurga! Maka terbentanglah di hadapannya syurga dengan wangian-wangian, diluaskan dan dilapangkan kuburnya sejauh pandangan matanya. Datanglah kepadanya seseorang yang sangat cantik parasnya, bersih dan harum pakaiannya seraya berkata kepadanya: “Berbahagialah dengan kenikmatan yang diberikan kepadamu, inilah hari yang dijanjikan untukmu”. Dia bertanya kepada orang yang datang itu: “Siapakah kamu? Sesungguhnya wajahmu adalah wajah yang membawa kebaikan!”, lalu dia menjawab: “Aku adalah amalanmu yang soleh”. Maka dia berkata: “Ya Allah! Segerakanlah qiamat! Segerakanlah qiamat! Semoga aku dapat bertemu dengan keluargaku dan hartaku!” Musnad Ahmad daripada Barraa' bin 'Aazib r.a.

iii. Bercita-cita untuk kembali menemui ahli keluarga dan memberitahu apa yang sedang dialaminya daripada kesenangan dan kenikmatan yang tiada tandingnya. Jabir bin Abdullah r.a. berkata bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya: “Apabila seorang mukmin melihat betapa lapang dan luas kuburnya, dia berkata: “Biarkan aku kembali menyampaikan berita gembira kepada ahli keluargaku”. HR Ahmad. Hal ini juga telah diceritakan di dalam al-Quran, di mana seorang pendakwah yang telah dibunuh oleh kaumnya bercita-cita agar kaumnya mengetahui nikmat yang sedang dikecapinya. Allah berfirman maksudnya: “(Setelah dia mati) lalu dikatakan kepadanya: Masuklah ke dalam Syurga. Ia berkata; Alangkah baiknya kalau kaumku mengetahui. Tentang perkara yang menyebabkan daku diampunkan oleh Tuhanku, serta dijadikannya daku dari orang-orang yang dimuliakan.” (Ya-Sin:26-27)

iv. Bagi orang yang syahid fi sabilillah, cita-cita mereka berlainan pula. Mereka bercita-cita untuk kembali ke dunia agar dapat berperang dan terbunuh beberapa kali lagi. Anas bin Malik r.a. berkata bahawa Nabi s.a.w. bersabda maksudnya: “Tidak ada orang yang telah masuk syurga bercita-cita untuk kembali ke dunia, sedangkan dia tidak memiliki apa-apapun di atas muka bumi, kecuali orang yang syahid. Dia bercita-cita untuk kembali ke dunia dan terbunuh di jalan Allah sepuluh kali kerana kemuliaan yang dilihatnya” HR Al-Bukhari

Cita-cita orang toleh

Insya Allah bersambung….

Tunggu!

1 comment:

Shahrir Kasjoo said...

Salam,

Jzkk atas artikel ini... sangat terkesan di hati... menunggu bahagian 2...