Monday, November 09, 2009

PENAWAR DUKA NESTAPA



Sejak lebih 1400 tahun yang lalu Rasulullah s.a.w. mengajar kita doa yang bermaksud: “Ya Allah, aku berlindung denganMu daripada kerisauan dan kesedihan, aku berlindung denganMu daripada sifat pengecut dan kedekut, dan aku berlindung denganMu daripada cengkaman hutang dan penindasan manusia”. Maka kita membacanya sebagai ibadah, mengharap pahala kerana mengamalkan sunnah. Hari ini baru kita ketahui rupa-rupanya kerisauan dan kesedihan merupakan penyakit yang berbahaya kepada manusia.
Kerisauan dan kesedihan akibat masalah yang melanda boleh menyebabkan berlakunya kemurungan. Statistic kemurungan seperti yang didedahkan oleh Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) mengkategorikan depresi sebagai penyakit keempat serius melumpuhkan jiwa seseorang.

Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) juga menganggarkan kadar kematian (bunuh diri) akibat kemurungan di rantau Asia adalah lebih tinggi dengan nisbah kemurungan antara lelaki dan perempuan adalah satu nisbah dua.

Kajian di Malaysia pula mendedahkan kira-kira sembilan peratus rakyat negara ini mengalami kemurungan tahap serius.

Dikatakan bahawa, baik wanita sudah berumah tangga, bujang, remaja mahupun kanak-kanak tidak terlepas daripada menanggung masalah yang akhirnya boleh menyebabkan kemurungan. Sekiranya tidak diatasi dengan baik, boleh memberi kesan buruk kepada diri, orang sekeliling dan masa depan mereka.

Di dalam kitab suci al-Quran, Allah s.w.t. mendedahkan tabiat jiwa manusia yang sentiasa berada dalam keadaan keluh kesah dan tidak tetap pendirian. Firman Allah bermaksud: “Sesungguhnya manusia itu dijadikan bertabiat resah gelisah (lagi bakhil kedekut). Apabila dia ditimpa kesusahan, dia sangat resah gelisah. Dan apabila dia beroleh kesenangan, dia sangat bakhil kedekut.” (Al-Ma’arij:19-21)

Namun setiap penyakit ada ubatnya. Demikian juga penyakit risau, sedih dan murung ini.

Tanpa menidakkan kaedah rawatan dan terapi yang disarankan oleh pakar-pakar zaman sekarang, al-Quran dan as-Sunnah sebenarnya mengandungi pelbagai saranan dan bimbingan yang sangat penting. Jika dihayati sepenuhnya tidak mungkin kerisauan akan bertandang, apalagi melekat sehingga menjadi racun dan menanah di dalam jiwa.

Sila ikuti sambungan bicara ini di:
http://www.malaysiaharmoni.com/

Jazakumullahu khaira

No comments: