Saturday, February 06, 2010

APAKAH NILAI BERITA INI?

Pagi ini, 6 Feb 2010 bersamaan 21 Safar 1431 saya terbaca satu berita yang disiarkan di dalam sebuah akhbar harian tanah air yang terkemuka(versi internet). Tajuk serta isi kandungannya saya copy & paste di bawah:

Kehadiran lelaki berjanggut panjang tarik perhatian

KUALA LUMPUR 5 Feb. - Perbicaraan kes liwat Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim ditangguhkan ke Isnin ini.

Hari keempat perbicaraan itu kelak dijangka bertambah menarik kerana saksi pendakwaan yang juga pengadu, Mohd. Saiful Bukhari Azlan akan disoal balas oleh peguam bela utama Anwar, Karpal Singh.

Pada prosiding hari ini, penangguhan dibuat oleh Hakim Datuk Mohamad Zabidin Mohd. Diah sejurus selepas kesemua pihak yang terlibat dalam perbicaraan tersebut melawat lokasi kejadian untuk kali kedua.

Lawatan hari ini tertumpu kepada pejabat pengurusan yang merupakan tempat rakaman kamera litar tertutup (CCTV) dibuat dan disimpan.

Sementara itu, kehadiran seorang lelaki berpakaian serba putih dipercayai berketurunan Singh sejak perbicaraan bermula pada Selasa lalu menarik perhatian pihak media termasuk blogger.

Lelaki bermisai dan berjanggut panjang sehingga paras dada yang tingginya kira-kira 180 sentimeter itu sering dilihat memegang tasbih.

Dia kerap kelihatan seawal pukul 6.30 dan 6.45 pagi ditemani seorang lelaki yang jauh lebih rendah daripadanya.

Sikapnya yang tidak begitu mesra kecuali dengan penyokong Anwar menimbulkan pelbagai tanda-tanya.
-------------------------------------------------------------------------------------
Apa tujuan dan apa nilainya ia disiarkan kalau pelapor sendiri tidak tahu tentang tujuan kedatangan lelaki itu?
Susah sangat ke nak pergi tanya kalau betul nak tahu?
Adakah pelapor mahu pembaca yang pergi tanya?
Atau hanya sengaja nak timbulkan syak wasangka kepada sesama manusia?
Sesungguhnya sangka buruk adalah haram dan dilarang oleh Allah s.w.t.

Firman Allah bermaksud:
"Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah kebanyakan dari sangkaan (supaya kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang) kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa dan janganlah kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan dan keaiban orang dan janganlah setengah kamu mengumpat setengahnya yang lain. Adakah seseorang dari kamu suka memakan daging saudaranya yang telah mati? (Jika demikian keadaan mengumpat) maka sudah tentu kamu jijik kepadanya. (Oleh itu, patuhilah larangan-larangan yang tersebut) dan bertakwalah kamu kepada Allah; sesungguhnya Allah Penerima taubat, lagi Maha mengasihani." (Al-Hujurat 49:12)

No comments: