Thursday, August 19, 2010

Indahnya ciptaan-Mu ya Tuhanku!!!

Kisah benar diceritakan oleh seorang pemuda dari Iraq. Beliau berkata:
Di Negara kami terdapat sejenis ular yang dikenali sebagai hayyatul-bait atau ular rumah. Ular jenis ini tinggal di rumah dan tidak menyakitkan atau mengganggu tuan rumah.
Di sebuah rumah dalam sebuah kampung, terdapat seekur ular rumah yang mempunyai anak yang masih kecil. Anak ular itu duduk di bawah timbunan batu-bata di luar rumah tersebut.
Suatu hari, ketika tuan rumah itu yang merupakan seorang perempuan tua hendak mengangkat batu-bata dia ternampak anak ular di bawah timbunannya. Maka dia mengalihkan anak ular itu ke tempat selamat tidak jauh dari tempat itu.
Bila ibu ular balik, di dapati anaknya tidak ada di tempatnya. Bukan kepalang marahnya dia, lalu dia merayap ke arah sebuah baldi besar yang penuh dengan susu dan disemburnya racun dari mulutnya ke dalam susu itu.
Dia mencari-cari anaknya lagi sehingaa akhirnya dia menemuinya tidak jauh dari tempat tinggal asalnya.
Dia kembali ke baldi susu tadi dan masuk ke dalamnya kemudian keluar daripadanya. Lepas itu dia berguling di atas abu sehingga seluruh tubuhnya comot, kemudian dia masuk semula ke dalam baldi susu supaya susu itu kotor dan tidak diminum oleh tuan rumah.
Peristiwa aneh ini diperhatikan dari jauh oleh nenek tua, tuan rumah itu.

Siapakah yang mengajar haiwan tidak berakal itu tentang bahaya racun dan apa yang perlu dilakukan supaya manusia tidak terminum racunnya?

Maha Suci Allah! Tiada Tuhan melainkan Allah!

4 comments:

manna_salwa said...

salam,
subhanallah..
menarik sgt.. terima kasih berkongsi cerita..
=)

rohanPD said...

Allah Ya robbi engkau lah maha pencipta- semoga Allah terus memberi puan sekeluarga rahmat.

nawwar insyirah said...

subhanallah!!

long said...

ustazah bagaimana nak email ustazah?