Thursday, September 11, 2014

Ustaz Mustafa Masyhur rahimahullah


Dilahirkan pada 15 September 1921 di kampung Sa'diyyin dalam Muhafadzah (jajahan) Syarqiyyah, Mesir.
Memasuki Fakulti Sains Universiti Fuad 1 (Universiti Cairo sekarang) dan lulus pada tahun 1942 dengan mendapat sarjana muda dalam bidang sains. Selepas keluar dari universiti beliau bekerja sebagai peramal cuaca.
Menganggotai dakwah Ikhwan pada musim bungan tahun 1936 ketika berusia 15 tahun.
Pada tahun 1940, Imam Hasan al-Banna telah menubuhkan satu tanzim khas menghimpunkan yang terbaik di segi akhlak dan agama serta keikhlasan terhadap fikrah jihad dari kalangan pemuda. Tujuan penubuhannya ialah melatih para pemuda dengan latihan peperangan tahap tinggi demi untuk membebaskan Mesir dari penjajahan Inggeris dan Palestin dari penjajahan Inggeris yang bukan saja menjajahnya, malah bersekongkol dengan Yahudi dalam perancangan mewujudkan tanah air dan negara buat mereka di bumi Palestin. Mustafa adalah seorang daripada anggota tanzim itu.

1945 beliau berkahwin dengan sepupunya Zubaidah Abdul Halim yang merupakan seorang wanita solehah, setia mendukung dakwah bersama suami dan ahli keluarganya. Pada permulaan perkahwinan mereka, berlaku dialog yang menggambarkan betapa hebat cinta mereka kepada dakwah.
Mustafa : Sesungguh isteriku yang pertama adalah dakwah. Anti adalah isteriku yang kedua. Maka janganlah anti cemburu kepadanya jika aku pulang lewat atau aku sibuk dengannya sehingga tidak sempat memberikan sepenuh perhatian kepadamu.
Zubaidah : Dan aku adalah khadam kepada isteri pertamamu itu!
Isteri tercinta dipanggil terlebih dahulu mengadap PenciptaNya pada 2 Oktober 1997.Pada tahun 1948 Mustafa menghadapi satu tuduhan berat dalam isu yang dikenali sebagai "Sayyarah al-Jib". Perbicaraan kes itu meleret sehingga ke 89 sesi dari tahun 1948 hingga 1952. Akhirnya dia dijatuhi hukuman penjara tiga tahun.

Pada tahun 1954 sekali lagi dia ditangkap dalam satu kes dikenali sebagai tragedi al-Mansyiyyah di mana tragedi itu merupakan rekaan semata-mata yang dirancang oleh persiden Jamal Abdul Nasir dengan kerjasama perisik Amerika. Dia dihadapkan ke Mahkamah Revolusi dan dikenakan hukuman penjara 10 tahun dengan kerja berat. Mahkamah olok-olok itu hanya mengambil masa tiga minit sahaja.  Dia dipindahkan dari penjara Harbi ke penjara Liman Toroh kemudian ke penjara Wahat Kharijiyyah. Penjara terakhir itu merupakan khemah terbuka siang dan malam, musim panas dan musim sejuk, dikawal ketat oleh pengawal yang garang dan dilingkungi dengan pagar besi berduri. Selama 10 tahun meringkuk di dalam penjara, akhirnya keluar pada bulan November tahun 1964.

Pada tahun 1965, ketika Jamal Abdul Nasir sedang mengadakan lawatan ke Moscow, ketika dia sedang melawat kubur Lenin, dia mendedahkan bahawa dia telah dapat membongkar satu konspirasi untuk menggulingkan pemerintahannya. Konspirasi itu diketuai oleh Sayyid Qutub. Satu keputusan yang memeranjatkan di mana mereka yang baru dibebaskan ditangkap semula. Dan Mustafa ditangkap selepas beberapa bulan saja keluar dari penjara. Siksaan yang dialaminya amat teruk. Namun dia tetap tabah dan sabar sambil mengingatkan ahli-ahli Ikhwan agar terus bersabar menghadapi ujian. Tetaplah dia di dalam penjara sehingga Jamal Abdul Nasir menenui ajalnya.

Awal tahun 1971, presiden Anuar Sadat memerintahkan agar semua tahanan dari kalangan Ikhwan dibebaskan.
Selepas peristiwa pembunuhan Sadat 1981, Mustafa berada di luar Mesir sehingga 1986.
1986, Mursyid Aam Ustaz Muhammad Hamid Abu Nasr memilih Mustafa sebagai naibnya.
Pada Februari 1996 Mustafa dilantik sebagai Mursyid Aam untuk tempoh enam tahun. Kemudian dilantik semula untuk tempoh enam tahun lagi pada tahun 2002 mengikut peraturan Jamaah.

Dalam kesibukan tugas dakwah dan memimpin jamaah, serta ujian keluar masuk penjara, beliau sempat menulis tidak kurang daripada 20 buah buku di samping puluhan maqalah.

Dalam kalangan Ikhwan, beliau dikenali sebagai seorang yang kuat ibadah, setia, tawaduk, menepati masa dan janji, menghurmati tetamu dan suka membantu.
Satu peristiwa yang menunjukkan betapa beliau sangat mengambil berat tentang menepati masa, beliau diundang ke majlis pernikahan salah seorang pemuda Ikhwan yang akan diadakan di masjid ar-Ridhwan yang terletak di Madinah Nasr. Beliau datang tepat pada waktunya, namun tiada seorangpun yang ada di situ. Beliau duduk menunggu agak lama sampailah mereka datang. Beliau terus duduk mengikuti upacara majlis. Kemudian beliau memberikan sedikit ucapan. Selepas itu, beliau meninggalkan majlis dengan tenang tanpa bersungut dan tanpa menunjukkan apa-apa reaksi yang tidak menyenangkan.

Petang Khamis 9 Ramadhan Mubarak 1423 bersamaan 14 November 2002 berangkatlah hamba Allah yang telah menghabiskan usianya di jalan dakwah ini kembali ke Pangkuan Ilahnya.

Sumber:

http://www.ikhwanonline.com/Article.aspx?ArtID=201868&SecID=373

No comments: