Wednesday, January 14, 2015

Pajang Umur

Daripada Abu Sofwan Abdullah bin Busr al-Aslami r.a. Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya: "Sebaik-baik manusia ialah orang yang panjang umurnya, baik amalannya."
Riwayat at-Tirmizi. Dia berkata: Hadis Hasan

Orang yang panjang umurnya tentulah mempunyai lebih banyak peluang untuk beramal. Namun kebiasaannya apabila umur meningkat tua, datanglah berbagai-bagai masalah kesihatan pula. Badan semakin lemah, ingatan pula bercelaru dan bermacam-macam lagi. Mampukah kita terus thabat dan istiqamah melakukan amalan yang baik di kala tua?

Saya melihat panjang umur ini dari tiga aspek:

Pertama – panjang umur menurut kiraan tahun hidup di atas muka bumi ini, iaitu mengikut hitungan biasa: 60 tahun, 70 tahun dan seterusnya. Biasanya apabila usia mencecah 60 tahun ke atas, ramai yang diuji dengan pelbagai penyakit yang menyebabkan banyak amalan tidak mampu dilaksanakan dengan sempurna. Maka untuk mengatasinya perlulah menjaga kesihatan dengan mengamalkan gaya hidup sihat ketika usia masih muda. Di dalam Risalah at-Ta'alimnya, Hasan al-Banna menggariskan satu daripada kewajipan anggota Ikhwan ialah: hendaklah kamu segera membuat pemeriksaan kesihatan secara menyeluruh, dan berusaha merawat penyakit yang kamu alami. Kamu juga mesti mengambil berat tentang sebab-sebab untuk menjadikan kamu seorang yang kuat, mengawal diri dari ditimpa penyakit dan menjauhi sebab-sebab yang menjadi punca kamu lemah.
Apabila kesihatan terjaga, maka kita akan sentiasa cergas melakukan amalan walaupun di usia tua dengan izinNya.

Kedua – umur panjang dilihat dari sudut masa yang dimanfaatkan sepanjang usia. Misalnya, Allah beri kita peluang hidup di atas dunia ini selama 90 tahun. Namun masa yang benar-benar kita isi untuk beramal dengan amalan yang baik hanya satu pertiga daripada usia itu. Maka umur kita pada hakikatnya hanyalah 30 tahun sahaja. 60 tahun yang tidak dimanfaatkan, yang dibuang untuk perkara yang tidak berfaedah, tidak dikira sebagai usia. Dalam keadaan ini, kita yang memendekkan usia kita sendiri dan membunuh sebahagian daripada usia kita. Adakah nama lain yang layak dipanggil selain daripada zalim kepada diri sendiri?

Ketiga – umur panjang dilihat dari sudut jenis amalan yang kita lakukan. Amalan kita boleh dibahagikan kepada dua kategori: amalan yang terhad dan terbatas, amalan yang melangkaui batas.
Amalan yang terhad dan terbatas ialah amalan yang dilakukan oleh seseorang di mana manfaat amalan itu diperolehi oleh dirinya sahaja dan peluang untuk melakukannya terhenti atau terputus apabila dia meninggal dunia. Contohnya solat, puasa dan seumpamanya. Tidak dinafikan kedua-dua amal itu baik dan wajib dilakukan. Dan manfaatnya untuk orang yang menunaikan kedua-duanya. Bila dia meninggal dunia terputuslah peluang untuknya meneruskan solat dan puasanya. Pahala daripada solat dan puasanya akan diperolehi berdasarkan apa yang sempat dilakukan sepanjang hayatnya. Itu sahaja.
Manakala amalan yang melangkaui batas ialah amalan yang manfaatnya bukan terhad kepada orang yang melakukan sahaja, malah turut dirasai oleh orang lain. Peluang untuknya meraih pahala juga tidak terbatas semasa hayatnya sahaja. Malah, walaupun dia telah meninggal dunia beratus-ratus tahun lamanya namun dia seolah-olah masih hidup dan terus beramal kerana pahala amalannya semasa hidup dahulu terus mengalir kepadanya. Contohnya adalah apa yang dinyatakan di dalam hadis yang bermaksud: "Apabila mati seorang anak Adam, terputuslah amalannya kecuali daripada tiga perkara: sedekah jariah, atau ilmu yang dimanfaatkan, atau anak soleh yang mendoakannya." Riwayat Muslim daripada Abu Hurairah r.a.


Justeru, marilah kita panjangkan usia kita dengan amalan yang baik supaya kita menjadi manusia yang terbaik in syaa Allah.

No comments: