Wednesday, January 28, 2015

Khabar Kematian

Abu Sinan berkata: Aku mengkebumikan anakku, Sinan. Abu Talhah al-Khaulani duduk di tepi qubur. Ketika aku hendak keluar, Abu Talhah memegang tanganku seraya berkata: "Mahukah aku sampaikan kepadamu berita gembira wahai Abu Sinan?" Aku menjawab: "Sudah tentu!" Beliau berkata: "Adh-Dhahhak bin Abdur-Rahman menceritakan kepadaku daripada Abu Musa al-Asy'ari r.a. bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda (maksudnya): "Apabila mati seorang anak kepada seseorang, Allah bertanya kepada malaikat: "Kamu mencabut nyawa anak kepada hambaKu?" Maka malaikat menjawab: "Ya!" Allah bertanya lagi: "Kamu mencabut nyawa buah hatinya?" Malaikat menjawab: "Ya!". Allah bertanya: "Apa kata hambaKu?" Malaikat menjawab: "Dia memujiMu dan berkata inna lillahi wainna ilaihi raji'un." Maka Allah berfirman: "Binalah untuk hambaKu itu sebuah rumah di syurga dan namakannya Baitul-Hamd (rumah pujian)." Riwayat Ahmad dan at-Tirmizi serta lain-lain.

Pengajaran hadis:
1. Besar ganjaran untuk mereka yang diuji dengan kematian anak yang disayangi jika ujian itu diterima dengan kesyukuran dan keyakinan kepada janji Allah
2. Sunat berkata "alhamdulillah" dan "inna lillahi wainna ilaihi raji'un" ketika mendapat khabar kematian. Tidak ada anjuran supaya menyebut "al-fatihah" sebagaimana dilakukan oleh sebahagian daripada masyarakat pada hari ini.
3. Setiap ujian pasti ada hikmah. Sebagai hamba, kita wajib yakin dan pasrah kepadaNya.

Sehubungan bercakap tentang kematian, kita selalu sebut nama orang yang mati dengan tambahan yang berupa doa "Allahyarham". kadang-kadang ada yang tambah Allahyarhamah kalau yang mati itu perempuan.

Sebenarnya Allah Yarham adalah dua perkataan ( الله يرحم ). Pada saya tidak boleh digabungkan. Yarham adalah fi'il mudhari' (kata kerja yang bermaksud sekarang dan akan datang) yang bermaksud merahmati. Jadi tidak boleh juga ditambah 'ah' dihujung jadi yarhamah.
Kalau kita tidak mahu ulang namanya kerana sudah maklum atau sudah disebut sebelumnya kita boleh sebut "Allahu Yahamuhu"( الله يرحمه ) bagi si mati lelaki dan "Allahu Yarhamuha" (الله يرحمها) bagi si mati perempuan.

Selain Allah Yarham, disebut juga al-marhum (المرحوم) , iaitu yang dirahmati untuk si mati lelaki dan al-marhumah ( المرحومة) untuk si mati perempuan.

Isu kecil, tapi kalau tidak diberi perhatian kesilapan kita terus diwarisi oleh generasi akan datang dengan kejahilan.

No comments: