Thursday, April 23, 2015

RINDU PALESTIN

Palestin
Sudikah engkau mendengar bisikan rinduku kepadamu
Kerana aku tidak pernah menulis surat cinta kepadamu
Kerana aku tidak pernah menghantar bungkusan hadiah buatmu
Kerana aku tidak pernah menghulur tanganku untuk membalut lukamu
Untuk mengusap kepalamu dan mengelap air matamu
Kerana aku tidak pernah menziarahimu tika engkau ditimpa musibah
Tika anak-anakmu dibunuh dan diburu

Palestin
Hakmu untuk tidak percaya kepadaku
Hakmu untuk tidak menghiraukan luahan rinduku
Lantaran telah sekian lama engkau menderita
Telah sekian lama engkau diinjak
Diperkosa dan dianiaya
Pedihnya hatimu
Peritnya jiwamu
Sempitnya langkah
Sakitnya sanubarimu
Tiada aku peduli
Tiada aku bertanya khabarmu
Tiada aku hirau rintih tangismu
Justeru, cukupkah sekadar aku memohon maaf darimu?

Palestin
Kini aku tetap ingin berkata,
Aku rindu kepadamu
Aku ingin berjanji akan menolongmu
Aku berazam akan tetap bersamamu
Betapa tidak?
Engkau adalah sekeping bumi yang diberkati
Engkau telah menanggung masjid suci generasi demi generasi
Engkau pernah disinggahi Rasul al-Amin
Engkau destinasi isra'nya dan permulaan mi'rajnya
Di dalam perutmu anbiaa' bersemadi
Ribuan syuhada' sedang merehatkan diri
Ulama' dan solihin menanti janji ditepati
Syurga Firdaus yang tak mungkin dimungkiri


Belchamps, Essex
31 Mac 2015


No comments: