Friday, July 24, 2015

Jom tadabbur 2


Kali ini, saya ingin mengajak sahabat-sahabat merenungi sepotong hadis yang bermaksud:
Jika kamu telah bersumpah dengan sesuatu perkara, kemudian kamu dapati ada perkara yang lebih baik daripadanya, maka lakukanlah apa yang lebih baik itu dan batalkanlah sumpah kamu dengan membayar kaffarahnya. Riwayat al-Bukhari, Muslim dan Abu Daud

Jika kamu telah bersumpah. Bersumpah maksudnya dengan menyebut nama Allah Yang Maha Besar seperti  ( ) dan seumpamanya. Ia bukan sekadar ucapan seperti aku bersumpah, sumpah aku tak buat lagi yang sering diucapkan dalam percakapan seharian.

Hadis ini mengajar kita semua bahawa muslim mesti sentiasa berfikir dan berusaha mencari dan melakukan yang terbaik di dalam hidupnya. Muslim tidak boleh beku dan jumud pada satu tahap tertentu. Apa yang kita fikir baik semalam tidak semestinya baik pada hari ini. Jika ternyata ada yang lebih baik daripada apa yang telah diputuskan, maka jangan teragak-agak untuk melakukan perkara yang lebih baik itu. Jangan jadikan alasan telah bersumpah, maka ia tidak boleh diubah lagi. Batalkan sumpah dan bayar kaffarah. Hidup ini hanya seketika. Buatlah yang paling baik sebagai bekalan menuju ke alam baqa.


Begitulah dinamiknya ajaran Islam. Justeru umat Islam mesti tangkas mencari jalan dan peluang yang terbaik selagi tidak melanggar prinsip dan nas yang soreh dan qatei.

No comments: