Wednesday, June 01, 2016

BAHAYANYA RAMADHAN!


Ya! Sangat bahaya. Kita sering diingatkan tentang kelebihan Ramadhan. Bulan yang penuh rahmah dan maghfirah. Bulan yang dibuka pintu-pintu syurga dan ditutup pintu-pintu neraka. Bulan di mana sekelian hamba berlumba-lumba mempertingkatkan ibadat dan menjauhi maksiat.

Namun terdapat golongan yang tidak mendapat apa-apa manfaat. Dosa mereka terus meningkat, jarak ke neraka bertambah dekat, rahmat Allah semakin jauh tak terhambat.
Itulah mereka yang tidak peka dengan kehadiran Ramadhan. Tidak membuat persediaan, tidak berusaha, tidak mengharap apa-apa kebaikan serta keampunan. Berterusan dalam kealpaan, tenggelam dalam kelalaian, leka dengan kemaksiatan.

Daripada Abu Hurairah r.a. bahawasanya Nabi s.a.w. menaiki mimbar, lalu berkata, "Aamiin, Aamiin, Aamiin!". Maka seseorang bertanya, "Ya Rasulullah, sesungguhnya anda menaiki mimbar, lalu anda berkata, "Aamiin, Aamiin, Aamiin!"? Baginda menjawab: "Sesungguhnya Jibril a.s. datang menemuiku. Dia berkata, sesiapa yang sempat memasuki Ramadhan, namun tidak diampunkan dosanya, lalu dia masuk neraka, maka Allah menjauhkan dia dariNya." Jibril menyuruhku berkata Aamiin. Maka akupun berkata, "Aamiin, Aamiin, Aamiin!" (Sahih at-Targhib wa at-Tarhib, 997)


Moga-moga kita dijauhkan Allah dari termasuk di dalam golongan seperti ini. Aamiin!!!

No comments: