Wednesday, November 23, 2016

INDAHNYA SIFAT BERLAPANG DADA


Talhah bin Abdul Rahman bin 'Auf merupakan seorang berbangsa Quraisy yang paling pemurah, paling baik hati pada zamannya.

Pada suatu hari isterinya berkata kepadanya, "Aku tidak pernah melihat satu kaum yang lebih teruk dan lebih tercela akhlaknya selain daripada saudara-saudaramu!"

"Kenapa engkau berkata begitu?", soal Talhah. Isterinya menjelaskan, "Betapa tidak? Aku mendapati mereka itu apabila engkau berada dalam keadaan kaya dan senang, mereka tidak lekang dari mengunjungimu. Apabila engkau berada dalam keadaan miskin dan susah, mereka tinggalkan dan menjauhkan diri darimu!"

Talhah berkata, "Demi Allah, sesungguhnya itulah kemuliaan akhlak mereka. Mereka datang ketika kita mampu untuk memuliakan mereka. Dan mereka tidak datang ketika kita tidak mampu untuk menunaikan hak mereka (kerana mereka tidak mahu menyusahkan kita)!"


Imam al-Mawardi mengulas kisah di atas dengan berkata, "Lihatlah bagaimana mulianya hati Talhah. Dia mentakwilkan perbuatan saudara-suadaranya sehingga akhlak yang buruk bertukar menjadi mulia, kecurangan yang nyata bertukar menjadi setia. Demi Allah! Ini adalah bukti yang menunjukkan bahawa salamatus-sadr (berlapang dada) itu mendatangkan kerehatan di dunia dan keberuntungan di akhirat. Dan ia merupakan satu daripada sebab masuk syurga. Firman Allah Ta'ala bermaksud: "Dan Kami cabut akan apa yang ada dihati mereka dari perasaan hasad dengki sehingga menjadilah mereka bersaudara (dalam suasana kasih mesra), serta mereka duduk berhadap-hadapan di atas pelamin masing-masing.” (Al-Hijr 15:47)

1 comment:

Zafnidar Yasin said...

Allahurobbi..betapa tingginya akhlak sahabat Rasulullah saw yg sentiasa berprasangka baik dgn org lain dan mnjauhi dendam yg menggelapkn hati