Sunday, September 24, 2017

JENAZAH YANG SANGAT BERBAHAYA


# نقلا عن الاستاذ : فيصل السسد محمد / المحامى

Dinukil dari Ustâdz Faishol As-Sayyid Muhammad, Penguam

Untuk rakaman sejarah yang benar dan pasti, inilah yang sebenarnya terjadi pada saat meninggalnya Fadhîlah Ust.'Âkif, mantan Mursyid 'âm Jamâ'ah Ikhwânul Muslimîn
*Ruh suci beliau meninggalkan jasadnya selepas waktu Zohor hari Jum'at, 2 Muharram 1439 H bersamaan dengan 22 September 2017 M (di dalam penjara rejim as-Sisi).

Para Mursyid sebelumnya Muhammad Hâmid Abû An-Nashr, Ustâdz Mushtafa Masyhur, Ustadz Al-Hudhaibi, juga meninggal pada hari Jum'at.

*Perpindahan Jasad suci beliau ke asrama militer, atau ke hospital Al-Qoshr Al-'Aynî Al-Faransâwî  tidak boleh dilakukan kecuali dengan perintah tentara keamanan, sehinggakan teman kami, peguam Muhammad Sâlim tidak dibenarkan bergerak kecuali dengan kebenaran mereka (tentara keamanan). Dia yang membuat kata putus  bilakah jenazah akan dikebumikan.

*saya kemudian pergi untuk memesan kuburan di pemakaman, berkoordinasi dengan puteri Ustaz 'Âkif (beliau berwasiat agar dikuburkan disamping Al-Ustâdz Al-Mursyid At-Tilmisânî dan Mushtafa Masyhûr).  Alhamdulillah wasiat beliau dapat dilaksanakan. Saya terkejut dengan pemandangan di sekitar perkuburan yang dikepung oleh tentara hingga suasananya mirip asrama tentara.
Sehinggakan pimpinan tentara keamanan yang berada di situ menemani saya hingga masuk ke dalam kubur sambil  memberi amaran supaya tidak mengambil gambar. Bahkan ketika saya diberikan telefon bimbit  untuk menyalakan lampu, dan ketika itu saya hanya bersendirian, tidak ada apapun untuk dirakamkan, tentara keamanan itu mahu juga memastikan saya tidak mengambil apa-apa gambar. Saya berkata kepada mereka : 'ambillah telefon ini,  dan periksalah!'.

Yang menarik perhatian saya pada hari itu, 2 Muharram, cuaca mendung, namun saya bersaksi dengan Nama Allah bahawa saya melihat pemakamannya itu bersinar, seakan-akan cahaya memancar dari langit, dan saya berasa seperti ada 'perayaan di langit'. (ini yg saya rasa dan saya saksikan). Saya katakan hal ini kepada tentara keamanan, mereka terdiam dan terkedu.

*Yg memandikan jasad suci beliau adalah : suami kepada puteri saudara perempuan Ustaz Mahdi 'Âkif. Tentara keamanan tidak memperkenankan siapapun untuk ikut memandikan jenazah kecuali dia.

*jenazah beliau disolati di hospital oleh 5 orang lelaki : suami kepada puteri saudara perempuan beliau, 1 peguam, 3 orang daripada Kementerian dalam negeri), dan 4 orang wanita (isterinya, puterinya, dan 2 perempuan lain)
*Isteri Syahîd Ustaz Muhammad 'Âkif, Ustazah Wafâ' 'Izzat (saudara kandung Dr.Mahmud 'Izzat) menyampaikan kalimat berbicara kepada suaminya setelah solat jenazah : "Mangkatlah wahai kekasihku sebagaimana mangkatnya gurumu, Al-Bannâ. Dan jasadmu dihantarkan (diperlakukan) untuk dikebumikan sebagaimana dihantarkan jasad gurumu,  Al-Banna. Semoga rahmat Allah tercurah atasmu."

*Pasukan tentara keamanan menguasai, menghalang-halangi jasad suci beliau, dan tidak memperkenankan seorangpun menghampiri untuk membawanya serta menemaninya hingga ke pemakaman. Tentaralah yg melakukan itu semua, dan mereka tidak membenarkan seorangpun menemaninya dari hospital, termasuk isterinya juga puterinya.

*ketika kami sedang menunggu sampainya jenazah ke pemakaman, kawasan itu berubah menjadi kawasan yang dikepung oleh tentara keamanan pusat beserta kenderaan bersenjatakan perisai, ditambah pula dengan pasukan khusus, satuan intelijen nasional, dan lain-lain seluruhnya divisi bahagian Cairo Timur. Ketika jasad sucinya sudah hampir ke pemakaman, tentara keamanan mengeluarkan saya dari pemakaman dan tidak membenarkan saya untuk mendekatinya. Pintu masuk ke pemakaman ditutup oleh mereka. Kereta  jenazah yang membawa jasad beliau dibawa masuk pemakaman melalui tempat lain supaya kita tidak dapat melihat dan menghadiri proses pemakaman. Kami sadar akan hal ini, maka kami bercakap dengan pimpinan tentara keamanan yang ada di situ. Dia  tetap tidak membenarkan kami hadir di pemakaman kecuali isterinya, puteri, dan Ustaz'Abdul Mun'im 'Abdul Maqshûd, peguam Syaikh 'Âkif.

*kami berada di situ seramai lebih kurang 20 orang lelaki dan lebih kurang 20 orang perempuan.
*di antara yang hadir adalah Ustaz Khôlid Badawî (peguam), Ustaz 'Abdul Mun'im 'Abdul Maqshûd, Menteri Khôlid Al-Azharî, anak-anak serta isteri Presiden Muhammad Mursi. Tidak ada orang awam seorangpun yang hadir di upacara pengkebumian itu.
*proses pengkebumian selesai jam 12 malam hari Jum'at. Ketika kami meninggalkan pemakaman, tentara keamanan masih dalam keadaan mengepung lokasi tersebut.

*di tengah-tengah proses pemakaman jasad sucinya, Ustaz Khôlid Badawi melantunkan do'a, kami mengaminkan di belakangnya. Tiba-tiba saya dikejutkan dengan seorang tentara keamanan militer yang jatuh pingsan. Kemudian salah seorang wanita memberikan saya sebotol air untuk menyedarkannya dari pingsan. Kalau bukan wanita itu yang menolong, pimpinan tentara keamanan membiarkan saja tentara yang pingsan itu sehinggalah datang teman-temannya dan mengangkatnya.

*Kami pulang meninggalkan 'pengantin' yang sedang terbang ke langit, setelah sebelumnya orang-orang  zalim dari kalangan penduduk bumi  mempersempitkan ruang geraknya. Dia meninggalkan kita, meninggalkan kesan di hati kita.. seakan-akan dia berkata “Saya tinggalkan kalian, kalimat atau perlakuan zalim yang saya dapat akan tertimbun oleh sejarah. Saya tinggalkan kalian dalam keadaan saya tidak merubah fikrah dan prinsip saya, serta tidak berganjak dari jalan dakwah.
(Kita mempunyai pilihan sama ada):
Kehidupan yang menyenangkan teman, atau
Kematian yang membuatkan musuh marah mencengkam!”

Semoga Allah merahmati Ustâdz kita, almarhum
#'Âkif Syahîd
Dipetik daripada FB

فتحي محمد قرعاوي

No comments: