Allah Ta’ala berfirman maksudnya:
“Dan Tuhanmu memberi ilham kepada lebah: "Hendaklah engkau
membuat sarangmu di gunung-ganang dan di pokok-pokok kayu, dan juga di
bangunan-bangunan yang didirikan oleh manusia.
Kemudian makanlah dari segala jenis
bunga-bungaan dan buah-buahan (yang engkau sukai), serta turutlah jalan-jalan
peraturan Tuhanmu yang diilhamkan dan dimudahkannya kepadamu". (Dengan
itu) akan keluarlah dari dalam badannya minuman (madu) yang berlainan warnanya,
yang mengandungi penawar bagi manusia (dari berbagai-bagai penyakit).
Sesungguhnya pada yang demikian itu, ada tanda (yang membuktikan kemurahan
Allah) bagi orang-orang yang mahu berfikir.”
Ketika mentafsikan ayat di atas, at-Tobari
(wafat 310H) membawakan sepotong hadis yang diambil daripada Qatadah.
Qatadah berkata: seorang lelaki
telah datang menemui Rasulullah s.a.w.
Lelaki itu menceritakan bahawa
saudaranya mengalami kesakitan di dalam perutnya.
Maka Rasulullah s.a.w. berkata
kepadanya: “Pegi balik dan beri saudaramu minum madu!”
Kemudian lelaki itu datang lagi dan
berkata bahawa selepas minum madu, sakitnya tidak berkurang, bahkan bertambah
teruk sakitnya.
Rasulullah s.a.w. bersabda lagi: “Pergi
balik dan beri saudaramu minum madu! Sesungguhnya Maha benarlah Allah dan telah
berdustalah perut saudaramu!”
Lelaki itu pulang dan memberi
saudaranya minum madu. Lantas dia terus bangkit cergas bagaikan baru terlepas
dari ikatan.
Apabila membaca nukilan at-Tobari
di atas, saya teringat setengah penjual madu pada masa kini yang sebahagiannya bergelar
ustaz mempromosikan madunya dengan mendakwa madu-madu itu telah dibacakan
al-Quran oleh penghafaz-penghafaz al-Quran dari kalangan anak-anak yatim.
Di dalam ayat di atas dengan jelas Allah
menyebut “(Dengan itu) akan keluarlah dari dalam badannya minuman (madu) yang
berlainan warnanya, yang mengandungi penawar bagi manusia (dari berbagai-bagai
penyakit)”. Ertinya madu itu sendiri yang mengandungi penawar.
Dan di dalam hadis itu pula,
Rasulullah s.a.w. hanya menyuruh lelaki itu memberi minum madu kepada
saudaranya. Baginda tidak berpesan supaya dibacakan ayat-ayat al-Quran terlebih
dahulu sebelum diberi minum. Malah, selepas lelaki itu datang kali kedua
mengadu bahawa kesakitan saudaranya makin bertambah setelah minum madu, baginda
tidak juga menyarankan agar dibacakan al-Quran ke atas madu itu agar lebih
mujarab. Baginda hanya mengulangi suruhannya yang pertama, iaitu “beri minum
madu”.
Maka, apa yang kita perlu fahami
adalah Allah ciptakan madu yang mengandungi khasiat menyembuhkan pelbagai jenis
penyakit. Namun yang menyembuhkan hanyalah Allah SWT jua. Tanpa izinNya, minum
madu sebanyak manapun penyakit tidak akan sembuh.
Kita bimbang, dengan mendakwa madu
yang dijual telah dibacakan al-Quran masyarakat akan keliru dan timbul pelbagai
salah faham. Antaranya:
Salah faham yang pertama: bahawa
dengan pembacaan ayat-ayat al-Quran menjadikan madu itu mujarab dan berharap
penyakitnya akan sembuh. Padahal yang menyembuhkan hanyalah Allah.
Salah faham yang kedua: peranan
ayat al-Quran disempitkan sekadar buat jampi untuk menyembuhkan penyakit. Padahal
al-Quran diturunkan untuk membimbing manusia dari kesesatan kepada kebenaran,
mengeluarkan manusia dari kegelapan kepada cahaya yang terang benderang,
membangunkan manusia dari lembah kejahilan dan menjadikan mereka umat terbaik
yang memimpin manusia seluruhnya.
Salah faham yang ketiga: peranan
dan kedudukan para huffaz (penghafaz-penghafaz al-Quran) hanya dilihat sekadar
membaca beberapa potong ayat sebagai jampi yang diharapkan keberkatannya. Padahal
peranan para huffaz sangat besar dalam menyebarkan ajaran Islam yang benar,
menegakkan dan mempertahankannya.
Salah faham yang keempat:
dibimbangi masyarakat akan memandang serung kepada penjual itu sendiri (sebut
ustaz) dan menganggapnya sebagai menggunakan agama untuk mencari keuntungan
dalam perniagaannya.
Memang benar,
dan kita sama sekali tidak menafikan al-Quran juga merupakan penawar sebagaimana
yang disebut di dalam firman Allah yang bermaksud: “Katakanlah (wahai
Muhammad): "Al-Quran itu, menjadi (cahaya) petunjuk serta penawar bagi
orang-orang yang beriman;…”
Menurut at-Tobari, maksud penawar
(syifaa’) dalam ayat di atas adalah penawar bagi kejahilan. Beliau berkata: ahli
ta’wil (tafsir) yang lain juga sama pendapatnya dengan kami (iaitu penawar dan
penyembuh dari kejahilan)
Allahu A’lam. Moga bermanfaat.
No comments:
Post a Comment