Saturday, February 09, 2019

MALU APA BOSSKU?!


Malu adalah satu daripada sifat terpuji atau sifat mahmudah yang dituntut oleh Islam. Ini kerana tanpa ada rasa malu manusia akan melakukan apa saja yang dia mahu.

Lantaran itulah malu dikira sebagai satu cabang daripada cabang-cabang iman. Di dalam hadis sahih riwayat al-Bukhari, Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya: “Iman mempunyai lebih daripada 70 cabang. Yang paling afdhal adalah ucapan la ilaha illa Allah. Dan yang paling rendah adalah menyingkirkan sesuatu yang menyakitkan dari jalan. Dan malu adalah satu cabang daripada iman.”

Di dalam hadis yang lain, Nabi s.a.w. bersabda maksudnya: “Malu dan iman adalah pendamping satu sama lain. Apabila diangkat satu daripadanya, terangkatlah yang satu lagi.” (Sahih al-Jami’)

Wahab bin Munabbih berkata: Iman itu bogel. Pakaiannya adalah taqwa. Dan perhiasannya adalah malu.
Dikatakan juga: Sesiapa yang pakaiannya adalah malu, maka manusia tidak akan dapat melihat keaibannya.

Malu juga merupakan satu daripada sifat Allah sebagaimana dinyatakan di dalam sepotong hadis yang bermaksud: “Sesungguhnya Tuhan kamu itu Pemalu dan Pemurah. Dia malu kepada hambaNya apabila hambaNya menadah kedua tangan kepadaNya, Dia memulangkan tangan itu dalam keadaan kosong dan hampa.” Riwayat At-Tirmizi, Abu Daud, Ahmad dan al-Hakim.

Nabi Muhammad s.a.w. adalah seorang yang sangat pemalu. Abu Sa’eid al-Khudri r.a. berkata: “Adalah Rasulullah s.a.w. lebih pemalu daripada seorang dara yang berselindung di balik tabir. Apabila baginda melihat sesuatu yang tidak disukainya, kami dapat mengetahui perasaannya itu pada wajahnya.” Riwayat Ahmad.

Kini tular satu slogan yang diungkapkan oleh DS Najib sambil menunggung motosikal Yamaha Y150 dengan nombor pendaftaran '8O55KU'(BOSSKU): Malu Apa Bossku”!

Ungkapan itu mengingatkan kita kepada sepotong hadis yang dimuatkan oleh Imam an-Nawawi di dalam senarai Hadis 40nya (Hadis ke 20). Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya: “Sesungguhnya sebahagian daripada ajaran yang masih dikenal umat manusia dari perkataan para Nabi terdahulu adalah: “Apabila kamu tidak malu, buatlah apa yang kamu mahu!.” Riwayat al-Bukhari

Menurut Imam an-Nawawi, hadis ini boleh ditafsirkan dengan dua tafsiran.
Pertama ia membawa maksud: jika kamu hendak melakukan sesuatu perbuatan yang tidak menimbulkan rasa malu kepada Allah dan tidak malu kepada manusia (kerana ia bukan perbuatan yang haram atau mungkar), maka lakukanlah. Tetapi jika perbuatan itu mendatangkan malu kepada Allah dan manusia, iaitu perbuatan yang ditegah dan dilarang, maka elakkanlah.
Jadi, berdasarkan tafsiran ini perintah “buatlah apa yang kamu mahu” di dalam hadis itu membawa maksud harus kerana perbuatan yang tidak dilarang oleh syara’ maka ia adalah harus.

Tafsiran kedua bermaksud: jika kamu tidak malu kepada Allah dan tidak merasai pemerhatianNya terhadapmu, maka berilah kepada dirimu semua keinginannya dan buatlah apa saja yang dia mahu!
Jadi, menurut tafsiran kedua ini perintah “buatlah apa yang kamu mahu” di dalam hadis itu membawa maksud ugutan dan ancaman. Ertinya: jika kamu tidak punya rasa malu, maka buatlah apa saja yang kamu suka tanpa mengira sama ada baik atau buruk, halal atau haram, menguntungkan atau merugikan, dipuji atau dikeji, membawa ke syurga atau ke neraka.

Demikianlah pentingnya sifat malu dalam neraca ajaran Islam. Ia bertindak sebagai pengawal yang menghalang mukmin dari melakukan sesuatu yang dilarang.

Sebagai satu iktibar, diceritakan bahawa seorang lelaki sedang berdua-duan dengan seorang wanita di waktu malam yang sepi. Lelaki itu cuba memujuk temannya untuk melakukan zina. Dia berkata: “Tidak ada sesiapa yang menyaksikan kita kecuali bintang-bintang di langit sana!”
Lantas wanita itu meningkah: “Habis tu, di manakah Pencipta bintang-bintang itu?”

Lantaran itu, timbul persoalan apakah ungkapan “malu apa bossku” yang dipopularkan DS Najib itu bermaksud mengajak kepada meninggalkan sifat malu yang dituntut oleh Islam? Allahu A’lam.


Sebagai peringatan untuk kita, berhati-hatilah selalu. Jangan mudah terpedaya dan terikut-ikut dengan apa yang terpampang di depan mata sama ada perkataan, perbuatan atau pemikiran. Fikir dahulu betul atau salah, baik atau buruk sebelum menelan dan menularnya.

No comments: