Monday, February 25, 2019

TADABBUR – UMUR AISYAH R.’ANHA


Hari ini terbaca tafsir al-Qurtubi firman Allah Ta’ala di dalam surah al-Qamar ayat 45 dan 46 yang bermaksud:
“Kumpulan mereka yang bersatu itu tetap akan dikalahkan dan mereka pula akan berpaling lari.” (Al-Qamar 54:45)

Sa’eid bin Jubair meriwayatkan bahawa Sa’ad bin Abi Waqqas berkata: “Ketika Allah Ta’ala menurunkan firmanNya (Al-Qamar 54:45) aku tidak memahami apakah yang dimaksudkan dengan “kumpulan yang akan dikalahkan dan akan berpaling lari”?
Apabila berlakunya peperangan Badar, aku melihat Nabi s.a.w. melompat dengan memakai perisai seraya berdoa: “Ya Tuhanku, sesungguhnya Quraisy telah datang menentangMu dan menentang RasulMu dengan kesombongan dan keangkuhannya. Maka hancurkanlah mereka….” Kemudian baginda membacakan ayat ini (Al-Qamar 54:45). Maka barulah aku memahami maksudnya.”

Al-Qurtubi berkata, ini merupakan satu daripada mukjizat Nabi s.a.w. kerana baginda telah mengkhabarkan perkara yang ghaib (yang belum berlaku lagi). Ini berdasarkan kata-kata Ibn Abbas r.a. bahawa ayat ini turun 7 tahun sebelum peperangan Badar. Maka ayat ini adalah Makkiyyah.

Al-Qurtubi juga berkata bahawa al-Bukhari meriwayatkan daripada Aisyah r.’anha, beliau berkata: “Sesungguhnya telah turun kepada Muhammad s.a.w. di Mekkah ketika itu aku jariah yang sedang bermain:
“(Bukan kekalahan itu sahaja) bahkan hari kiamat ialah hari yang dijanjikan kepada mereka (untuk menerima balasan yang sepenuh-penuhnya) dan (azab seksa) hari kiamat itu amat dahsyat dan amat pahit.” (Al-Qamar 54:46)

Riwayat al-Bukhari daripada Aisyah r.’anha di atas merupakan satu daripada dalil golongan yang berpendapat bahawa umur Aisyah ketika berkahwin dengan Rasulullah s.a.w. bukan enam tahun. Malah lebih daripada itu.

Menurut Ibn Abbas r.a. surah al-Qamar diturunkan 7 tahun sebelum peperangan Badar. Peperangan Badar berlaku pada tahun ke 2 hijrah, iaitu tahun ke 15 kenabian (hijrah berlaku pada tahun ke 13 kenabian). Maka berdasarkan kata-kata Ibn Abbas r.a. itu surah al-Qamar turun pada tahun ke 8 kenabian.

Sebagaimana diketahui, Nabi s.a.w. mengahwini Aisyah a.’nha pada tahun ke 10 kenabian, iaitu selepas kewafatan Khadijah r.’nha.
Menurut riwayat al-Bukhari dan lain-lain, ketika itu Aisyah berumur 6 tahun. Surah al-Qamar pula turun pada tahun ke 8 kenabian. Jadi, kalau diterima riwayat ini umur Aisyah ketika turun surah al-Qamar baru 2 tahun. Adakah kanak-kanak yang baru berusia 2 rahun telah ingat dengan jelas apa yang berlaku? Tambahan pula Aisyah berkata dia ketika itu adalah jariah. Jariah menurut kamus adalah usia di antara kanak-kanak dengan remaja. Atau disebut al-fatiyyah min an-Nissaa’ (wanita di usia muda). Jadi, berdasarkan takrif jariah yang terdapat di dalam kamus, umur Aisyah ketika turun surah al-Qamar bukan 2 tahun. Dan beliau dikahwini Rasulullah s.a.w. bukan ketika berusia 6 tahun.

Mereka membandingkan dengan umur kakaknya Asmaa’ r.’anha yang dikatakan lebih tua 10 tahun daripada Aisyah. Umur Asmaa’ ketika Nabi s.a.w. berhijrah adalah 27 tahun.

Sumber-sumber sejarah menyebut dengan jelas bahawa Asmaa’ r.’anha meninggal dunia selepas peristiwa bersejarah yang sahih dan masyhur, iaitu pembunuhan puteranya Abdullah bin Zubair r.a. di tangan Hajjaj. Peristiwa itu berlaku pada tahun 73H. Umur Asmaa’ ketika itu telah mencapai 100 tahun.

Kalau dikira umur Asmaa’ ketika wafat pada tahun 73H adalah 100 tahun, maka umurnya ketika hijrah adalah 27 tahun (100-73=27). Ini menepati apa yang disebut di dalam sumber-sumber sejarah bahawa umurnya ketika Nabi hijrah adalah 27 tahun.
Jika Asmaa’ 27 tahun, Aisyah 10 tahun lebih muda daripadanya, maka umur Aisyah ketika hijrah adalah 17 tahun. Hijrah pada tahun ke 13 kenabian. Surah al-Qamar diturunkan pada tahun ke 8. Maka mengikut hitungan ini, umur Aisyah ketika turun surah al-Qamar adalah 12 tahun. Umur 12 tahun adalah menepati maksud perkataan jariah.
Beliau mula menjalani kehidupan sebagai suami isteri dengan Nabi s.a.w. di akhir tahun pertama atau awal tahun kedua hijrah, iaitu ketika umur beliau telah mencecah 18 tahun.


Sekadar renungan…. Dari sudut pandang yang berbeza. Allahu A’lam

No comments: