Friday, August 16, 2019

Al-Wirdul-Qurani


Al-Quran panduan hidup kita. Tiada siapa yang ragu atau mempersoalkan kebenarannya kecuali mereka yang tidak beriman dengan al-Quran.

Persoalannya, sejauh mana intimnya kita dengan al-Quran? Benarkah kita mengambilnya sebagai panduan dalam setiap lapangan hidup kita?

Untuk menjadikan kita benar-benar rapat dan intim dengan al-Quran, lazimkan diri kita dengan perkara berikut, yang dinamakan sebagai al-wirdul-qurani atau berwirid dengan al-Quran.  Terdapat tiga bentuk wirid yang mesti dilazimi setiap hari.

Wirid Pertama:

Wirid Tilawah, iaitu membaca al-Quran dengan mematuhi adab-adabnyanya satu hari satu juzuk. Masa yang diambil untuk menghabiskan satu juzuk adalah antara 30 hingga 60 minit atau bergantung kepada tahap kelancaran kita membaca.

Wirid Kedua:

Wirid Hifdz, iaitu berusaha untuk menghafadz satu atau dua beberapa ayat setiap hari. Diulang-ulang sehingga betul-betul lancar dan terpahat dengan kemas di dalam ingatan. Dengan demikian lama-kelamaan kita dapat menghafadz sebahagian besar daripada al-Quran kalaupun tidak dapat menghafadz kesemuanya.

Warid Ketiga:

Wirid Tadabbur, iaitu mengambil satu atau beberapa ayat untuk memahaminya dari pelbagai sudut dan menghayatinya dengan sungguh-sungguh. Jangan beralih kepada ayat lain selagi tidak mencapai maksud daripada tadabbur ayat tersebut walaupun berhari-hari, berbulan-bulan malah bertahun-tahun.



Daripada kitab: Mafatih Lit-Ta’amul Ma’a Al-Quran, Dr Solah Abdul Fattah al-Khalidi

No comments: