Sunday, November 24, 2019

PENDAKWAHKAH AKU?


Rasa ingin berkongsi satu pengalaman sepanjang perjalanan di “jalan dakwah” ini. Tak pasti adakah perkongsian ini membawa manfaat atau sebaliknya. Apa yang saya harapkan, sahabat-sahabat yang terpandang tulisan ini, bacalah dengan hati yang terbuka, dada yang lapang tanpa prejudis dan syak wasangka kepada mana-mana pihak. (NOKTAH)

Saya mendapat jemputan menyampaikan kuliah maghrib di sebuah surau di suatu kampong yang agak terperosok ke dalam. Perjalanan memakan masa lebih kurang dua jam pergi dan dua jam balik.

Sunnah dalam berdakwah ialah keluar mencari mad’u, bukan menunggu dipanggil atau diundang. Sebab itu apabila dijemput, saya rasa amat bersalah untuk menolak. Lebih-lebih lagi jika masa yang ditentukan itu saya masih “free” dan suami pula bukan sahaja mengizinkan saya pergi, malah dia yang bersedia untuk menemani.

Setelah saya menyatakan persetujuan, pihak penganjur bertanya, berapakah jumlah yang mereka perlu bayar? Soalan yang saya paling tidak gemar. Namun secara jujur dan terus terang saya jawab bahawa saya hanya ingin berkongsi sedikit ilmu yang Allah kurniakan. Tiada caj apa-apa.

Tiba hari yang dijanjikan saya yang ditemani suami sampai kira-kira satu setengah jam sebelum maghrib. Kami ditumpangkan di rumah bendahari sementara menunggu masuk waktu. Sebelum keluar rumah, beliau menghurulkan sebuah sampul, “sumbangan dari pihak surau” katanya. Memang begitu kebiasaannya. Walaupun kita tidak minta, pihak penganjur tetap mahu memberi juga. 

Keesokan harinya barulah saya sempat membuka sampulnya. Alangkah terkejutnya ia mengandungi wang tunai 4 angka! Bagi saya sangat tidak munasabah dengan kuliah mangrib yang saya sampaikan dalam masa satu jam sahaja.

Saya menghantar mesej kepada penganjur, mengatakan sumbangan itu terlalu banyak untuk perkongsian yang tak seberapa. Beliau menjawab:
“Takpe ustazah..
Itu yg dah dibuat budget..
Pengalaman saya mencari penceramah ni memang tak macam ustazah....
Yg lebih kurang seperti ustazah mereka kenakan caj sampai 3k, 5k, malah yg ada sampai 10k utk satu slot….”

Jawapan yang membuatkan saya berfikir panjang. 

Apa yang saya pegang, dakwah adalah satu kewajipan yang dituntut ke atas seluruh umat Islam. Saya selalu risau memikirkan betapa besar tanggungjawb ini sedangkan usaha yang saya lakukan sangatlah kerdil. Maka apa hak saya untuk mengenakan bayaran daripada orang yang membuka peluang kepada saya menjalankan sedikit tanggungjawab yang diamanahkan?

Semoga Allah ampunkan dosa-dosa saya dan membantu saya menjalankan tanggungjawab yang berat ini selagi hayat di kandung badan. 

No comments: