Saturday, July 18, 2020

MUHASABAH YANG MEMBEKAS



Syeikh Muhammad al-Ghazali bercerita tentang pengalamannya bersama dengan seorang pemabuk arak:
Aku menegur seorang lelaki penagih arak. Aku berkata kepadanya: “Engkau tak henti-henti meneguk arak. Tidakkah engkau teringin untuk bertaubat?”
Tanpa disangka-sangka, dia memandang kepadaku dengan hiba dan air matanya berlinangan di birai mata seraya berkata: “Berdoalah kepada Allah untukku!”
Aku perhatikan keadaannya. Hatiku tersentuh melihat wajahnya. Tangisannya menggambarkan keinsafannya yang mendalam akan keterlanjurannya selama ini dan betapa cuainya dia dalam menunaikan hak-hak Allah. Dia kelihatan begitu sedih kerana mengabaikan suruhan Allah. Dia begitu serius mahu memperbaiki hubungannya dengan Allah.
Sesuungguhnya dia seorang yang benar-benar beriman, tetapi diuji dan dia tewas. Kini dia sedang mencari jalan keselamatan dan dia meminta pertolonganku untuk mendekatkannya ke jalan itu.
Aku berkata kepada diriku:
“Boleh jadi keadaan diriku sama seperti keadaan lelaki ini atau mungkin lebih teruk lagi?
Betul aku tidak pernah meminum arak walaupun setitik. Itu kerana persekitaran hidupku tidak memungkinkan aku mengenalinya. Namun mungkin aku telah mabuk meneguk kelalain sehingga menjadikan aku lupa dan leka dari mengingati Tuhan serta mengabaikan hak-hakNya!
Sesungguhnya lelaki ini sedang menangisi kecuaiannya sedangkan aku dan orang-orang seperti aku tidak pernah menangisi kecuaian sendiri.
Boleh jadi kita adalah orang-orang yang tertipu!”
Maka aku memandang ke arah lelaki itu dan berkata kepadanya:
“Marilah kita berdoa bersama-sama untuk diri kita:
  "ربنا ظلمنا أنفسنا وإن لم تغفر لنا وترحمنا لنكونن من الخاسرين"

Iangatlah ....

Ketika Allah memilih dan memimpinmu ke jalan hidayahNya, ia bukan kerana keistimewaan dirimu atau kerana engkau seorang yang taat kepadaNya! Sebaliknya ia adalah rahmatNya yang dilimpahkan ke atasmu.
Boleh jadi Dia akan mencabutnya daripadamu pada bila-bila masa saja.

Justeru, janganlah engkau terpedaya dengan amalanmu dan ibadahmu.
Janganlah engkau memandang hina kepada mereka yang tersesat dari jalan Allah kerana kalaulah tidak kerana rahmat Allah kepadamu, tentulah engkau berada di tempat mereka itu.

Awaslah! Jangan sekali-kali engkau menyangka keteguhanmu, istiqamahmu di atas jalan Allah itu merupakan satu pencapaian peribadimu yang hebat.
Manusia paling hebat dan paling sempurna, Rasulullah s.a.w. sendiri diperingatkan oleh Allah dengan firmanNya yang bermaksud:
“Dan kalaulah tidak Kami menetapkan engkau (berpegang teguh kepada kebenaran), tentulah engkau sudah mendekati dengan menyetujui sedikit kepada kehendak mereka.” (Al-Israa' 17:74)

Perhatikan! Teguhnya pendirian Rasulullah s.a.w. kerana Allah yang meneguhkannya. Bukan kerana dirinya yang teguh. Maka, apa lagi kita!?

Dipetik dan diterjemah dari FB: احمد ابوشعيره

No comments: