Saturday, July 18, 2020

WANITA JELITA YANG PETAH BERBICARA


Ketika tawanan wanita dari qabilah Bani Thoi dibawa ke hadapan Nabi s.a.w. di Madinah, terdapat dalam kalangan mereka Saffanah binti Hatim al-Thoi. Beliau merupakan seorang wanita yang sangat cantik, berbadan tinggi sederhana, bibir yang manis dan mata yang sangat menawan.
Semua yang berada di situ terpegun melihat kecantikan rupa parasnya. Namun apabila dia mula berbicara, mereka terlupa pada kecantikan dan kejelitaannya, sebaliknya mereka terpesona pula pada keindahan tutur katanya serta kepetahan bicaranya.
Dia berkata:
“Ya Muhammad, telah terkorban al-walid  dan telah hilang al-wafid. Sekiranya tuan berbesar hati untuk membebaskan saya, supaya saya tidak menjadi bahan cemuhan qabilah-qabilah Arab, itulah yang sebaik-sebaiknya. Saya adalah puteri kepada ketua kaumnya. Ayah saya sangat mengkagumi akhlak yang mulia. Beliau sentiasa menjamu orang yang lapar, menolong orang yang susah, memberi pakaian kepada orang yang memerlukan. Tidak ada seorangpun yang datang meminta bantuan kecuali beliau akan tunaikan dengan cara yang mulia dan terhormat.”
Nabi s.a.w. bertanya:
“Siapakah walidmu dan siapakah wafidmu?”
Saffanah menjawab:
“Walidku ialah Hatim bin Abdullah al-Thoi dan wafidku ialah abangku ‘Adi bin Hatim.”
(‘Adi telah lari ke Syam selepas qabilahnya dikalahkan oleh tentera Islam pada tahun ke 9 hijrah. Kemudian dia memeluk Kristian dan mendpat perlindungan Raja Rom di sana).
Rasulullah s.a.w. bertanya untuk kepastian:
“Engkau adalah Puteri Hatim al-Thoi?”
Dia menjawab:
“Ya, benar.”
Lalu Rasulullah s.a.w. bersabda:
“Wahai Saffanah, sifat-sifat mulia yang engkau sebutkan tadi merupakan sifat-sifat orang yang beriman!”
Kemudian Nabi s.a.w. mengarahkan sahabatnya r.anhum:
“Bebaskan dia sebagai tanda penghormatan kepada ayahnya. Sesungguhnya ayah beliau adalah seorang yang cintakan akhlak yang mulia!”
Mendengar arahan baginda, Saffanah bertanya:
“Adakah saya akan dibebaskan bersama dengan tawanan lain yang bersama dengan saya, lelaki dan wanita?”
Rasulullah s.a.w. menjawab:
“Bebaskan semua tawanan yang bersama dengannya sebagai penghormatan kepadanya dan ayahnya!”
Kemudian baginda s.a.w. berpesan:
“Kasihanilah tiga golongan. Dan sememangnya mereka berhak untuk dikasihani! Orang mulia yang terhina selepas kemuliaannya, orang kaya yang jatuh faqir selepas kekayaannya dan orang alim yang terbuang di kalangan orang jahil.”
Apabila Saffanah menyaksikan akhlak terpuji yang tidak mungkin akan terpancar kecuali dari hati bersih suci yang melipah dengan kasih sayang dan keprihatinan, beliau melafazkan dengan tenang dan yakin:
“Aku bersaksi bahawa tiada Tuhan melainkan Allah dan aku bersaksi bahawa Muhammad adalah Rasulullah!”
Serentak dengan itu, semua tawanan yang bersama dengannya memeluk Islam.
Dan Rasulullah s.a.w. memulangkan semua harta ghanimah yang diambil oleh tentera Islam dari Bani Thoi.
Ketika mereka bersiap sedia untuk berangkat pulang, Saffanah berkata:
“Ya Rasulullah, sesungguhnya ada lagi pahlawan-pahlawan dari qabilah kami dan ahli-ahli keluarga kami yang memanjat benteng-benteng di atas bukit kerana takut kepada kaum muslimin. Bolehkah tuan berangkat bersama kami dan memberikan jaminan keamanan untuk mereka supaya mereka  turun dan memeluk Islam di tangan anda sendiri? Jika boleh, maka ia merupakan satu kemuliaan!”
Rasulullah s.a.w. menjawab:
“Aku akan utuskan bersamamu seorang lelaki dari ahli rumahku yang membawa jaminan keamanan untuk mereka bagi pihakku.”
Saffanah bertanya:
“Siapakah dia ya Rasulullah?”
Rasulullah s.a.w. menjawab:
“Ali bin Abi Talib.”
Kemudian Rasulullah s.a.w. perintahkan supaya disediakan untuk Saffanah sekedup untuk beliau duduki (di atas unta tunggangannya) sebagai tanda penghormatan dan kemuliaan untuknya. Lalu beliau serta kaumnya berangkat bersama-sama dengan Ali bin Abi Talib. Mereka selamat sampai di kawasan perumahan Bani Thoi di banjaran bukit Aja.
Ali melaungkan jaminan keamanan daripada Rasulullah s.a.w. dengan suaranya yang lantang sehingga didengari oleh mereka yang berada di atas bukit. Lalu pahlawan-pahlawan Thoi dan tentera-tentera berkuda mereka turun secara berkumpulan dan bersendirian sehingga mereka tiba di tanah rendah.
Apabila mata mereka terpandang kepada isteri-isteri mereka, anak-anak mereka dan harta benda telah kembali kepada mereka, semuanya menangis. Mereka berkerumun mengelilingi Ali sambil mengucap dua kalimah syahadah. Tidak sampai esok hari kecuali seluruh qabilah Bani Thoi semuanya memeluk Islam.
Kemudian Saffanah mengutus surat kepada abangnya ‘Adi memberitahunya tentang pengampunan Rasulullah s.a.w., kemuliaannya serta keelokan akhlak baginda. Beliau menggesa abangnya supaya pergi ke Madinah, bertemu dengan Rasulullah s.a.w., meminta maaf dari baginda dan memeluk Islam.
Sampai sahaja surat itu ke tangan ‘Adi, beliau terus membuat persiapan untuk berangkat ke Madinah. Beliau memeluk Islam di tangan baginda s.a.w.
Kemudian beliau pulang ke kampung halaman bertemu kaumnya sebagai insan mulia lagi dihormati. Dan beliau akhirnya termasuk di dalam kalangan muslim yang terbaik.
Itulah selingkar kisah yang menunjukkan betapa mulianya akhlak Rasulullah s.a.w.
Baginda juga memuliakan orang yang baik serta keluarganya walaupun mereka tidak beragama Islam.
Dan akhlak yang baik menjadi tarikan untuk orang lain memeluk Islam.
اللهم اهدنا لأحسن الأخلاق لايهدي لأحسنها إلا أنت
Ya Allah, bimbinglah kami menjadi insan yang berakhlak mulia. Tiada siapa yang dapat membimbingkami kecuali Engaku...!

No comments: