Monday, January 18, 2010

Nikmatilah KOPI



Pada suatu hari, sekumpulan bekas pelajar sebuah university menziarahi guru mereka yang telah tua. Setelah beberapa tahun berpisah, itulah kali pertama mereka bertemu semula.

Masing-masing telah Berjaya menjawat pelbagai jawatan penting dalam sector awam dan swasta. Sebahagiannya menceburkan diri dalam bidang perniagaan.

Sedang mereka asyik bercerita mengenai pengalaman, cabaran dan permaslahan yang di hadapi, guru masuk ke dapor menyediakan minuman.

Dari jauh dia memasang telinga mendengar perbualan mereka. Walaupun mereka telah mencapai taraf kehidupan yang boleh dikatakan agak selesa, namun kedengarannya ada yang masih belum berpuas hati, yang merungut tentang itu dan ini, yang tertekan dengan bebanan pekerjaan dan sebagainya.

Sebentar kemudian dia keluar membawa seteko kopi dan beberapa biji cawan yang bercampur-campur jenis, warna, mutu dan bentuknya. Ada cawan pelastik, cawan kristal yang berkilau-kilau, cawan seramik yang berkualiti, cawan kaca dengan corak yang menarik dan macam-macam lagi. Pendeknya setengah cawan itu terlalu cantik dan mahal harganya, setengahnya pula cawan biasa dan boleh kata tidak begitu berharga.

Dengan senyum, guru mempersilakan muridnya minum kopi.

Maka merekapun berebut-rebut memilih dan mengambil cawan yang paling cantik dan paling mahal.

Sambil memerhatikan gelagat mereka, dia berkata:

Sebenarnya itulah punca masalah kamu semua.

Yang kamu tumpukan perhatian adalah cawan, sedangkan apa yang kamu perlukan adalah kopi. Apabila tumpuan diberikan kepada cawan, maka keenakan kopi tidak dapat dinikmati.

Jadi nikmatilah kopimu, usah pedulikan cawannya.

No comments: