Wednesday, October 20, 2010

Kami menyertainya demi membina umat dan mengislah tanah air

Ucapan Manal Ismail, calon wanita Ikhwan Muslimin, Kawasan Parleman al-Buhairah dalam pilihanraya umum Mesir yang akan datang



Wanita bukan terletak di pinggiran masyarakat. Wanita adalah satu tonggak daripada tonggaknya yang penting dalam proses pembinaan umat dan pengislahan tanah air tercinta. Itulah yang ditegaskan di dalam Syariah Islam yang suci murni. Sesungguhnya Nabi s.a.w. telah bersabda maksudnya: “Wanita adalah saudara kandung lelaki”. Kami, kaum wanita mempunyai hak untuk mengajukan penyelesaian, berkongsi di dalam membuat keputusan berasaskan manhaj perubahan dan pengislahan masyarakat. Manhaj yang lahir dari kesyumulan Syariah Islam yang merangkumi seluruh aspek kehidupan.

Bertolak dari prinsip Islam yang suci dan prinsip yang dipegang oleh jamaah yang saya diberi penghurmatan menjadi anggotanya, yang mana di antara prinsip paling utama ialah sikap positif dan sentiasa menyedari besarnya tanggungjawab, dan sebagai calon yang mewakili Ikhwan Muslimin bagi memenuhi kerusi kuota wanita dalam pilihanraya umum 2010 untuk Parleman al-Buhairah; saya menegaskan bahawa calon-calon jamaah bagi kuota wanita adalah bertujuan untuk mengemukakan contoh wanita Mesir yang berjuang demi :

- mengislah tanah air tercinta bergandingan dengan semua puak, semua golongan, di semua medan dan semua lapangan sama ada kemasyarakatan, politik, ekonomi dan lain-lain,
- membawa rakyat keluar dari kelemahan dan putus asa, menyingkirkan kezaliman dan kuku besi, memerangi kerosakan yang meresap ke seluruh tiang-tiang masyarakat.

Kami sedari bahawa rakyat Mesir merupakan bangsa yang berlatarbelakangkan pegangan agama yang kuat. Cuma sejak akhir-akhir ini pengaruh kebendaaan dan akhlak-akhlak yang negatif mula menular sehingga membawa kesan negatif terhadap sebahagian individu di Mesir.Lantaran itu kami akan berusaha bersama-sama mengambalikan rakyat Mesir kepada keadaan yang lebih baik daripada sekarang berlandaskan warisan nilai dan akhlaknya yang gemilang.

Ikhwan dan akhawat,

Kami tidak mengambil pendirian ini melainkan kerana kesedaran tentang tanggungjawab yang memenuhi perasaan kami, yang melonjak-lonjak di dalam hati-hati kami. Sesungguhnya terlalu berat bagi kami untuk melihat apa yang melingkungi bangsa kami kemudian kami hanya diam menyerah tanpa berbuat apa-apa, atau kami redha dengan kehinaan atau tunduk kepada bisikan tiada lagi harapan. Kami berkerja untuk manusia di jalan Allah lebih banyak daripada kami berkerja untuk diri kami. Maka percayalah wahai umatku yang tercinta, kami untuk kamu bukan untuk orang lain. Kami tidak akan sekali-kali melawan atau menzalimi kamu.

No comments: