Ibn Abbas r.a.
menceritakan, Nabi s.a.w. berhijrah ke Madinah. Di situ Baginda mendapati kaum
Yahudi berpuasa pada hari 'Asyuraa'. Maka Baginda bertanya: "Puasa apakah
ini?" Mereka menjawab: "Ini adalah hari yang baik. Ini adalah hari
Allah selamatkan Bani Israel daripada musuh mereka. Maka Musa berpuasa pada
hari ini." Riwayat al-Bukhari. Di dalam riwayat Muslim, terdapat tambahan
"Sebagai tanda syukur kepada Allah Ta'ala. Lalu kamipun ikut
berpuasa."
Di dalam riwayat
al-Bukhari daripada Abi Basyar, "Dan kami berpuasa pada hari ini sebagai
membesarkannya." Lalu Baginda bersabda: "Kalau begitu, maka aku lebih
berhak daripada kamu untuk mengikuti Musa." Maka Baginda berpuasa dan
memerintahkan umatnya supaya berpuasa pada hari ini." Di dalam riwayat
Muslim juga terdapat: "Ini adalah hari yang besar. Allah selamatkan
padanya Musa dan kaumnya. Dan menenggelamkan Firaun serta kaumnya."
Daripada 'Aisyah
r.a., beliau berkata: "Adalah Rasulullah s.a.w. memerintahkan supaya
berpuasa pada hari 'Asyuraa'. Apabila Ramadhan telah difardhukan, jadilah 'asyuraa'
suatu pilihan; siapa mahu puasa dia berpuasa dan siapa mahu berbuka dia berbuka
(tidak puasa)" Riwayat al-Bukhari.
Imam an-Nawawi
berkata: Nabi s.a.w. telah melaksanakan puasa 'Asyuraa' ketika masih berada di
Makkah. Manakala Baginda berhijrah ke Madinah, didapati kaum Yahudi berpuasa
juga pada hari tersebut. Maka Nabipun berpuasa, sama ada dengan arahan wahyu
atau dengan ijtihad Baginda, bukan dengan perkhabaran mereka.
Berkata Ibn Rajab:
Kesimpulan daripada beberapa riwayat, terdapat empat keadaan Nabi s.a.w.
berkaitan dengan 'Asyuraa':
Pertama: Baginda
berpuasa ketika di Makkah tetapi tidak menyuruh sahabat supaya berpuasa.
Kedua: Setelah
berhijrah ke Madinah, didapati Ahli Kitab berpuasa dan membesarkannya. Dan
Baginda suka mensepakati mereka dalam perkara yang belum diperintahkan
tentangnya. Maka Baginda s.a.w. berpuasa dan menyuruh para sahabat berpuasa dan
memberi penekanan agar dilaksanakan.
Ketiga: Apabila
Ramadhan telah diferdhukan, Baginda tidak lagi memberi penekanan agar dilakukan
puasa 'Asyuraa'.
Keempat: Pada
akhir usia, Baginda berazam untuk menggabungkan 'Asyuraa' dengan satu hari lagi
supaya kita berbeza dengan Ahli Kitab. Dan ia tidak difardhukan sama sekali.
Baginda bersabda maksudnya: "Sekiranya aku hidup sampai tahun hadapan, aku
pasti akan berpuasa tasu'aa' (hari ke 9 Muharram)". Riwayat Muslim
Menurut sebahagian
ulamak, kata-kata itu boleh difahami dengan dua maksud. Pertama, Baginda hendak
menukar 10 kepada 9. Kedua, Baginda hendak menggabungkan 9 kepada 10. Oleh
kerana Baginda wafat dan tidak sempat menerangkan maksudnya yang sebenar, maka eloklah ditunaikan dua hari
(9 dan 10). Ringkasnya, puasa 'Asyuraa' boleh dilakukan dengan tiga cara: 10
sahaja, 9 dan 10, atau 9, 10 dan 11 daripada bulan Muharram.
Berkenaan dengan
fadhilat puasa 'Asyuraa', daripada Qatadah r.a. bahawa Nabi s.a.w. telah ditanya tentang puasa hari 'Asyuraa'.
Baginda s.a.w. menjawab: "Menghapuskan dosa setahun yang lalu."
Riwayat Muslim. Maka pahala puasa hari 'Asyuraa' separuh daripada pahala puasa
hari 'Arafah. Ini kerana Hari 'Arafah sunnah Nabi kita s.a.w. Manakala puasa
hari 'Asyuraa' sunnah Nabi Musa a.s. Maka sunnah Baginda dijadikan sekali ganda sunnah Nabi Musa dari
segi pahala.
Ikatan sejarah yang tidak pernah putus.
Demikianlah
eratnya hubungan persaudaraan iman. Nabi s.a.w. turut menyatakan kegembiraan
dengan selamatnya Nabi Musa a.s. meskipun telah berlalu ratusan tahun lamanya.
Malah dikatakan juga bahawa 'Asyuraa' adalah hari selamatnya Nabi Nuh a.s. Dan
Nabi Musa berpuasa pada hari itu kerana syukur dan gembira dengan kejayaan Nabi
Nuh daripada taufan dan banjir. Al-Hafidz Ibn Hajar berkata: "Sesungguhnya
Ahmad telah mengeluarkan satu riwayat daripada Ibn Abbas r.a. sebagai tambahan
kepada sebab orang Yahudi berpuasa pada hari 'Asyuraa'. Iaitu, bahtera Nabi Nuh
mendarat di atas Judi pada hari tersebut. Maka Nuh berpuasa dan Musa ikut
berpuasa sebagai tanda syukur.
Disebutkan Musa di sini tanpa menyebut Nabi-nabi lain seolah-olah
menunjukkan persamaan antara Musa dengan Nuh dari segi kejayaan mereka daripada
musuh di mana musuh kedua-duanya tenggelam lemas di dalam air. Secara tidak
langsung mengajar kita, dalam melaksanakan puasa hari 'Asyuraa' bukan hanya
mahu mengejar pahala, tetapi turut menghayati suka duka saudara seiman walau di
mana dan pada zaman bila wujudnya mereka.
5 comments:
Rasanya ada typo:
Oleh kerana Baginda wafat dan *BELUM sempat menerangkan maksudnya yang sebenar, ...
Ke bukan typo?
ya, betul. jzkl. akan diperbetulkan.
Jzkk ustazah..:)
assalamialaikum ustazah maznah,
kalau berkenaan amalan2 lain di 10 muharam seperti solat as syura.. solat ini ada atau tidak yer ustazah? jzkk
wa'alaikumus-salam humbleServant, solat sunat asyura, ana tak pernah jumpa dlm kitab fiqh maupun hadis yg ana baca. Allahu A'lam.
Post a Comment