Tuesday, January 07, 2014

Dia hendak bercakap denganku mengikut jadualnya, aku yang akan menentukan waktunya


Shaimaa', puteri kepada Dr Mursi, presiden Mesir yang sah berkata bahawa ayahnya enggan menjawab panggilan terakhir daripada presiden Amerika Obama pada 28 Jun 2013 yang lalu. Alasannya ialah dia sedang bersiap untuk solat Jumaah dan beberapa urusan penting tentang negara.

Shaimaa' berkata, 28 Jum 2013 merupakan hari pertama rakyat mula berhimpun di Rabi'ah al-'Adawiyyah. Setengah jam sebelum solat Jumaat, ayahnya dihubungi oleh setiausahanya bahawa Obama berada di talian dan dia hanya mempunyai masa 10 minit untuk bercakap dengan presiden Musri. Ayahku menjawab: "Beritahunya aku sedang sibuk. Aku sedang bersiap untuk solat Jumaat. Selepas itu aku ada mesyuarat penting. Di hadapanku sepanjang hari sibuk dengan urusan dalaman. Suruh dia berhubung sekali lagi, aku akan peruntukkan 5 minit untuk bercakap dengannya." Dan dia meletakkan gagang telefon.

Aku tergamam seketika sebelum dia memberitahuku bahawa yang menghubungi sebentar tadi adalah Obama.  Ayah berkata kepadaku: "Aku adalah presiden Republik Arab Mesir, Negara Islam terbesar. Dia hendak bercakap denganku mengikut jadualnya. Aku yang menetapkan bila jadualku untuk bercakap dengannya."

Shaimaa' mengulas, tentu sekali aku merasakan bahawa aku berada di hadapan satu lembaran daripada lembaran sejarah yang jauh menjangkau ke masa silam. Aku duduk terpaku di tempatku di selubungi perasaan bangga dan bahagia. Ayah memandang kami dengan senyuman yang tenang lagi nyaman. Dan diapun keluar pergi solat.

Itulah hari ketika kita sedari kita mulia.

http://www.islammemo.cc

No comments: