Wednesday, January 01, 2014

Baitul-Maqdis mengucapkan selamat jalan kepada tahun kesedihan dan menanti kehadiran tahun kesedihan seterusnya


Beberapa pertubuhan dan individu Palestin menegaskan bahawa bandar al-Quds telah membayar harga yang sangat mahal pada tahun 2013 natijah daripada polisi penjajah untuk meyahudikannya dan pencerobohan yang berterusan ke atas Masjid Aqsa.

Di samping pencerobohan yang berterusan ke atas Masjid Aqsa dan kawasan sekitarnya serta pembinaan penempatan haram secara intensif di semua kawasan al-Quds, penjajah berusaha menggubal undang-undang untuk menambahkan lagi cengkaman meyahudikan bandar dan memadamkan ciri-ciri keislaman dan Kristian.

Para pakar dan pemerhati juga menegaskan bahawa tahun baru yang pahit sedang menanti al-Quds dan al-Aqsa. Pertubuhan Islam-Kristian demi Baitul-Maqdis dan tempat-tempat suci berkata bahawa tahun 2013 menyaksikan langkah-langkah dan projek-projek Israel yang banyak untuk menyempurnakan proses tahwid (meyahudikan) bandar suci dan memadamkan ciri-ciri kearabannya serta mencorakkannya dengan corak Yahudi yang asing baginya.

Tahun dukacita

Seorang pensyarah di Universiti Birzeit dan pengkaji hal ehwal al-Quds, Dr Jamal Amru menyifatkan, tahun 2013 merupakan "Aamul-Ahzan" (Tahun kesedihan) bagi al-Quds. Beliau menjelaskan bahawa buat pertama kalinya penjajah bangkit dengan segala makanismanya dan mengisytiharkan secara terang-terangan peperangannya ke atas al-Quds.

Beliau menambah, penjajah dengan semua institusinya yang rasmi, pasukan keselamatan, diplomatik, ketenteraan dan kehakiman mengisytiharkan peperangan terhadap al-Quds. Beliau juga menerangkan bahawa lujnah yang rasmi, buat pertama kalinya membahaskan langkah-langkah membahagikan Masjid Aqsa dan mengeluarkan resolusi supaya memasukkan pendatang Yahudi ke dalamnya.

Beliau menyebut di dalam percakapannya dengan al-Jazeera.net bahawa penggalian sepanjang tahun 2013 tidak lagi tinggal rahsia sebagaimana tahun-tahun sebelumnya. Sebaliknya penjajah mengisytiharkan setiap terowong atau projek yang dilaksanakan di bawah al-Quds atau di atasnya.

Setiausaha agung pertubuhan, Hana Isa, dalam kenyataannya kepada al-Jazeera.net menyatakan bahawa pencerobohan ke atas al-Aqsa secara harian merupakan keluar biasaan yang dilakukan oleh penjajah sepanjang tahun 2013. Mereka mengangkat bendera Israel, pendatang mengambil gambar berlatar belakangkan qubah sakhrah, menunaikan sembahyang dan upacara-upacara keagamaan talmud di laman-laman al-Aqsa.

Beliau berkata, pada tahun lepas penjajah telah membuka muzium Yahudi di bawah al-Aqsa dan menganjurkan siri perayaan atau sambutan meyahudikan bandar al-Quds. Isa juga mengingatkan bahawa pihak berkuasa tempatan sedang berusaha untuk menerbitkan siri-siri dan filem dari tengah-tengah bandar yang suci mengikut riwayat Israeliyah dan puak pelampau Yahudi

Beliau mengisyaratkan kerja-kerja pembinaan penempatan Yahudi di al-Quds yang dilakukan secara berterusan sekalipun usaha damai dimulakan kembali. Polisi meruntuhkan rumah-rumah tidak pernah berhenti.

Tambah beliau lagi, ketika bercakap kepada al-Jazeera.net, tahun 2013 adalah tahun unik dengan banyaknya serangan-serangan ke atas tempat suci Islam dan Kristian. Beliau memberi peringatan akan berlakunya penguasaan yang hampir sepenuhnya ke atas Masjid Aqsa dan persekitarannya pada tahun 2014, khususnya di bawah dokongan yang rasmi dan secara terang-terangan oleh puak-puak Yahudi dan kerjasama anggota Knesset serta para menteri dalam usaha pencerobohan ke atas al-Aqsa.

Ceroboh dan runtuh

Dalam hubungan berkaitan, penemuan yang diperolehi oleh al-Jazeera.net daripada Muassasah Imarah al-Aqsa wal-Muqaddasat, sekumpulan Yahudi yang menceroboh Masjid Aqsa sejak permulaan tahun 2013 sehingga akhir November adalah seramai 7830 Yahudi Pelampau dan pendatang. Pada bulan September lepas mencatatkan peratus pencerobohan paling tinggi, iaitu seramai 1513 orang Yahudi.

Mengikut dapatan itu juga, hampir 3300 tentera dan askar zionis menceroboh Masjid Aqsa pada masa tersebut di samping 243,000 pelancong.

Pemerhati hak asasi manusia dan penduduk di markaz kajian tanah-tanah, Ya'kub 'Audah berkata, pada masa dahulu penjajah melaksanakan pada tahun semasa 100 kerja perobohan di al-Quds. Mereka mengancam akan merobohkan 400 bangunan-bangunan lain, iaitu berganda daripada bilangan tahun lepas.

Sumber:
http://aljazeera.net/portal


No comments: