Wednesday, August 05, 2015

JOM TADABBUR 4

 Takutlah kepada dosa walaupun kecil!!!

Abdullah bin Mas'ud r.a. meriwayatkan bahawa Nabi s.a.w. bersabda maksudnya: "Mukmin melihat kepada dosa-dosanya seolah-olah dia berada di kaki bukit dengan perasaan takut bukit itu akan menghempapnya. Dan sesungguhnya fajir (orang jahat/zalim) pula melihat dosa-dosanya seperti seekor lalat yang hinggap di hidungnya." (At-Tirmizi dan lain-lain)

HADIS ini menjelaskan perbezaan antara orang yang benar-benar beriman dengan yang sebaliknya. Orang yang beriman ialah yang yakin dan percaya dengan sepenuh hati kepada Allah dan hari akhirat. Dia yakin bahawa setiap perkataan, amalan, perlakuan, hatta niat yang terpendam di dalam hatinya diketahui dan dihisab oleh Allah, kemudian diberikan pembalasan yang setimpal pada hari qimat nanti. Oleh itu, mukmin akan sentiasa berhati-hati dalam setiap tutur kata, perbuatan serta niatnya.
Manakala orang yang tidak beriman dengan sebenar-benar iman, sering terlupa akan pengawasan Allah dan pembalasanNya di akhirat kelak. Justeru, dia kurang mempertimbangkan tentang dosa atau pahala. Di matanya tidak lain hanyalah kepentingan dunia semata-mata. Dosa pada pandangannya tidak lebih daripada seekor lalat yang hinggap di atas hidungnya, dapat ditempis dengan mudah sahaja. Wal'iyadzu bilLahi mindzalik.



No comments: