Tidak terdapat halangan atau larangan dari
segi syarak tentang kewujudan lebih daripada satu parti politik di dalam
sesebuah negara Islam. Kerana larangan syarak memerlukan nas. Yang jelas tiada
nas yang melarang.
Bahkan kewujudan beberapa parti
kadang-kadang menjadi suatu kemestian pada masa kini. Ia merupakan satu kawalan
secara aman daripada berlakunya kediktatoran individu atau golongan tertentu
dalam pemerintahan, mengelak penindasan ke atas rakyat jelata, memaksa mereka
tunduk kepada pihak berkuasa semata-mata apabila tidak ada pihak yang mampu
bersuara dan berkata "tidak" atau "kenapa?"
Ini terbukti melalui pembacaan sejarah dan
penelitian terhadap realiti yang berlaku. Apa yang perlu diberi perhatian,
semua parti yang ditubuhkan mesti mematuhi dua syarat yang paling asas:
1.
Ia mestilah mengiktiraf Islam
sebagai aqidah dan syari'ah, tidak mengingkari atau memusuhinya sekalipun ia
mungkin mempunyai ijtihad tertentu dalam mamahami sesuatu isu selagi mana
kehafaman itu berlandaskan prinsip-prinsip yang diperakui keabsahannya.
2.
Ia mestilah tidak menjalankan
aktiviti yang menguntungkan pihak yang menentang Islam dan umatnya walau atas
apa nama serta kedudukan sekalipun.
Justeru, tidak harus menubuhkan parti yang
mengajak manusia kepada "ilhad" (mengingkari kewujudan Tuhan), free
sex, atau bebas dari sebarang agama, atau mencela agama-agama samawi secara
umum atau Islam secara khusus, atau menghina asas-asas yang dianggap suci di
sisi Islam seperti aqidahnya, syari'ahnya, kitabnya, atau Nabinya s.a.w.
Selain daripada alasan di atas, menurut
ajaran Islam adalah menjadi hak setiap manusia, bahkan wajib ke atas mereka
menasihati pemimpin, membertulkan jika mereka menyeleweng, menyuruh mereka
berbuat makruf dan mencegah mereka dari mungkar. Ini kerana pemimpin juga salah
seorang daripada umat Islam. Dia tidaklah lebih besar daripada individu untuk
dinasihati dan disuruh (berbuat baik). Dan rakyat pula tidaklah lebih kecil
daripada pemimpin untuk memberi nasihat dan menyuruh pemimpin mereka.
Apabila umat Islam mengabaikan amar makruf
dan nahi mungkar, lunturlah keistimewaan mereka, hilanglah ciri kebaikan
(khair) yang disifatkan mereka dengannya (khair ummah). Bukan itu sahaja, malah
mereka akan dilaknat sebagaimana dilaknat umat-umat sebelum mereka yang disebut
di dalam firman Allah yang bermaksud: "Orang-orang kafir Yahudi dari Bani
Israil telah dilaknat (di dalam Kitab-kitab Zabur dan Injil) melalui lidah Nabi
Daud dan Nabi Isa Ibni Mariam. Yang demikian itu disebabkan mereka menderhaka
dan selalu menceroboh. Mereka sentiasa tidak berlarang-larangan (sesama
sendiri) dari perbuatan mungkar (derhaka dan ceroboh), yang mereka lakukan.
Demi sesungguhnya amatlah buruknya apa yang mereka telah lakukan.”
(Al-Maidah:78-79)
Di dalam sepotong hadis, Nabi s.a.w.
bersabda maksudnya: "Apabila kamu melihat umatku takut untuk berkata
kepada si zalim, "wahai si zalim!", maka sesungguhnya wajarlah engkau
ucapkan selamat tinggal kepada mereka!"
Ketika Abu Bakar r.a. dilantik menjadi
khalifah beliau menyebut di dalam ucapan sulungnya: "Wahai sekelian
manusia! Sekiranya aku bagus (dalam urusan pemerintahanku), bantulah aku. Dan
sekiranya aku salah, perbetulkanlah aku. Taatlah kepadaku selagi mana aku taat
kepada Allah dalam urusan memerintah kamu. Sekiranya aku derhaka kepadaNya,
maka tidak wajib ke atas kamu mentaatiku!"
Umar r.a. pula berkata: "Wahai
sekelian manusia! Sesiapa di kalangan kamu yang melihat aku telah menyeleweng,
perbetulkanlah aku." Lantas seorang lelaki berkata kepadanya: "Demi
Allah! Sekiranya kami melihat engkau menyeleweng dalam memerintah kami, akan
kami luruskannya dengan pedang-pedang kami yang tajam!" Umar r.a.
menyahut: "Alhamdulillah yang telah menjadikan di dalam kalangan umat
Islam orang yang sedia memperbetulkan Umar dengan pedang tajamnya."
Namun sejarah mengajar kita, pengalaman
bangsa-bangsa di dunia serta realiti umat Islam, bahawa membetulkan
penyelewengan pemerintah bukanlah sesuatu yang mudah, tidak boleh dengan hanya berucap
beberapa patah. Rakyat jelata tidak memiliki pedang-pedang untuk digunakan bagi
membetulkan penyelewengan kerana
pedang-pedang semuanya berada di tangan pemerintah!
Oleh itu, yang wajib dilakukan ialah
menyusun urusan ini, urusan membetulkan penyelewengan pemerintah ini dengan
cara yang lain daripada menghunus pedang dan mengangkat senjata.
Manusia di zaman kita sekarang, selepas
melalui perjuangan yang panjang dan memeritkan telah mampu membentuk kaedah
amar makruf dan nahi mungkar, meluruskan pemerintah yang menyimpang tanpa
menumpahkan darah, iaitu dengan terbentuknya kekuatan politik. Kekuatan yang
tidak mampu dihapuskan oleh pemerintah dengan cara yang mudah. Itulah kekuatan
yang dinamakan "ahzab" (kumpulan parti-parti politik)
- Dr Yusuf al-Qaradhawi, daripada artikel
berjodol: Ta'addud al-Ahzab fi al-Mujtama' al-Muslim.
No comments:
Post a Comment