Isra' dan Mi'raj
Tiada keraguan bahawa Isra' dan Mi'raj
merupakan peristiwa besar yang amat bermakna kepada umat Islam khususnya dan
dunia seluruhnya. Ia suatu mukjizat yang dianugerahkan kepada Rasul yang agung,
Nabi Muhammad s.a.w.
Ulamak sepakat bahawa peristiwa itu berlaku
di Mekah sebelum baginda berhijrah ke Madinah. Namun tarikhnya yang tepat tidak
disepakati. Majoriti umat percaya ia berlaku pada malam 27 Rajab. Menurut
Syaikh Sofiur-Rahman al-Mubarakfuri di dalam bukunya ar-Rahiq al-Makhtum,
terdapat beberapa pendapat tentang tarikh berlakunya Isra' dan Mi'raj. Ada yang
berkata, ia berlaku pada:
1.
tahun baginda diangkat menjadi
nabi. Ini pendapat yang dipilih oleh at-Tobari
2.
lima tahun selepas baginda
diangkat menjadi nabi. Pendapat ini ditarjihkan oleh an-Nawawi dan al-Qurtubi
3.
malam 27 Rajab tahun ke 10
kenabian. Pendapat ini dipilih oleh al-'Allamah al-Mansurfuri
4.
16 bulan sebelum hijrah, iaitu
pada bulan Ramadhan tahun ke 12 kenabian
5.
bulan Muharram tahun ke 13
kenabian
6.
bulan Rabiul-Awwal satu tahun
sebelum hijrah.
Setelah menyebuat pendapat-pendapat itu
beliau berkata, pendapat pertama, kedua dan ketiga tertolak kerana Khadijah
r.a. wafat pada bulan Ramadhan tahun ke 10 kenabian. Beliau wafat sebelum
difardhukan solat lima waktu. Dan tidak ada perselisihan di kalangan ulamak
bahawa solat difardhukan pada malam Isra' dan Mi'raj. Pendapat keempat, lima
dan enam aku tidak menemui sebarang dalil untuk mentarjihkan satu daripada tiga
pendapat itu. Namun surah al-Isra' menggambarkan peristiwa itu berlaku agak
lewat.
Meskipun tiada kesepekatan dari segi
tarikhnya, yang penting adalah pengajaran daripadanya.
Isra' dan Mi'raj dari satu sudat adalah untuk
menyenangkan hati Nabi s.a.w. dan meringankan bebanan yang ditanggung
baginda. Dari sudut yang lain ia menjadi
bukti bahawa Rasulullah s.a.w. benar-benar seorang rasul yang diutus oleh
Allah, diperkuatkan dengan mukjizat, diangkat mengatasi sunnah alam yang umum,
insan yang dimuliakan dan diberikan berbagai-bagai keistimewaan sebagai penguat
risalah rahmah yang dibawa oleh baginda.
Maka dalam mengenang peristiwa besar Isra'
dan Mi'raj sewajarnya kita muhasabah diri, sejauh mana kita menghayati, menyebar
dan mempertahankan apa yang disampaikan oleh baginda s.a.w. tanpa menambah dan
mengurangkannya (tanpa ifrat dan tafrit).
No comments:
Post a Comment