Sunday, July 17, 2016

ANTARA IBU DAN ISTERI


Saya menerima satu soalan dari seorang sahabat. Saya nak kongsi di sini sebab saya rasa soalan yang sama berligar di dalam minda orang lain juga.

“bolehkah ustazah jelaskan kedudukan isteri dan ibu di mata suami? dari segi layanan dan keutamaan  antara keduanya?
apakah benar  si ibunya sentiasa yang paling utama dalam SEMUA hal? atau sama sahaja layaknya layanan yg sama dberikan kpd si isteri sebagaiman dberikan kepada si ibu?
Kerana apa yang sy tahu, kedudukan isteri dan seorang ibu adalah sama2 istimewa di mata suami, tiada yang mendahului sesiapa. Makanya layanan terhadap kedua2 insan ini seharusnya sama dan seimbang kecuali apabila si ibu membuat permintaan atau meminta pertolongan, mmg wajib didahulukan si ibu. Betulkan saya jika saya silap ustazah.
Saya mempunyai satu contoh situasi:  Si suami membawa isterinya dan ibunya keluar bjalan2 dengan niat untuk meluangkan masa bersama ibunya. Tetapi sepanjang perjalanan, si suami hanya melayan si ibunya tanpa melayan si isteri yang keseorangan yang menyebabkan akhirnya si isteri terluka kerana tidak diendahkan.
Boleh ustazah kupaskan isu serta contoh yang dberikan di atas? Jzkk.”

Sebagai ibu kepada tujuh orang anak dan ibu mertua kepada enam orang menantu (dan berdoa supaya sempat menyambut menantu ke tujuh sebelum kembali mengadap Ilahi), terus terang saya katakan bahawa hati saya sangat tersentuh dengan soalan seperti di atas. Mohon maaf kepada sahabat yang bertanya, saya tidak menyalahkan anda mengemukakan soalan ini. Saya hanya ingin membetulkan pandangan dan cara berfikir yang mungkin menjadi punca timbulnya soalan seperti itu. Dan saya bersyukur serta mengucapkan terima kasih kerana soalan tersebut menginsafkan saya bahawa masih terdapat salah faham tentang hubungan menantu dengan mertua. Salah faham tersebut mungkin menjadi penyebab kepada retaknya sebuah keluarga yang sepatutnya boleh dielakkan.

Soalan di atas, saya telah jawab begini:
“pada pendpt saya, tidak timbul melebihkan sesiapa ke atas sesiapa, masing2 ada hak dan tanggungjawab terhadap satu sama lain. dlm situasi atau contoh yg diberi, saya tak nampak kenapa isteri patut rasa terpinggir. sepatutnya isteri itu sama2 melayan ibu dengan suaminya. malah sepatutnya isteri yg lebih dekat dengan ibu mertua drpd suaminya. jangan pisahkan diri dari mereka dan biarkan suami layan ibu dan melihatnya dengan cemburu sambil membandingkan apa yg suami buat terhadap ibu dan terhadap dirinya. ingat ibu mertua adalah ibu kita. jangan sampai dia rasa hanya anak dia yg layan dia. menantunya buat apa? maaf kalau jwpn ini hanya fokus pd contoh itu saja. kerana bg saya utk bahagia dlm hidup, jangan terlalu fikir apa yg kita patut dpt, tp fikir apa yg kita patut buat. AllahuA'lam.”

Di sini, saya ingin tambah beberapa peringatan untuk anak, ibu, ibu mertua dan besan.

Pertama – anak
Bila anda telah berkahwin, maka anda mempunyai dua orang ibu. Ibu yang melahirkan anda dan ibu yang melahirkan pasangan anda, yang dipanggil ibu mertua. Sayangi, hormati dan bahagiakan ibu mertua sebagaimana anda sayangi, hormati dan bahagiakan ibu anda kerana jasanya tidak kurang daripada jasa ibu anda juga. Dia yang melahirkan, membesarkan dan mendidik insan yang sekarang menjadi pasangan anda yang anda cintai. Tanpanya, manakan ada pasangan anda itu?
Seperkara lagi yang anak-anak mungkin lupa. Ibu telah lama berkorban untuk kita. Jangan sekali-kali setelah berkahwin, ibu rasa terpinggir dan rasa seolah-olah kita lebih mengutamakan pasangan kita daripadanya. Tunjukkan bahawa kita tetapkan sayangkan dia, pasangan kita juga sayangkan dia selama-lamanya.

Kedua – ibu
Tidak diragukan betapa kasihnya ibu kepada anak. Ungkapan yang selalu disebut-sebut adalah kasih ibu membawa ke syurga. Maka selalulah berpesan kepada anak-anak supaya mengasihi, menghormati dan membahagikan ibu mertua mereka. Bila mereka berbuat demikian, mereka akan disayangi oleh ibu mertua mereka. Bila ibu mertua sayangkan anak anda maka rumahtangganya akan aman dan bahagia. Dan bila anak anda bahagia pastinya anda akan turut bahagia melihatnya kerana itulah yang anda harap dan doakan sentiasa.
Ibu wajib sedar betapa besarnya dosa anak derhaka. Oleh itu bantulah anak anda supaya tidak jadi anak derhaka. Jangan minta atau suruh sesuatu yang berat untuk dia laksanakan, atau sesuatu yang dia terpaksa buat pilihan antara ibu dengan isteri atau ibu mertuanya. Mudahkan dia, bantulah dia untuk jadi anak yang taat dan berbakti kepada ibu bapanya.

Ketiga – ibu mertua
Sayangilah menantu anda kerana kehadirannya telah melengkapkan keinginan fitrah anak anda, iaitu fitrah mahukan pasangan hidup yang berkongsi suka dan duka bersama dengannya. Selain itu, menantu anda juga merupakan ibu atau ayah kepada cucu-cucu penerus zuriat keturunan anda, penyambung generasi yang akan mendoakan kesejahteraan anda di dunia dan akhirat. Selagi anak anda tidak menemui pasangannya, manakan ada cucu-cucu anda?

Keempat – besan
Besan telah menjadi sebahagian daripada keluarga anda, malah mereka adalah seperti adik beradik anda. Anda patut berterima kasih kepada mereka kerana menerima anak anda di dalam keluarga mereka. Anda mesti bekerjasama dengan besan untuk membantu anak-anak hidup bahagia dan sejahtera. Jangan ada di kalangan anda yang menganggap diri anda lebih utama daripada besan anda kerana anak anda lelaki dan anak dia perempuan, dan anak perempuan wajib ikut cakap suami. Kalau anda sendiri ada anak perempuan bagaimana? Relakah anda diketepikan oleh anak dan menantu anda?

Maaf tulisan ini tidak sentuh tentang ayah kerana biasanya yang timbul masalah adalah menantu dengan ibu mertua sebagaimana yang diutarakan di dalam soalan di atas.


Kepada Allah aku berserah. Semoga bermanfaat untuk yang membacanya.

No comments: