Monday, July 11, 2016

DOA MARYAM

 قَالَتۡ إِنِّىٓ أَعُوذُ بِٱلرَّحۡمَـٰنِ مِنكَ إِن كُنتَ تَقِيًّ۬ا

Ketika mana Maryam bersendirian, terlindung dari pandangan manusia, Allah utuskan malaikat Jibril alaihissalam untuk menyampaikan khabar gembira, beliau akan dianugerahi seorang putera. Jibril datang dalam rupa seorang manusia yang sempurna (Surah Maryam:16-18). Maryam yang tidak mengenali Jibril dan tidak mengetahui maksud kemunculannya secara tiba-tiba ketika beliau bersendirian itu, dengan spontan melantonkan doa yang diabadikan di dalam al-Quran:
“Mariam berkata: Sesungguhnya aku berlindung dengan Ar-Rahman daripada (gangguan) mu kalaulah engkau seorang yang bertaqwa.” (Maryam:18)

Ungkapan ini benar-benar menyerlahkan kehebatan Maryam serta ketinggian akhlaknya. Kita bayangkan seorang gadis bersendirian di tempat sunyi, jauh dari pandangan manusia, tiba-tiba muncul seorang lelaki yang sempurna yang tidak dikenali, apakah prasangka yang boleh diandaikan terdetik di hati Maryam terhadap lelaki tersebut? Dalam keadaan kemungkinan timbulnya prasangka yang tidak baik terhadap ‘lelaki tak dikenali’ itu, kita dapati Maryam begitu tenang mengawal emosi, memilih kata-kata yang mengandungi unsur-unsur pendidikan dan peringatan yang cukup bermakna. “Sesungguhnya aku berlindung dengan  Ar-Rahman” menunjukkan betapa rapat hubungannya dengan Allah dan betapa mendalam keyakinannya terhadap Allah Yang Maha Kuasa di saat-saat dia berada dalam keadaan sangat ‘mengancam maruahnya’.
Dan dalam keadaan yang ‘mencurigakan’ itu Maryam tidak sekali-kali melontarkan kata nista atau melahirkan perasaan curiga terhadap ‘lelaki tak dikenali’ itu. Sebaliknya Maryam mengingatkan ‘lelaki’ itu kepada hubungannya dengan Allah Yang Maha Mengetahui dan Maha Menyaksi segala tindak tanduk hambaNya, “kalaulah engkau seorang yang bertaqwa”. Bayangkan seorang ‘lelaki’ muncul secara tiba-tiba di hadapan seorang gadis yang sedang bersendirian, Maryam tidak melemparkan tuduhan melulu dengan menghamburkan perkataan seperti ‘jahat’, ‘pengacau’ atau sebagainya. Sebaliknya kata-kata yang beliau gunakan adalah ‘kalaulah engkau seorang yang bertaqwa’! pada hal dari segi logiknya adakah seorang lelaki yang betaqwa akan menerobos masuk ke bilik gadis yang sedang bersendirian?

Pengajarannya, mohonlah perlindungan dengan Allah dalam apa jua keadaan sekalipun, terutama dalam keadaaan yang amat cemas dan genting di mana upaya kita sebagai insan telah buntu dari segenap sudut.

Kedua, jangan cepat bersangka buruk atau setidak-tidaknya jangan luahkan prasangka yang buruk. Jaga tutur kata dan elakkan dari melebal orang lain hanya berdasarkan prasangka semata-mata. Allahu A’lam.

No comments: