Saturday, March 17, 2018

MENGAJAK KAWAN-KAWAN KE MAJLIS ILMU

Di dalam kelas pengajian fiqh di surau pagi tadi, seorang muslimah yang hadir secara consistent sejak saya mengajar di situ selama lebih kurang 10 tahun bertanya bagaimana cara untuk mengajak kawan-kawan datang sama menimba ilmu yang terlalu banyak faedahnya? 
Saya kongsikan jawapan yang saya berikan semoga bermanfaat juga kepada semua yang membacanya.
Setiap orang mempunyai caranya yang tersendiri kerana dia lebih mengenali kawannya. Kawan yang tidak datang itu mungkin tidak tahu kelebihan menghadiri majlis ilmu. Kalau dia tahu pasti dia rasa cemburu kepada orang yang dapat datang dan merasa benar-benar rugi jika tak datang.
Antara kelebihan menghadiri majlis ilmu ialah:
1. Dimudahkan jalan ke syurga. Keluar dari rumah melangkah ke suatu arah dengan tujuan mencari ilmu, Allah mudahkan satu jalan ke syurga sebagaimana dinyatakan di dalam hadis riwayat Muslim daripada Abu Hurairah r.a.
2. “Sesiapa yang keluar dari rumahnya untuk mencari ilmu, maka dia berada di jalan Allah (fi sabilillah) sehingga dia pulang.” Riwayat at-Tirmizi daripasa Anas bin Malik r.a.
3. Majlis ilmu adalah majlis zikir, majlis mengingati Allah dan memahami syariatNya. Justeru majlis ilmu turut dihadiri oleh para malaikat. Mereka menaungi para pelajar dengan sayap, sambil memohon ampun, memohon dicurahkan rahmat dan ketenangan ke atas pelajar-pelajar yang berada di dalam majlis itu. Dan Allah s.w.t. menyebut nama-nama mereka yang berada di dalam majlis itu di hadapan para malaikat yang ada di sisiNya. (Mafhum daripada hadis riwayat Abu Daud daripada Abu Hurairah r.a.
4. Al-Bukhari meriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a. bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya: “SesungguhNya di sisi Allah terdapat malaikat yang tugasnya berjalan merayau di segenap ceruk dan jalan-jalan mencari orang-orang yang berzikir mengingati Allah s.w.t. Apabila mereka menemui satu kumpulan manusia yang sedang menyebut Nama Allah, mereka saling berseru: “Ayuh, marilah penuhi hajat kamu. Di sini terdapat apa yang kamu cari!” Rasulullah s.a.w. bersabda lagi: “Lalu mereka datang dengan mengembangkan sayap mereka sehingga mencecah ke langit dunia.”
Dan banyak lagi kelebiahan-kelebihan lain yang jika difahami akan mendorong kita sentiasa mencari peluang untuk hadir. 
Sama-sama kita fikirkan.

No comments: