Monday, March 19, 2018

ADAB BERBEZA PENDAPAT DI KALANGAN SAHABAT RADHIALLAHU ‘ANHUM


Sedia maklum bahawa telah tercatat di dalam sejarah Islam satu peperangan yang amat memilukan, iaitu peperangan al-Jamal di antara Khalifah Ali bin Abi Talib r.a. di satu pihak dengan tentera pimpinan Zubair, Talhah dan Aisyah radhiallahu ‘anhum di pihak yang satu lagi. Tidak ada siapa yang menginginkan peperangan itu berlaku. Namun itulah kehendak serta taqdir Yang Maha Esa supaya kita dapat belajar banyak perkara.

Sewaktu pertempuran sedang memuncak, Zubair telah bertindak meninggalkan medan pertempuran. Beliau diekori oleh Amru bin Jurmuz.
Zubair berhenti di satu lembah, Amru membunuhnya semasa beliau sedang tidur. Apabila khabar kematian Zubair sampai ke pengetahuan Ali r.a. beliau berkata:
“Berikanlah khabar gembira kepada pembunuh Ibn Sofiyyah dengan balasan neraka!”

Demikian mulianya akhlak Sayyidina Ali r.a. dan betapa tulusnya kasih sayangnya terhadap saudaranya. Zubair yang berbeza pandangan dengannya dalam masalah pelaksanaan qisas terhadap pembunuh Uthman bin Affan r.a. sehingga membawa kepada tercetusnya peperangan. Namun perpezaan pendapat itu tidak sedikitpun menjejaskan kasih sayangnya kepada Zubair. Ali bukan sahaja tidak gembira dengan kematian Zubair, malah sebaliknya mengutuk keras pembunuhnya.

Manakala Talhah r.a. meninggal dunia di medan pertempuran akibat terkena panah. Ali duduk di sisi jenazah Talhah sambil menyapu debu-debu di wajahnya yang kaku seraya berkata:
“Rahmat Allah ke atasmu wahai Abu Muhammad. Berat bagiku melihat engkau terbunuh di bawah sinaran bintang-bintang di langit.” Kemudian beliau berkata: “Aku mengadu kepada Allah akan kelemahanku … Demi Allah! Aku bercita-cita kalaulah aku mati sebelum hari ini 20 tahun yang lalu. Aku sungguh-sungguh berharap agar aku, Talhah, Zubair dan Uthman termasuk di dalam kalangan mereka yang disifatkan Allah di dalam firmanNya (bermaksud) “Dan Kami cabut akan apa yang ada dihati mereka dari perasaan hasad dengki sehingga menjadilah mereka bersaudara (dalam suasana kasih mesra), serta mereka duduk berhadap-hadapan di atas pelamin masing-masing (di dalam syurga).”

Sikap serta layanan Ali r.a. terhadap Ummul-Mukminin Aisyah r.a. pula:
Ketika beliau diberitahu bahawa di pintu rumah tempat Aisyah r.a. menumpang terdapat dua orang lelaki mencela dan mengutuk Aisyah r.a., beliau mengarahkan Qa’qa’ bin Amru agar menyebat kedua-dua lelaki itu 100 kali sebatan setiap seorang dan membuka baju kedua-duanya.
Ketika Aisyah r.a. hendak berangkat meninggalkan Basrah, Ali menyediakan segala kelengkapan dan keperluan perjalanan merangkumi kenderaan, bekalan serta barang-barang. Ali r.a. memilih 40 orang wanita yang terkenal di kalangan penduduk Basrah untuk menemani Aisyah r.a. serta mengarahkan adik Aisyah, Muhammad bin Abu Bakar r.a. (yang memihak kepada Ali dan bersama di dalam pasukannya) berangkat bersama dengan Aisyah r.a.
Ali r.a. sendiri mengucapkan selamat jalan dan berjalan mengiringi rombongan itu berbatu-batu jauhnya.


Aisyah r.a. apabila ditanya tentang kedudukan mereka yang terbunuh di dalam peperangan al-Jamal, sama ada mereka yang berada di pihaknya atau di pihak Ali, beliau berkata: “Semoga Allah mencurahkan rahmat ke atasnya” pada setiap orang yang disebut namanya di hadapannya.

No comments: