“Dan (ingatlah) ketika Nabi Ibrahim berdoa dengan
berkata: "Wahai Tuhanku! Jadikanlah (negeri Makkah) ini, negeri yang aman
sentosa, dan berikanlah rezeki dari berbagai jenis buah-buahan kepada
penduduknya, iaitu orang-orang yang beriman kepada Allah dan hari akhirat di
antara mereka". Allah berfirman:" (Permohonanmu itu diterima) tetapi
sesiapa yang kufur dan ingkar maka Aku akan beri juga ia bersenang-senang
menikmati rezeki itu bagi sementara (di dunia), kemudian Aku memaksanya (dengan
menyeretnya) ke azab neraka, dan (itulah) seburuk-buruk tempat kembali".
Di
dalam ayat di atas Allah Ta’ala menyebutkan dua perkara yang diminta oleh Nabi
Ibrahim alaihis-salam, iaitu menjadikan Makkah negeri yang aman sentosa dan
memberikan rezeki pelbagai jenis buah-buah kepada penduduknya yang beriman.
Kenapa
Nabi Ibrahim memohon
rezeki hanya untuk orang yang beriman sahaja? Adakah baginda menginginkan orang
yang tidak beriman semuanya mati kelaparan? Atau baginda mahu semua manusia
mahu tidak mahu terpaksa menjadi orang beriman? Kalau tidak, mereka tidak
berhak menikmati rezeki Tuhan!
Para mufassirin telah memberikan
pandangan mereka tentang perkara ini. Antaranya, Imam ar-Razi (wafat 606H).
Beliau berkata bahawa Nabi Ibrahim mengkhususkan doanya untuk orang beriman
adalah mengikut nas dan qias.
Adapun nas, mafhum firman Allah
Ta’ala “Oleh itu janganlah engkau berdukacita terhadap kaum yang kafir itu.” (Al-Maaidah 5:68)
Manakala
qias pula, diambil daripada dua sudut.
Pertama: ketika baginda memohon
supaya Allah mengurniakan darjat imamah (kepimpinan) kepada zuriat
keturunannya, Allah menjawab “janjiKu ini tidak akan didapati oleh orang-orang
yang zalim." (Al-Baqarah 2:124)
Maka
dengan itu, baginda beradab dalam berdoa kerana apabila Allah membezakan orang
beriman dengan orang kafir dalam bab imamah, baginda beranggapan tidak mengapa permohonan
rezeki dikhususkan kepada orang beriman sahaja tanpa orang kafir.
Kemudian
Allah mengajarnya dengan firmanNya: “maka Aku akan beri juga ia
bersenang-senang menikmati rezeki itu bagi sementara (di dunia),”. Ia bermaksud
bahawa ada perbezaan antara kenabian (nubuwah) dengan rezeki di dunia kerana
pangkat kenabian dan kepimpinan (imamah) tidak layak bagi orang yang fasiq. Ini
disebabkan imamah dan nubuwah memerlukan kekuatan, keazaman dan kesabaran
menghadapi pelbagai jenis ujian sehingga dia dapat melaksanakan perintah serta
larangan Allah tanpa gentar dan takut kepada celaan orang yang suka mencela
juga tekanan pihak berkuasa. Adapun rezeki, tetap disampaikan sama ada kepada
orang yang taat, yang ingkar, yang benar, maupun yang munafiq. Mereka hanya
berbeza di akhirat kelak. Sesiapa yang beriman, maka baginya syurga. Sesiapa yang
kafir maka baginya neraka.
Kedua:
kemungkinan Nabi Ibrahim alaihis-salam beranggapan bahawa jika dia berdoa untuk
semua (mukmin dan kafir), akan ramailah golongan yang kafir di negeri itu
(Makkah). Maka dengan sebab ramai bilangan mereka, merekalah yang akan
menguasainya dan ini mungkin akan membawa kerosakan dan kemudaratan kepada
manusia yang pergi menunaikan haji. Lantaran itu baginda khususkan doa untuk
mukmin sahaja.
Menurut
Sheikh Muhammad Mutawalli Sya’rawi (wafat 1419H) pula, Allah membetulkan Nabi Ibrahim alaihis-salam
yang mengkhususkan permohonan rezeki untuk mukmin sahaja, bahawa ada perbezaan
antara anugerah kepimpinan dan pemberian rezeki. Kepimpinan atau imamah
merupakan anugerah uluhiyyan yang diberikan kepada hamba yang layak, manakala
rezeki adalah anugerah rububiyyah yang diberikan kepada setiap orang yang Allah
telah kurniakan mereka kehidupan. Semuanya ada rezekinya tanpa mengira sama ada
dia beriman atau kafir.
Beliau
berkata: Selagi mana Allah memberikan kamu peluang hidup di dunia ini, maka
Allah jamin rezekimu. Sesungguhnya Allah tidak pernah perintahkan kepada
matahari: terbitlah engkau menerangi bumi dan sinarilah cahayamu ke atas orang
beriman sahaja. Dia tidak juga perintahkan kepada udara: jangan biarkan orang
kafir bernafas denganmu! Sebaliknya Allah beri rezeki dan nikmat kehidupan di
dunia ini kepada semua makhlukNya. Namun di akhirat nanti, mereka yang tidak
beriman tiada lagi nikmat buat mereka. Mereka tidak lagi diberi pilihan sama
ada masuk neraka atau syurga. Mereka hanya diberi pilihan semasa hidup di dunia
sahaja.
No comments:
Post a Comment