Tuesday, March 17, 2020

MENCONTOHI KESABARAN DAN DOA NABI AYYUB A.S.


وَأَيُّوبَ إِذْ نَادَىٰ رَبَّهُ أَنِّي مَسَّنِيَ ٱلضُّرُّ وَأَنتَ أَرْحَمُ ٱلرَّاحِمِينَ  
 فَٱسْتَجَبْنَا لَهُ فَكَشَفْنَا مَا بِهِ مِن ضُرٍّ وَآتَيْنَاهُ أَهْلَهُ وَمِثْلَهُمْ مَّعَهُمْ رَحْمَةً مِّنْ عِندِنَا وَذِكْرَىٰ لِلْعَابِدِينَ

Dan (sebutkanlah peristiwa) Nabi Ayub, ketika ia berdoa merayu kepada Tuhannya dengan berkata: "Sesungguhnya aku ditimpa penyakit, sedang Engkaulah sahaja yang lebih mengasihani daripada segala (yang lain) yang mengasihani".
Maka Kami perkenankan doa permohonannya, lalu Kami hapuskan penyakit yang menimpanya, serta Kami kurniakan kepadanya: keluarganya, dengan seganda lagi ramainya, sebagai satu rahmat dari Kami dan sebagai satu peringatan bagi orang-orang yang taat kepada Kami (supaya bersabar dan mendapat balasan baik).

Ayyub adalah seorang nabi dari kalangan Bani Israel. Beliau dikurniakan harta yang cukup banyak serta ahli keluarga yang soleh dan ramai. Kemudian beliau diuji dengan kemusnahan seluruh hartanya satu demi satu diikuti pula dengan kematian semua anak-anaknya; tujuh lelaki dan tiga perempuan dalam satu hari. Selepas itu diuji pula dengan penyakit yang menimpa tubuh badannya. Menurut satu riwayat, ujian itu dialaminya selama 18 tahun.

Ujian yang berat itu diterimanya dengan penuh kesabaran dan kebijaksanaan yang tinggi. Beliau tidak putus-putus memuji, membesarkan Allah sambil berdoa dengan hati yang tulus suci agar diangkat segala kesusahan yang menimpa diri, keluarga dan hartanya.

Antara doanya ialah apa yang dirakamkan di dalam ayat ke83 surah al-Anbiaa’ yangbermaksud "Sesungguhnya aku ditimpa penyakit, sedang Engkaulah sahaja yang lebih mengasihani daripada segala yang mengasihani"

Akhirnya berkat kesabaran dan keunggulan imannya, Allah qabulkan doanya. Penyakitnya sembuh, isterinya melahirkan anak-anak sama ramai dengan yang telah meninggal, hartanya bertambah lebih banyak daripada apa yang telah dimusnahkan sebelumnya.

Marilah kita contohi kesabaran Nabi Ayyub ‘alaihis-salam dan mengamalkan doanya, moga-moga Allah kurniakan kita kesabaran serta qabulkan doa kita sebagaimana Dia qabulkan doa Nabi Ayyub ‘alaihis-salam.

*UMD*
17032020/22071441

No comments: