Wednesday, March 04, 2020

TADABBUR – SEMUA ORANG MAHU JADI BAIK


Allah SWT menceritakan perihal abang-abang Nabi Yusuf ‘alaihis-salam melalui firmanNya yang bermaksud: 
“(Ramai di antara mereka berkata):" Bunuhlah Yusuf atau buanglah dia ke suatu tempat yang jauh, supaya perhatian dan kasih sayang bapa kamu tertumpu kepada kamu semata-mata, dan supaya kamu sesudah itu menjadi orang-orang yang baik dan berguna". (Yusuf 12:9

Zahir ayat ini menunjukkan ketika mereka merancang untuk membunuh adik sendiri yang mereka cemburui atau membuangnya jauh-jauh dari pandangan mata, mereka mengetahui bahawa perbuatan itu salah dan berdosa. Namun mereka tidak berupaya melawan nafsu dengki dan marah terhadap adik kecil yang mereka lihat lebih disayangi oleh ayah mereka.
Mereka tetap akan meneruskan perancangan jahat itu walaupun sedar perbuatan itu salah. Pada masa yang sama keinginan untuk menjadi baik tetap ada di dalam diri mereka. Ini jelas daripada kata-kata mereka, “dan supaya kamu sesudah itu menjadi orang-orang yang baik dan berguna"

Di dalam ucapan sulung PM8 yang disiarkan secara langsungpada hari Isnin lepas, beliau berikrar untuk melantik Jemaah Menteri dari kalangan individu yang bersih dan bebas korupsi. Katanya lagi:
“Kerajaanpimpinan saya juga akan memberi keutamaan kepada usaha untuk meningkatkan integriti dan tadbir urus kerajaan yang baik,” 

Sebenarnya itulah yang beliau mahukan ketika beliau bertindak meninggalkan UMNO dahulu kerana bagi beliau UMNO sudah hilang integritinya. Beliau menubuhkan BERSATU dan bergabung dengan PH untuk menumbangkan BN/UMNO.


Persoalannya, kenapa sekarang beliau bertindak memecahkan pakatan, keluar dari PH dan bergabung semula dengan UMNO dengan membawa mesej serta harapan yang sama, iaitu “meningkatkan integriti dan tadbir urus kerajaan yang baik”? 

Adakah pada pandangan beliau memecahkan satu persepakatan dan memungkiri perjanjian itu sesuatu yang baik dan terpuji?

Adakah UMNO sekarang sudah berubah dan memiliki sepenuhnya ciri-ciri yang beliau cari?

Adakah menteri-menteri PH tidak ada integriti, rasuah, pecah amanah seperti yang ada pada pemimpin UMNO ketika beliau meninggalkan UMNO dahulu?

Jika benar terdapat ciri-ciri demikian pada para pemimpin PH, maka kita sangat berterima kasih sekiranya beliau mempunyai bukti-bukti yang kukuh yang boleh dikemukakan untuk diheret mereka ke muka pengadilan. Sungguh. Rakyat menanti terlaksananya apa yang dikatakan “integriti dan tadbir urus kerajaan yang baik” itu. 

Atau tindakan beliau itu sama seperti tindakan abag-abang Nabi Yusuf? Buat apa saja asalkan matlamat jadi PM8 tercapai, lepas itu fikir macam mana nak jadi baik? Tanya je….

Allahu A’lam. Hanya kepada Allah kami berserah.

#negara_rahmah 

No comments: