Tuesday, November 10, 2020

KELEBIHAN BERSELAWAT KE ATAS NABI S.A.W.

 

Selawat ke atas Nabi s.a.w. adalah satu ibadah yang sangat dituntut. Ia juga satu daripada rukun solat. Tidak sah solat tanpa berselawat.

Selawat adalah manifestasi kecintaan dan penghargaan kita ke atas jasa, perjuangan dan pengorbanan baginda yang tidak ternilai dalam menyampaikan agama suci ini kepada kita. 

 

Namun begitu, terdapat di kalangan masyarakat kita melihat amalan berselawat ini hanya dari aspek pahala dan keuntungan yang bakal diraih semata-mata sehingga sanggup menyebarkan hadis-hadis yang tidak sahih. Tanpa mereka sedar, pahala yang dicari dosa yang diperolehi. Syurga yang didamba neraka yang disediakan untuknya.

Nabi s.a.w. bersabda maksudnya: “Sesungguhnya berdusta ke atasku bukan seperti berdusta ke atas seseorang (selainku). sesiapa yang berdusta ke atasku dengan sengaja maka selayaknyalah tempat duduknya di neraka!” Riwayat Al-Bukhari. 

 

Berikut adalah beberapa hadis yang tular di media sosial melalui rakaman video dan sebagainya tentang kelebihan berselawat ke atas baginda s.a.w. sebahagiannya sahih dan sebahagiannya tidak sahih. Maka sebelum memfoward apa yang diterima pastikanlah terlebih dahulu kandungannya sama ada hadis itu sahih atau tidak. Peliharalah diri dari api neraka. Jangan dedahkan diri terjebak ke dalamnya tanpa sengaja.  

 

1. “Sesiapa yang berselawat ke atasku dalam satu hari 1000 kali, dia tidak mati kecuali dia melihat tempat duduknya di syurga” Riwayat Abu Al-Syaikh daripada Anas r.a.

Isnadnya dhaif. Al-Hafidz Abu Abdullah Al-Maqdisi berkata di dalam kitab selawat ke atas Nabi s.a.w.: aku tidak mengetahuinya melainkan daripada hadis Al-Hakam bin Atiyyah. Al-Dar Qutni berkata: dia (Al-Hakam) mengambil  daripada Thabit hadis-hadis yang tidak boleh diikuti. Imam Ahmad berkata: tidak mengapa, tetapi Abu Daud Al-Tayalisi meriwayatkan daripadanya (Al-Hakam) hadis-hadis yang mungkar.

Al-Albani mengkategorikannya sebagai dhaif. Dan berkata ia adalah mungkar. Di dalam silsilah dha’ifah, dia berkata hadis itu dhaif sangat.

 

2. “Sesiapa yang berselawat ke atasku dalam sehari 100 kali, Allah tunaikan untuknya 100 hajat; 70 untuk akhiratnya, 30 untuk dunianya” Riwayat  Ibn Al-Najjar daripada Jabir r.a.

Tidak ditemui sanadnya dan tidak ditemui apa-apa ulasan daripada ulamak tentang kedudukan hadis tersebut.

 

3. “Sesiapa yang berselawat ke atasku ketika pagi dan petang 10 kali, dia akan mendapat syafaatku...” Riwayat Al-Tabrani dengan dua sanad. Salah satunya jayyid dan perawi-perawinya thiqah.

 

4. “Sesiapa yang berselawat ke atasku 10 kali, dihapuskan darinya 10 kesalahan, diangkat untuknya 10 darjat.” Riwayat Ahmad dan lain-lain. Al-Albani mengkategorikannya sebagai sahih.

 

5. “Tiada seorangpun yang memberi salam kepadaku melainkan Allah kembalikan ruhku kepadaku sehingga aku dapat menjawab salamnya.” Riwayat Ahmad dan Abu Daud. Menurut Al-Albani, hadis ini sahih.

 

6. “Sesungguhnya manusia paling utama bagiku pada hari qiamat ialah yang paling banyak berselawat ke atasku.” Riwayat Al-Tirmizi dan Ibn Hibban di dalam kitab sahihnya.

 

7. “Sesiapa yang berselawat ke atasku satu kali, Allah berselawat ke atasnya 10 kali.” Hadis sahih riwayat Muslim dariapda Abu Hurairah r.a.

 

Ya Allah, sampaikanlah selawat dan salam kami kepada junjungan kami yang tercinta Nabi Muhammad s.a.w.

 

Ulasan mengenai kedudukan hadis dipetik daripada islamqa.info

No comments: