Saturday, November 07, 2020

KEMATIAN - ADAKAH DIA SEDANG MENUNGGUMU ATAU ENGKAU MENUNGGUNYA?

 

Diceritakan bahawa seorang menteri yang telah berkhimdat dengan cemerlang pada zaman pemerintahan Nabi Daud alaihis-salm. Apabila Nabi Daud wafat, dia menyambung khidmatnya di bawah Nabi Sulaiman putera Nabi Daud alaihimas-salam.

 

Pada suatu pagi ketika sang menteri berada di sisi Nabi Sulaiman di istananya, masuk seorang lelaki memberi salam dan berbicara dengan Nabi Sulaiman. Lelaki itu terpandang menteri yang sedang duduk di sisi Nabi Sulaiman. Dia merenung menteri itu dengan pandangan yang tajam menyebabkan menteri berasa takut dan tidak senang duduk.

 

Apabila lelaki itu keluar, menteri bertanya, siapakah lelaki itu? Dia merenungku dengan pandangan yang sungguh menakutkan! Nabi Sulaiman menjawab bahawa dia adalah Malakil-Maut yang datang dalam rupa seorang lelaki.

Menteri bertambah takut. Dia merayu agar Nabi Sulaiman mengarahkan angin menerbangkannya ke tempat paling jauh di benua India.

Nabi Sulaiman perintahkan angin. Lalu angin melaksanakan apa yang diperintahkan.

 

Keesokannya, Malakil-Maut datang lagi pada waktu yang sama. Nabi Sulaiman bertanya, “kenapakah semalam engkau memandang sahabatku dengan pandangan yang menakutkan?”

Malakil-Maut menjawab, “wahai Nabi Allah, aku datang semalam waktu dhuha, sedangkan Allah telah memerintahkanku supaya mencabut nyawanya di India selepas zohor. Maka aku sangat hairan, apabila mendapati dia berada di sisimu!”

“Lalu, apa yang engkau lakukan?” tanya Nabi Sulaiman.

Malakil-Maut menjawab, “aku pergi ke tempat yang aku diperintahkan. Dan aku mendapati dia berada di situ sedang menungguku. Lalu aku mencabut nyawanya!”

 

Kisah ini tiada sanad yang bersambung kepada Rasulullah SAW. Mungkin ia termasuk dalam kategori israeliyat. Sama ada benar atau tidak kisah tersebut, ia mengajar kita hakikat kematian yang pasti kita temui tepat pada masa dan tempat yang telah ditentukan.

 

Bersedialah....!!!  

 

*UMD*

08112020

No comments: