Tuesday, November 24, 2020

MATI KAFIR?

 

Haji Qasim tergesa-gesa keluar dari masjid dengan wajah yang mencuka diekori oleh pengikut setianya, Murad.

Mereka singgah di restoran berhampiran untuk bersarapan. 

 

“Kenapa kita tidak ikut solat jenazah bersama jemaah, Qasim?” Soal Murad sambil menghirup teh tarik.

Haji Qasim memandang tepat ke wajah Murad.

“Kalau engkau nak solat, pergilah...!” Bentak Haji Qasim dengan suara yang tinggi.

Murad terperanjat. Dia meletakkan cawan teh tarik yang sedang dipegangnya ke atas meja sambil memandang dengan wajah yang blur ke arah Haji Qasim.

“Kenapa diam? Pergilah!”

“Aku tanya engkau. Kenapa tiba-tiba marah pulak?”

 

“Engkau tahu tak, mayat siapa yang disembahyangkan tu?” sergah Haji Qasim dengan nada yang tinggi.

“Tahu!” jawab Murad sepatah.

“Engkau tahu tak dia tu mati bunuh diri?”

Murad terpinga-pinga.

 

“Orang mati bunuh diri, hukumnya murtad. Jatuh kafir. Tak boleh disembahyangkan!” sambung Haji Qasim dengan suara yang tegas.

Murad terlopong. Dia seperti cuba menghadam apa yang dia dengar dari mulut Haji Qasim. Dia memang tidak ada ilmu tentang hukum-hakam. Pengetahuannya tentang agama amat cetek. Maklumat tentang agama kebanyakannya dikutip daripada Haji Qasim. Walaupun Haji Qasim bukan ustaz atau guru agama tetapi Haji Qasim ramai kawan yang terdiri dari ustaz-ustaz dan alim ulamak. Sebab itu dia tidak ragu kalau Haji Qasim berbicara tentang agama. Dia ikut saja tanpa banyak soal. 

Pagi ini pun ketika jemaah bersedia untuk solat jenazah, dia ikut keluar bersama Haji Qasim.

Namun bila terdengar istilah murtad dan kafir, Murad jadi takut. Dia teringat satu laporan akhbar yang berasaskan kepada pendedahan Polis Diraja Malaysia (PDRM), terdapat 266 kes bunuh diri semasa PKP dari bulan Mac hingga Oktober. 

Sekiranya bilangan itu terdiri dari umat Islam, apakah mereka semua dikira murtad? Adakah mereka semua mati sebagai orang kafir yang kekal di dalam neraka?

 

"Siapa yang murtad dan kafir ni?" Soal Haji Saleh sambil menarik sebuah kerusi dan duduk berhadapan dengan Haji Qasim. 

Haji Saleh baru selesai menunaikan solat jenazah di masjid. Haji Qasim tersentak. Dia tidak segera menjawab.

"Kamu masih di sini? Aku ingatkan kamu ada urusan penting cepat-cepat keluar dari masjid sehingga tak sempat tunggu solat jenazah?" Hamdan pula menyampuk.

Murad memandang Haji Qasim. menunggu apakah jawapannya terhadap soalan Haji Saleh tadi.

 

"Aku tak akan sembahyangkan orang yang mati bunuh diri, Hamdan!" Tegas Haji Qasim.

"Oooh, itulah yang aku dengar engkau sebut murtad dan kafir tadi? Adakah engkau anggap dia telah murtad dan mati dalam kekafiran, Qasim?" Soal Haji Saleh.

"Bukan aku yang cakap. Tapi Nabi s.a.w.!"

"Nabi?"

"Ya!" tegas HajQasim dengan yakin.

"Aku pernah dengar guru aku sebut sabda Nabi s.a.w. "Sesiapa yang bunuh dirinya dengan besi, maka besi itu terus berada di tangannya. Dia akan menusuk perutnya dengan besi itu di dalam neraka jahannam kekal abadi selama-lamanya."*

 

"Kamipun pernah dengar juga hadis tu, Qasim. Sebelum solat tadi kami bertanya imam untuk mendapatkan penejelasan..." 

"Penjelasan apa lagi? Bukankah hadis itu telah cukup jelas? Kalau kekal dalam neraka jahannam tu, apa ertinya kalau bukan kafir?" tingkah Haji Qasim sebelum Haji Saleh menghabiskan bicaranya.

“Astaghfirulllahal ‘Adzim. Mengucap Qasim. Jangan terburu-buru menjatuhkan hukuman. Kita tidak tahu latar belakangnya. Kita tidak tahu sebab yang mendorongnya membunuh diri?” Celah Hamdan cuba membetulkan cara berfikir Haji Qasim yang ambil mudah menghukum tanpa menyisat terlebih dahulu.

“Betul kata Hamdan tu. Iman menceritakan bahawa seorang lelaki telah mati membunuh diri dengan memotong urat nadi di tangannya di Madinah. Seorang sahabat bernama Tufail bin Amru bermimpi bertemu dengan lelaki itu. Dia melihat lelaki itu dalam keadaan rupa yang elok tetapi kedua-dua tangannya terbungkus. 

Tufail bertanya: “Apa yang dilakukan oleh Tuhanmu kepadamu?”

Lelaki itu menjawab: “Dia telah mengampuniku dengan sebab aku berhijrah mengikuti Nabi s.a.w.”

Tufail bertanya lagi: “Kenapa aku nampak kedua tanganmu terbungkus?”

Lelaki itu menjawab: “Aku diberitahu bahawa apa yang aku telah rosakkan, tidak akan dibaiki lagi untukku!”

Tufail menceritakan mimpinya itu kepada Nabi s.a.w.

Baginda bersabda: “Ya Allah, ampunkanlah juga untuk kedua-dua tangannya!”**

“Jadi, tak jatuh kafirlah orang yang mati bunuh diri? Macam mana pula dengan hadis yang Qasim sebut tadi?” Soal Murad. Dia masih keliaru.

“Menurut imam tadi, Imam an-Nawawi berkata, cerita Tufail menjadi asas kepada pegangan Ahli Sunnah bahawa orang yang bunuh diri atau melakukan dosa-dosa besar yang lain tidak jadi kafir dan tidak boleh diputuskan dia akan masuk neraka. Sebaliknya ia bergantung kepada kehendak Allah SWT. 

Hadis yang menyatakan orang yang bunuh diri akan kekal di dalam neraka mungkin bagi mereka yang menganggap perbuatan itu halal, atau mungkin untuk memberi ancaman agar muslim tidak mengambil mudah tentangnya.”

 

“Dan orang yang kita sembahyangkan tadi, kita tidak tahu keadaannya, maka kita terima dia berdasarkan apa yang kita kenali dia sebagai muslim. Selain itu kita serah kepada Allah SWT.” tambah Hamdan.

 

 

*Riwayat Al-Bukhari dan Muslim daripada Abu Hurairah r.a.

**Riwayat Malik, Ahmad dan Muslim

No comments: