Saturday, November 07, 2020

MENEMPAH NAMA YANG HARUM

 

"Dan jadikanlah bagiku sebutan yang baik (nama yang harum) dalam kalangan orang-orang yang datang kemudian;” (Asy-Syu'araa' 26:84)

 

Itu adalah antara doa yang dipanjatkan oleh Abu al-Anbiaa’ Nabi Ibrahim ‘alaihis-salam.

Ia menggambarkan hasrat kita semua, iaitu meninggalkan nama yang baik, selepas kita mati, nama yang harum, nama yang menginspirasikan. Bak kata pepatah: harimau mati meninggalkan belang, manusia mati meninggalkan nama.

Dan harus diingat bahawa yang akan dikenang dan disebut-sebut adalah apa yang kita lakukan di penghujung kehidupan kita. Kita mati sebagai apa dan bagaimana?

 

Entah kenapa tiba-tiba saya teringatkan sahabat-sahabat yang telah bertahun-tahun lamanya bersyarah dengan lancar dan petah, disulami ayat-ayat al-Quran dan Sunnah Rasulullah (SAW), berjuang siang dan malam tanpa mengenal penat dan lelah. Bersama Islam membina negara. Bersama Islam membangun ummah. Dan bermacam-macam slogan yang enak didengar, senang dihafal.

 

Tetapi amat mengejutkan apabila tiba-tiba haluan berputar. Bagaimana mereka boleh bersekongkol membantu dan berkerjasama dengan kelompok manusia yang mengkhianati dan memungkiri perjanjian yang telah ditanda tangani? Perjanjian untuk melawan kleptokrasi dan menentang rasuah. Perjanjian untuk membawa perubahan, membangun masyarakat dan negara berasaskan keadilan, kesaksamaan dan integriti.

Pada hal Allah secara terang-terang menyatakan: “Sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang khianat.” (Al-Anfaal 8:58

Bagaimana mungkin orang yang siang malam bercakap penuh semangat mahu menegakkan Islam boleh menyokong dan mendukung pengkhianat?

Bukan sekadar itu, malah turut membantu meredah masuk melalui pintu belakang dan menebuk atap untuk merampas sebuah kerajaan yang dipilih oleh rakyat melalui PRU yang sah? 

Satu langkah yang jelas bercanggah dengan prinsip demokrasi.

Tetapi para pejuang Islam menganggap ianya satu langkah yang halal dan terpuji?

 

Maka, kalau itulah pengakhiran satu perjuangan untuk menegakkan Islam apakah warna dan bau yang terlekat pada nama kita selepas kita mati nanti?

 

Allah Maha Besar! Engkau jua sebaik-baik Pemberi petunjuk dan sebaik-baik Pelindung.

 

Tunjukkanlah kami jalan yang benar dan peliharalah iman kami sehingga ke akhir hayat kami.

No comments: