Sunday, November 29, 2020

3 SYARAT KEJAYAAN

 

Ramai yang bercakap tentang kejayaan. 

Pelbagai tips dan panduan yang diberikan.

Namun, siapakah yang dapat memberikan jaminan bahawa kejayaan yang didambakan dapat kita capai?

 

Yakinlah bahawa tiada siapa yang dapat menjamin kejayaan untuk kita kecuali Allah Maha Pencipta yang menciptakan kita dari tiada dan menyediakan segala keperluan hidup kita. Dan Dia telah memberikan panduan kejayaan kepada kita melalui lidah RasulNya s.a.w.

 

Daripada Abdullah bin ‘Amru r.a. Baginda s.a.w. bersabda maksudnya:

“Sesungguhnya telah berjaya orang yang: 

menyerahkan dirinya kepada Allah,

diberikan rezeki dengan kadar yang mencukupi,

dan dianugerahi sifat qanaah dengan apa yang kurniakan Allah kepadanya.” 

Riwayat Muslim.

 

Tiga perkara yang disebut oleh Rasulullah s.a.w. di dalam hadis di atas:

 

Pertama - menyerah diri kepada Allah, tunduk dan patuh kepada suruhan serta laranganNya dengan segala senang hati tanpa bantahan, tanpa penyelewengan sama ada dengan menambah atau mengurangkan sedikitpun daripada apa yang diperintahkanNya. Menerima ketentuanNya dengan redha sama ada ketentuan aspek kauni mahu pun syar’ei.

 

Kedua - dikurniakan rezeki yang mencukupi, tidak terlalu banyak sehingga menyebabkan kita leka, sombong dan bongkak dengan kemewahan yang melimpah, tidak juga terlalu sedikit sehingga terdorong kepada sifat meminta-minta dan mengharap pada pemberian orang lain. Hal ini secara tidak langsung, Rasulullah s.a.w. mengajar kita agar mendidik diri supaya berusaha sedaya mampu untuk mencukupkan keperluan hidup dan elakkan diri dari meminta-minta dengan manusia.

 

Ketiga - dikurniakan sifat qana’ah. Iaitu rasa redha dan cukup dengan apa yang Allah anugerahkan, tidak tamak, tidak gelojoh serta jauh dari sifat bakhil. Qana’ah bukan bererti berhenti dari berusaha untuk meningkatkan serta menambah apa yang sedia ada. Beramal dan berusaha mesti diteruskan selagi hayat masih ada kemudian berserah kepada Allah SWT yang menentukan hasilnya dengan penuh yakin dan lapang dada.

 

Kesimpulannya, tiga syarat yang disebut di dalam hadis di atas terangkum di dalam tiga perkataan : ISLAM, IFFAH, QANA’AH

No comments: